Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door pinguin »

Probeer ook ander via borstelen geuren uit te wisselen. Eerst de een kammen en dan de ander en dan de eerste weer.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
sherlock
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2016 12:24

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door sherlock »

hoi allemaal! Ik heb sinds een aantal weken een nieuw katje, ze is ongeveer 5/6 maanden. We hadden al een kat van vijf jaar, een echte dame die alles volgens haar regeltjes wil. Ik heb de jongste de eerste tijd apart gehouden en eerst aan geurwisselingen en ruimtewisselingen gedaan. Ik heb ze steeds aan weerszijden van de dichte deur laten eten, met na verloop van een paar dagen een steeds grotere kier in de deur. Dit ging allemaal best goed dus op een gegeven moment heb ik de kleine (die beneden zat) de kans gegeven om naar boven te komen. Dit ging natuurlijk niet zonder geblaas en gegrom en de oude vloog een paar keer achter de kleine aan, maar leek wel vooruit te gaan. Op een gegeven moment lagen ze zelfs samen op de bank, met mij ertussen. Daarna ging werd het geblaas en gegrom erger, en elke keer als de kleine ging grommen vloog de oude achter haar aan tot ze weer op haar veilige plek in de badkamer was.
Ik wilde ze eigenlijk herintroduceren maar op een ander kattenforum werd me aangeraden ze, vanwege de jonge leeftijd van de kleine, toch maar gewoon bij elkaar te laten. Maar de oudste blijft achter haar aan vliegen met een hoop kabaal en een dikke rug en staart en komt nu zelfs in de badkamer, zodat de kleine in de kast duikt en niet goed weg kan. Ze hebben nog nooit echt gevochten, de oudste heeft 1 krasje op haar oog maar verder blijft het bij aggressief grommen, schreeuwen en dikke ruggen.
De kleine wordt wel steeds banger en durft nu niet meer naar boven als de oude daar is. Ik heb de oude nu even in de garage gezet ( haar ontdekkingsjungle) zodat de kleine weer even kan ontdekken hoe leuk het boven was (want dat vond ze in het begin heel interessant!), maar ze blijft 'steken' bovenaan de trap.

De kleinste is naar mijn idee te vroeg uit het nest gehaald en het op adres waar ik haar vandaan heb werd ze aangevallen door de andere (jongere!) kat, dus ze is niet heel erg handig met andere katten en best bang, dus ze blaast en gromt heel snel naar de oude kat, die daardoor getriggered wordt. Als ze slaapt en de oude ziet haar doet de oude niks, dus het lijkt alsof de oude echt reageert op het gegrom van de kleine. De kleine is wel een ontzettende lieverd en naar mensen heel lief en aanhankelijk, maar dus wel behoorlijk onzeker. Is dit een kwestie van tijd en beiden veel aandacht geven? Hebben jullie nog tips? Bedankt alvast!
sherlock
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2016 12:24

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door sherlock »

Oeps, zie nu pas dat ik op een oud topic reageer... mods, als ik mijn reactie beter ergens anders kan plaatsen hoor ik het graag! :)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Kimm »

Ik zelf kan je hiermee niet verder helpen want ik heb hier geen ervaringen mee. Misschien dat iemand anders dit wel kan. Je staat wel weer bovenaan de lijst met actieve onderwerpen dus vast iemand die je verder kan helpen zal het zien!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door castratenkoor »

Of dit wel of niet goed kan komen kan niemand je garanderen. Wat je omschrijft klinkt niet goed. Een poes van 5 jaar nog aan een kitten wennen is echt een enorme gok.

Is de poes van 5 jaar altijd alleen geweest of heeft ze vaker mede-katten in huis gehad?
Is de klein poes al gecastreerd? Zo nee, dan gauw laten doen. En dan na 6 weken pas wee introductie doen. Zolang duur het voor de hormonen uit het lijf zijn verdwenen.
Ik vrees dat de poes solopoes is en geen andere kat in huis duldt.
Deze combi vraagt om moeilijkheden, grote poes is (waarschijnlijk) solopoes en kleine poes slechte ervaringen met andere katten.

Indien je dit toch wilt proberen zou ik wel de introductie opnieuw en heel langzaam doen. Een kamer met een gaas- of hordeur en ze daar om beurten dan een dag indoen.
Eten geven steeds dichter bij de hordeur - spelen met allebei steeds dichter bij de deur.

De kleine poes is al te groot om nog speciale verstoppplekjes aan te bieden. Zoals een doos met klein ronde ingang. Algauw zullen ze daar allebei door kunnen.
Ik zou ze voor nu in ieder geval scheiden met een hordeur ertussen. Veel aandacht en liefde en geuren uitwisselen. Om beurten kammen/borstelen met dezelfde borstel enz.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Domi »

https://www.dierenkliniekecht.nl/huisd ... ngedrag
Ik zou ook gaan voor volledige herintroductie, er zijn verschillende stappenplannen over te vinden, zoals hierboven, maar als ik het goed begrijp, ben je daar al mee bekend.
De stap van wederzijds eten naar direct los op elkaars verdieping is misschien een te grote stap.
Hopelijk lukt het! Succes!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Plaats reactie