Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door castratenkoor »

Ik lees nergens iets over bloedonderzoek. Hoe heeft de dierenarts vastgesteld wat er precies mis is? Een echo? Het hele relaas voelt voor mij een beetje als een dierenarts die maar lukraak van alles uitprobeert. Maar dat kan uiteraard geheel aan mij liggen.

Als het mijn kat was en als dat nog niet is gedaan, zou ik bloedonderzoek doen, heel uitgebreid alles, ziektes, lever, nieren, schildklier enz. enz. En ik zou een echo laten maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dinky »

Ik weet van een oud forumlid dat haar noorse boskat ook maar aan de diarree bleef. Bij haar heeft een 'rauw vlees kuur' toen geholpen tegen de diarree. Zo eens in de zoveel tijd heeft hij weer even een 'kuurtje' nodig en daarnaast eet hij graanvrije brokken.
Ook hier staat info over rauw vlees en diarree: http://www.prinspetfoods.nl/artikel/diarree

Wel eerst medische oorzaken uitsluiten maar wanneer de DA helemaal niets kan vinden en dus niet weet wat de oorzaak is zou ik zoiets eens proberen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kattie79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:20

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Kattie79 »

Hallo alle bezorgde baasjes!

Ik heb ook een kat die hoogstwaarschijnlijk chronische pancreatitis heeft :-(. Na ook veel medicatie en wat 2 keer uitgebreid bloedonderzoek + een echo is bijna alles hetzelfde wat omgeschreven wordt bij deze aandoening. Het is geen pretje, voor de kat niet en voor de verzorger ook niet..poeh wat gaat er veel tijd in zitten en bijna geen verbetering.

Ik vroeg me af..ik ben nu 1,5 maand verder sinds mijn kat niet meer eet. Ik ben geloof ik nu al, denk ik, meer dan €1.200 denk ik kwijt zo..is dit normaal? Ik ben een beetje aan het steigeren als mijn dierenarts weer met iets aankomt. Ik vind het gewoon ongelooflijk duur allemaal en al helemaal als er geen verbetering in zicht is. Willen jullie delen of ik nu eigenlijk zit te 'miepen' en dat dit soort kosten er nou eenmaal bij horen, of juist niet. Ik ben namelijk nu vaak aan het roepen dat ik het allemaal 'te duur' vind zonder verbetering ...en voel me daar ook best schuldig over als ik het eenmaal gezegd heb, dat ook wel weer.

bedankt in ieder geval!
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Nova »

Hoi Kattie,
Ja de kosten lopen snel op. Bij mijn kat is/was ook het vermoeden op pancreatitis, alle symptomen die er kunnen zijn had Kimba. Hij kreeg heel veel medicatie zelfs tot morfine toe, niets hielp. Ook moest ik het voer omstellen, maar de kat werd er niet echt beter. Nee hij werd zelfs nog beroerder?? Wat het is, niemand weet het. Bloed is goed, alles is altijd goed.... Mijn DA zei 2 weken terug nog tegen mij (omdat ik dus ook geen narcose meer wil als het niet echt echt nodig is, maargoed mijn kat is al 12 jaar oud en heeft veel meegemaakt, de laatste 2 jaar)....maar goed.... hij zei: ook al nemen we een biopt uit de pancrea, het zal nog steeds GEEN 100% bewijs zijn of er nu wel of geen ontsteking zit. Want de ontsteking kan overal zijn in de pancreas en als je dan niet het precies juiste plekje vind is het resultaat nog steeds onzeker. Maar de weken ervoor was hij ook van mening om zo'n onderzoek te doen, maar dat wilde ik nog niet. Alles vond ik te vaag, niet duidelijk, medicatie die niet hielp.
Wat ik nu doe omdat mijn kat ook nog steeds heel heel slecht en weinig eet. Ik geef hem als extra 's ochtends en 's avonds 20ml dwangvoeding, dan weet ik in ieder geval dat hij wel iets binnen krijg. Kleine beetjes over de dag verdeeld is voor deze slechte eters beter, als 2 grote maaltijden. En tussendoor knabbelt hij nog wel de ene of andere brok. Maar heel weinig, als het 10 - 15g is per dag is dat aardig wat. Maargoed hij valt niet af maar is ook ontzettend moe. Hij is nu weer aan de Antibiotica en nu weer wat levender. Is heel heel moeilijk om erachter te komen wat het echt is. Of je moet inderdaad heel heel veel geld betalen, maar of je daarna wijzer bent??? Dat blijft de vraag.
Wat ik wel merk is als Kimba eten uit de supermarkt eet krijgt hij buikpijn. Hij krijgt nu Sensitivity control, Almo en a/d. En tot nu toe lukt dat aardig. Hij is bovendien nog vreselijk kieskeurig, maar ik merk als ik toch vastbesloten bij 1 of 2 soorten voer blijf, voelt hij zich beter. Te veel wisselen (dat heb ik dus ook uitgeprobeerd) maakt hem nog zieker, terwijl hij dat wel heel graag zou willen. Ben al zeker 3 maanden hiermee bezig en hij zeurt nog steeds voor zijn ander voer hihihi....
Maar ook ik heb geen makkelijke tijd achter de rug en ook nog geen antwoord, wat het nu wel of niet kan zijn. Allemaal vermoedens en veel onderzoeken en veel dierenartsbezoekjes en veel geld kwijt....
Ook ik voel me net als jij schuldig of ik het wel goed doe of niet. Heb zelfs een dierentolk ingeschakeld maar ook daarmee kwamen we niet verder alleen mijn portemonnee werd steeds lichter.
Je moet er ook veel tijd in steken, maar dat heb ik er wel voor over. Mijn lieve Kimba heeft mij nu meer nodig als vroeger. Daarom ook het spuitvoeden en ik leg hem ook 1 of 2 keer per dag een stuk of 12 brokjes voor zijn neusje en die eet hij dan meestal wel op.
Ik hoop ik heb je een beetje kunnen helpen met mijn antwoord.

Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Kattie79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:20

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Kattie79 »

Dankjewel Nova (en Kimba) voor je uitgebreide berichtje nog. Helaas is mijn katje inmiddels overleden :-(. Het ging deze week ineens heel erg bergafwaarts.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Nova »

Oh wat erg voor je. Veel sterkte met het verwerken van het verlies van je lief poesje. :cry:
Groetjes,
Nova & Kimba (12 jaar)
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dhyan »

Hoi iedereen,

Ik had al een topic geopend over pancreatitis en nu zie ik deze pas.
(kan moderator misschien hieraan toevoegen?..of niet?)

Ik heb een vraag, mijn kat heeft net weer een episode gehad van ontsteking (cholangitis en pancreatitis) Hij is ernstig ziek geweest, bijna 41 graden koorts.
Nu en week later eet hij alweer zelf! yes!

Maar hij kijkt zo vreselijk moe en uitgeput....logischerwijs kan ik me wel voorstellen dat hij doodmoe is, elke paar uur temperaturen, dwangvoeren, checken pijnmedicatie etc.
Momenteel gebruikt hij geen medicatie meer en hij lijkt niet erg veel pijn te hebben en heeft geen koorts. (beetje wat lager soms van het lange liggen)

Hij loopt af en toe wat rond, heeft al beetje gespeeld ook en met name het zelf eten ben ik erg blij mee.
Toch ben ik benieuwd wat jullie ervaring is, hoe lang zo'n nasleep kan duren en kan er restschade zijn?


liefs,
Dhyan en Manou
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Ennakee »

Hoi Dhyan, Ik lees net jouw bericht op dit topic.
Ik denk dat het met katten net zo gaat als met mensen, wanneer je flink in de lappenmand heb gelegen, duurt het gewoon een tijd, voordat je weer er goed bovenop bent gekomen en dat ook de vermoeidheid weer wat is afgenomen. Zijn aandoening vergt veel van het lichaam, dat heeft gewoon tijd nodig.

Misschien kun je kijken naar supplementen die zijn energiehuishouding kunnen ondersteunen. En hem sneller kunnen laten herstellen. Heb je wel eens van Reactiv Tonicum gehoord van het merk Aniwell?
Dit is te koop bij Dierapotheker uit Horst https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... -6-x-45-ml

Hier had ik goede resultaten mee bij mijn nierfaalkater Freddy.

Sterkte met Manou
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dhyan »

Hoi Ennakee,

Dank je voor je feedback!

Ik heb zo'n hel van een week weer gehad met angst dat ik hem ook zou verliezen en constante zorg, ben een week thuis gebleven om te zorgen (kon gelukkig) en nu gaat het langzaam iets beter, misschien wil ik nu te snel resultaten zien.
Ik zal eens kijken naar die supplementen.

Ik heb ook nog A/d voer van Hills, maar denk dat ie dat niet lekker vind gezien ik het ook als dwangvoeding gebruikt heb.

Ik heb geen inzage in wat er van binnen gebeurd bij hem, hij heeft wat ondertemp, maar misschien is dat ook normaal bij pancreatitis?
37.6 in ieder geval. (dacht dat 38 normaal was)
Hij ligt nu tegen de verwarming aan met dekentjes daartussen.

Ben benieuwd wat de algemene levensverwachting is van een kat met chronische pancreatitis.

Lees hier zoveel nare dingen, in ieder geval katten met drie maanden ontsteking? en 80 dagen dwangvoeren? Poeh!...en de kosten die benoemd werden...sja..wij hebben nu 4 euro op de rekeninf tot 21 Maart.. ik maak me wel eens zorgen ook daarover.
Net 800 euro aan het kleintje die het niet heeft gehaald uitgegeven en nu weer honderden euro's een maand later. Ja, zit ook ongeveer op 1000,- in 1 maand, en heb dan nog niet eens een bloedonderzoek weer laten doen of echo.
Ik zie meer mensen hier die worstelen met deze aandoening en het leven van hun geliefde dier en ook de kosten.

