Kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
goldlock
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2016 16:36

Kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door goldlock »

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende dillema. Mijn poes Nora is nu 9 maanden oud. Als ze 1 jaar tot 1,5 jaar is wil ik haar naar buiten laten. Ben al met haar aan het lijntje aan het oefenen en ze is ingeënt en gechipt. Vind het alleen een lastig keuze of ik haar overdag of 's nachts naar buiten moet laten.
Wij wonen aan een drukke weg. Bij onze buren zijn er overdag al 2 katten aangereden die ze hebben moeten inslapen. Zij laat haar katten nu 's nachts naar buiten wat tot nu toe nog steeds goed gaat.
's nachts is er natuurlijk veel minder verkeer, dus minder kans dat ze aangereden worden. Maar lees op internet dat veel mensen afraden om de kat 's nachts naar buiten te laten. Katten schijnen dan verder van huis te gaan en kunnen door koplampen van auto's verblind worden.
Heeft er iemand ervaring met katten naar buiten laten aan een drukke weg? Wil haar graag de vrijheid geven en niet binnen houden. En hoe laat je een kat wennen aan het 's nachts naar buiten gaan? Ik hoop dat iemand me kan adviseren!

Groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door Adriana »

goldlock schreef: 1. Bij onze buren zijn er overdag al 2 katten aangereden die ze hebben moeten inslapen.
2. Zij laat haar katten nu 's nachts naar buiten wat tot nu toe nog steeds goed gaat.
3. Heeft er iemand ervaring met katten naar buiten laten aan een drukke weg?
welkom op het forum!
1. ooit nagedachtt over de angst en pijn die de aangereden katten hebben gehad voordat ze ingeslapen konden worden? en aan de automobilist die ze heeft aangereden en daar missch ook nog wel slapeloze nachten van heeft..?
2. dat is natuurlijk geen garantie, haar verse katten hebben tot dusver geluk of een verkeersdiploma..
3. nee, natuurlijk niet! dit is een kattenforum en dat draait om het welzijn van katzels.

lees onze topics en berichten over binnen/buiten-katten. met vooral ook de informatie over hoezo moeten katten zo nodig naar buiten?
en er zijn tig topics met berichten over het afzetten en veilig maken van tuinen.

heb je nagedacht over de dierenartsenkosten als een eventuele toekomstige aanrijding van Nora niet fataal is?
dus geamputeerde poot, nierfalen door de klap, gebroken bekken, poten..

tuurlijk loop ik de kans dat je me niet meer aardig vindt.. maar daar kan ik tegen hoor!
we gaan hier voor het welzijn van katten en je vragen en plannen passen volgens mij niet erg in dat kader..
dus misschien, zeker ook met de voorbeelden van de buren in gedachte, nog eens heel heel goed nadenken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door Sjanke »

De discussie speelt hier in de buurt ook. Drukke provinciale weg waar vroeger ook nog 80km werd gereden. Inmiddels nog maar 60km. Onze buren zijn twee katten en een hond verloren door aanrijdingen. Een derde kat is een deel van de staart verloren na een aanrijding.

Onze katten blijven aan de lijn en dat vinden de buren vinden het zielig, maar wij willen het risico niet nemen. We zien vaak genoeg katten netjes oversteken, maar toch...
Onze katten gedragen zich rustig aan de lijn, dat moet je wel uitproberen. Nadeel is dat je natuurlijk wel in de buurt moet blijven. Onze tuin afschermen werkt niet, dan zouden we op een ren uitkomen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door Ennakee »

Ik sluit mij aan bij Adriana, weegt de vrijheid op tegen het gevaar en het lijden wanneer je kat aangereden wordt. Daarnaast loopt je kat het gevaar om besmet te raken met dodelijke ziektes als fiv en felv, hetgeen ook met hele vervelende ziekteverschijnselen verloopt. Met een hoge DA rekening en een dood dier ten gevolg.

Wil je dit?

Of ben je bereidt om te kijken naar alternatieven.

Vroeger woonde ik ook samen met mijn ouders aan een drukke weg. De kat die ik in deze tijd had, heb ik vanaf ongeveer 1 jaar geleerd om aan een lange lijn te lopen. In de tuin kon Bartje via de waslijn overal komen.

Wanneer we thuis kwamen gingen we met haar wandelen, en dat waren volledige woonblokken rond. Zij kon zelf aangeven wanneer ze naar buiten wilde. Dan stond ze te wachten op de plek waar haar looplijn hing.

Dit hebben we 10 jaar gedaan. Daarna kon ze zonder lijn de tuin in omdat ze niet meer over de schutting sprong. Het wandelen hebben we nog een aantal jaren op deze manier gedaan, totdat ze hier geen behoefte meer aan had.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door castratenkoor »

Ik woon ook aan een drukke doorgaande weg en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn katten los te laten. Ik heb een kattenren van 10 meter in mijn achtertuin waar ze 24/7 zelf in en uit kunnen via een kattenluikje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat je al aan het oefenen bent met een lijntje. Ik zou de poes dan ook alleen aan een lijntje naar buiten laten en niet los laten lopen met zo'n drukke weg.
Er zijn ook genoeg katten die niet zo nodig naar buiten hoeven of genoeg hebben aan voor het raam zitten met de luchtjes van buiten
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat overdag of 's nachts naar buiten aan een drukke weg?

Bericht door Anne »

Ik zou het ook niet doen, wonend aan een drukke weg is vragen om een aanrijding
Katten hebben geen verkeersdiploma en vooral ongeholpen katten gaan verder weg, op zoek
Jouw kat kent de vrijheid van buiten nog niet, dus laat haar lekker aan de lijn
Misschien kan je je tuin afzetten? Of iets anders verzinnen?

Ik zelf woon niet aan een drukke weg, wel er vlak bij en hier zijn helaas door mijn koppige houding ( ja een kat moet vrijheid kennen) twee katten aangereden met dodelijke afloop en 1 kat met een traumatisch ongeval wat hij ook niet heeft overleefd

Nu is de tuin afgezet en haal ik enkel kittens, die de vrijheid van buiten nog niet kennen, uit het asiel
Zij hebben geen behoefte om de buitenwereld te verkennen en kunnen lekker van het zonnetje genieten en de vogels en andere lusten, vanuit de beschermde omgeving van de tuin

Denk ook aan de gevaren van( seksueel overdraagbare) ziektes, kattenhaters die vergif of klemmen!! leggen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie