astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
hojotoho
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2016 10:01

astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door hojotoho »

Mijn kat Baby heeft al van jongs af aan astma en wordt hiervoor nu 5 jaar behandeld met prednisolon. 2x per dag een half pilletje 5 mg. Dit hebben we goed onder controle. Zodra ze 1 dag de medicatie mist gaat ze steeds meer hoesten en krijgt het benauwd. Dat wil je niet.

Baby is ook een dikke kat. Hoewel het lijkt alsof ze heel kieskeurig is ziet ze dus toch kennelijk kans om de bakjes van haar medekatten op te eten. (misschien uit jaloezie..?).

Enfin. Afgelopen woensdag/donderdag nacht moest Baby een aantal keer overgeven, allemaal doorzichtig/schuimig slijm. De dagen er voor vond ik ook braaksel, brokjes, maar dacht dat het van een andere kat was, misschien was dat ook wel van haar. Donderdagochtend was ze nog steeds niet lekker, was sloom en had natte kin van het slijm, kwijlen.
Ik was er niet gerust op, vooral ook omdat ik haar prednison pilletje de avond er voor ook al niet had kunnen geven omdat ze niet wilde eten.
Belde de rijdende dierenarts meer uit voorzorg om de prednison dan dat ik dacht dat er iets anders met de kat zou zijn, dacht dat ze iets verkeerds had gegeten en dat het wel weer over zou gaan, maakte me meer zorgen over de opkomende astma aanvallen wanneer ze nog langer geen prednison zou krijgen, en vroeg of ze ter voorkoming daarvan een injectie voor een aantal dagen kon krijgen zodat ze zou kunnen herstellen van de misselijkheid zonder astma te krijgen.

Ik moest naar mijn werk, mijn man ontving de dierenarts. Dierenarts dacht aan plastiek op gegeten of vergiftige plant. Nam haar mee naar zijn praktijk voor foto en eventueel indien nodig operatie de volgende morgen. Vrijdag uitslag was dat ze niet dachten dat ze iets had opgegeten, kat voelde zich al iets beter, maar kat had nog niet geplast/poept en moest nog dagje/nachtje blijven, zou ook bloedonderzoek doen. Zaterdag (vandaag) zou uitslag bloedonderzoek komen.
Nu krijg ik net een telefoontje dat ze ernstige alvleesklierontsteking heeft en nog een week moet blijven....
Ik ben nogal overdonderd. De arts had haast en vond het vervelend dat ik allerlei dingen wilde weten...raadde ook af om in deze week steeds te bellen...
Ik heb nog een mail gestuurd over de prednison die Baby elke dag moet hebben (kreeg donderdag een injectie voor 2 dagen).

Ben even gaan googelen en zag dat langdurig predinison gebruik kan leiden tot diabetes en alvleesklierontsteking.... en dat de predinison voor de behandeling van de diabetes gestaakt moet worden. Zijn er dan alternatieven voor? Want die astma is écht verschrikkelijk voor het beestje en ook voor ons om er naar te moeten kijken...

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door Ennakee »

Hallo,

Persoonlijk heb ik geen ervaring met astma bij mijn dieren.

Wanneer je op zoek bent naar info zou je op het luchtwegen forum informatie kunnen zoeken of via de zoek functie rechtsboven op de site.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=66

Er zijn forumleden die hun kat o.a. een pufje geven. Is ook helemaal zeker dat baby astma heeft en geen luchtwegallergie?
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door Rvdv_91 »

Er zijn andere vormen van medicatie voor katten met astma.
Inhaleren met seretide bijvoorbeeld met behulp van een pufmasker.
Ik heb een kat met astma, die gelukkig al een jaar stabiel is.
Na onze verhuizing naar een andere woning is de astma goed onder controle.
Bij acute momenten krijgt hij een injectie moderin

Het klopt dat prednison vreselijke bijwerkingen heeft.
Om die reden kozen wij voor inhaleren, omdat dat heel weinig bijwerkingen met zich mee brengt.

Ik vind het daarnaast erg raar en bijna onpersoonlijk te noemen dat
jij niet mag bellen over de toestand van je kat.
Onze dierenarts moedigt dat juist aan, we mogen ook gewoon langskomen
wanneer onze kat in de opname is.

Alleen om bovenstaande reden zou ik je een andere dierenarts adviseren.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
hojotoho
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2016 10:01

Re: astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door hojotoho »

Even een update:
vandaag een echo laten maken, de kat blijkt Triaditis bij de ingang van de dunne darm te hebben.
Ik ben er gister naar toe gegaan, want ik was het zat.
Nu ga ik haar straks ophalen, moet haar aan het eten houden en zorgen dat ze haar pilletje krijgt.
Ze fleurde helemaal op toen ze me zag gister en ging meteen eten, dus ik heb hoop dat ze dat thuis ook blijft doen!
hojotoho
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2016 10:01

Re: astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door hojotoho »

Intussen is de mijn lieverd overleden....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door Rik »

Dat is heel snel gegaan. Heel veel sterkte. Rust zacht Baby.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: astma-prednison-alvleesklierontsteking-diabetes?

Bericht door Ennakee »

Dat is erg snel gegaan, en zeer triest om te lezen...

Rust zacht Baby..

Heel veel sterkte in deze verdrietige tijd...
Plaats reactie