Als ik ooit weer een kat neem sluit ik direct een verzekering af want wat moet ik doen als alles op is...? Die gedachte vind ik angstwekkend.

liefs,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Ennakee »

Ik was wakker en heb op internet nog een beetje rondgekeken. De volgende producten kunnen wellicht interessant zijn, ter ondersteuning en herstel van Manou.

http://www.medpets.nl/nutriplus+cat/ dit wordt ook bij Dierapotheker verkocht.

Hierboven staat een link naar het product nutri gel. Misschien ken je het al, maar dat zou Manou ook kunnen helpen, het is een multivitaminen in pastavorm. Verder kun je zijn voeding tot ongeveer 35 graden verwarmen, hierdoor wordt het aantrekkelijker om te eten.

Ook kwam ik een product tegen dat ik nog niet kende namelijk Vetrazyme dit helpt bij verteringsproblemen. Dus zou het ook mogelijk bij alvleesklierproblemen kunnen ondersteunen.

https://www.dierapotheker.nl/product/58 ... wtabletten

De normale lichaamstemperatuur van een kat ligt tussen de 38,5 en 39 graden.

Sterkte met je jongen!
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dhyan »

Dank je wel wederom!

Momenteel hebben we geen geld meer door alle kosten maar ik heb de vitaminepasta al wel in het mandje gedaan, dan kan ik die zsm. aanschaffen!

Verder heb ik nog een homeopatisch middel gekregen: Iris.

Met Manou gaat het redelijk goed! Hij heeft wel een zweertje in zijn mond, maar het eten gaat goed en het lijkt erop op ook het zweertje al aan het oplossen is.

Nu dit goed lijkt te gaan dacht ik eindelijk tot rust te kunnen komen, maar nu is onze woongemeenschap opgeschrikt door 2 katten die aan FeLV (leukemie) zijn overleden in 3 dagen tijd.
Katten die vlak naast ons wonen en ik begin te vermoeden dat wellicht ook het nierfalen van Katsu hier iets mee te maken gehad zou kunnen hebben.

Mijn katten moeten nu binnen blijven, ook al zijn ze wel buiten geweest afgelopen dagen.
Pff...zo is er echt geen lol meer aan.
Zielig ook voor mijn diertjes en ik heb een waarschuwing gestuurd aan de bewoners maar ze willen hun katten ook niet binnen houden.
Dus, nu maar hopen dat dit goed afloopt!

Heb nog nooit zoveel katten ellende achter elkaar gehad.

liefs,
Dhyan

(en beter wordende Manou!) :)
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dinky »

Fijn te lezen dat manou weer aan het opknappen is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Ennakee »

Goed om te lezen dat Manou aan de beterende hand is. En wat een domper dat er Felv bij de buurtkatten is geconstateerd. Gelukkig heb ik zelf hier geen ervaring mee. Maar ik kan je ongerustheid goed begrijpen.

Zover ik weet heeft Wendy/Nellebel van Guusje en Gijs, ervaring met deze vreselijke ziekte. Misschien kan zij jouw meer vertellen over het besmettings risico, dat jouw katten eventueel hebben gelopen in contact, met de dieren die intussen zijn overleden. Er bestaat een snaptest.


We gaan weer duimen dat je dieren gezond zijn en zullen blijven

Veel sterkte..
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dhyan »

Ja ongelooflijk dit jaar...wat een start!

Ik weet dat vorig jaar er 5 katten overleden zijn bij onze buren en dit jaar alleen al 5 in totaal en het is nog maar Maart. Sommigen ook van ouderdom hoor..

Maar het is opvallend. Ik ga nu mijn ene kat wel naar buiten laten onder begeleiding...misschien uurtje luchten en dan loop ik gewoon even mee, hij is toch altijd bij me.
We gaan het zien!

Ik probeer in ieder geval. ervoor te zorgen dat ze nu niet uit elkaars bakjes eten en maak ze steeds schoon.

liefs,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Ennakee »

Hebben jouw buren zo'n grote groep katten? of zijn het verwilderde dieren

Wanneer je gaat wandelen, ook goed opletten dat jou kat niet in contact kan komen met poep en urine van de buurtkatten. Dit kunnen ook besmettingsbronnen zijn.

Wel vervelend en eigenlijk ook onbegrijpelijk dat je buren, de dieren die het risico vormen niet binnen willen houden. Willen zij verantwoordelijk zijn voor de ziektekosten van een ander? ..En ook voor deze kosten opdraaien. Ze zijn wettelijk verantwoordelijk/ aansprakelijk voor hun dieren, en het (mogelijke) lichamelijke letsel dat ze toe brengen (waaronder ook de besmetting met een dodelijke ziekte valt) bij andere dieren. Volgens mij nemen ze door hun besmette dieren gewoon naar buiten te laten zeer bewust het risico en kunnen ze daarop financieel worden aangesproken...wanneer blijkt dat hierdoor gezonde dieren uit de buurt ziek zijn geworden..
Plaats reactie