2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Sunnetje »

Lieve mensen,

Zowel mijn Rambo als mijn Mystic zijn allebei flink te zwaar, ze zitten allebei op 6.4 kilo en moeten echt afvallen.

Rambo staat op Taste of the Wild, canyon river en pas sinds hij op dit voer staat, heeft hij geen last meer van zijn voedselallergie. Dus ander voer voor hem is niet mogelijk.

Mystic heeft heel erge blaasproblemen gehad en staat nu op Hills Urinary Stress, moderate calorie. Ook voor hem durf ik geen ander voer meer te geven.

Dus ik ben op zoek naar manieren om ze meer te laten bewegen! uiteraard hebben ze speeltjes, maar daar doen ze weinig mee. En ik kan niet de gehele dag met veertjes en laserlampjes spelen. Dus ik hoop dat iemand interactief speelgoed o.i.d. weet? Of een andere manier?

Ik hoop op tips! :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door nellebel »

Voor flippie heb ik een fur real gekocht. Kinderspeelgoed. Aanraken zorgt dat het diertje beweegt en geluid maakt. Kinder speelgoed gaat langer Door als dieren speelgoed
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Ennakee »

Is het mogelijk om met ze aangelijnd of eventueel loslopend, te wandelen?

Ik vraag het omdat ik jarenlang met mijn kat Bartje*aan een tuigje, meerdere keren per dag liep.
Ze bleef zo op een gezond gewicht, zij had ook aanleg voor overgewicht.

In het begin vond ze het spannend, later kwam ze zelf vragen om te lopen, en liepen we hele blokken om.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Sunnetje »

nellebel schreef:Voor flippie heb ik een fur real gekocht. Kinderspeelgoed. Aanraken zorgt dat het diertje beweegt en geluid maakt. Kinder speelgoed gaat langer Door als dieren speelgoed
Fur Real, dat zijn van die hondjes aan een lijntje enzo toch? wat doen ze daarmee dan? Gaan ze er echt op jagen wanneer die beweegt?
Ennakee schreef:Is het mogelijk om met ze aangelijnd of eventueel loslopend, te wandelen?
Met Rambo vrees ik niet, want die is erg angstig aangelegd dus die zal het maar eng vinden. Het zijn allemaal binnenkatten, buiten zijn ze niet echt gewend, behalve in de ren. Vroeger woonde ik op een bovenwoning met dakterras en toen liet ik ze ook weleens in een tuigje naar buiten.. wandelen lukte niet, maar ze gingen wel lekker soezen op het dakterras..totdat Rambo ooit ergens van schrok, zich uit het tuigje wist te wurmen en het dak op klom.

Ik durf dat dus ook niet zo goed meer :P
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Sunnetje »

Ze hebben trouwens al:

Een frolic laserpointer
Een voedertoren (maar die gebruiken we eigenlijk niet meer, want ze wisten al met 2 dagen dat ze dat ding gewoon konden omgooien)
diverse hengels met veertjes
De Catit design senses circuit (moet ik alleen nieuw kopen, want hij is beschadigt en nu rolt het balletje niet goed meer)

Ik ben aan het kijken voor o.a. zo'n voedercircuit, waarvoor ze meer moeite moeten doen. Iemand anders raadde me aan om zo'n groot wiel aan de muur te maken, waar ze dan in kunnen rennen. Geen idee of dat hier een succes zou zijn, maar het idee is leuk.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door nellebel »

Ik heb een katje. Dat beweegt over de vloer in allerlei richtingen. Stopt af en toe. Maakt miauw en piep geluidjes en gaat weer verder. Flippie zette hem zelf aan door haar pootje erop te leggen. Hij stopt vanzelf na een paar minuten en niet na een paar seconden. Ze jagen erop en als het gaat vervelen maakt hij ineens een ander geluidje of bewegingen. En dan zijn ze weer geïnteresseerd
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Dinky »

Er zijn volgens mij verschillende mensen op het forum die de cats meow hebben: http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en ... cat-s-meow

En met die voedertoren heb ik vaker slimme katten gezien (ook wel die de brokken er gewoon van bovenaf uit haalden). Toch zijn er zoveel meer vormen van voedselverrijking, hier staan enkele voorbeelden: http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/
Daarnaast heb je ook voerbakken waarbij meer moeite gedaan moet worden: http://www.medpets.nl/slo+bowl+feeder/ en de kleine variant: http://www.medpets.nl/slo+bowl+mini+feeder/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Sunnetje »

De Cat's meow werd me inderdaad ook al aangeraden! Daar ga ik dan morgen even voor kijken, hopen dat ze hem nog hebben bij onze Blokker!

Ik heb bij Zooplus al een Cat activity fun board gevonden die ik zeker ga aanschaffen :) Denk alleen dat ik er zelfs 2 moet kopen (er zijn toch 2 verschillende die ik allebei leuk vind en ik kan al moeilijk kiezen haha) omdat Rambo en Mystic allebei ander voer krijgen :)

Die Slow-Bowl ziet er ook interessant uit! Ik zie dat het eigenlijk voor honden is, maar de kleine variant zal vast ook geschikt zijn voor katten.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Anne »

Heb je er al eens aan gedacht om je katten gewoon wat minder brokjes te geven?
Misschien eten ze meer dan goed voor ze is?
Hier staan Hummel en Joep ook op dieet ( wat bij mij inhoudt dat ze minder krijgen dan voorheen)
omdat zij ook te zwaar worden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Sunnetje »

Ze krijgen hier al niet veel, 2 maal daags een handje. Maar ik ga het voer nu inderdaad afwegen en kijken of dat verschil maakt :)

Ik heb zojuist Zooplus ook weer blij gemaakt:

* Cat activity Fun board
* Flashlight speelrails + 2 extra balletjes
* PetSafe Slimcat voerbal (ik had al zo'n ding, ooit bij de Action gekocht, maar die heeft zulke kleine gaatjes, daar komt niets uit)

En verder nog kattengrit :P
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Arjuna »

Voor 1 kat weeg ik het ook echt af....en dat werkt...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 katten die moeten afvallen. Hulp gevraagd!

Bericht door Dinky »

Twee keer een handje per dag vind ik als vrij veel klinken. Kan ook nogal verschillen hoeveel een handje is ;-)

Hier doet dinky bijvoorbeeld hele dag met 1,5 handje voer. Zou het dus zeker afwegen inderdaad.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie