Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimonR
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:29
Locatie: Alphen aan den Rijn

Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door TimonR »

Hallo allemaal!

Sinds een paar dagen hebben wij een hele leuke, dikke gecastreerde kater van circa 6 jaar. We hebben hem uit het asiel gehaald dus de exacte leeftijd weet niemand.
Toen we hem net hadden hebben we hem rustig laten wennen aan zijn nieuwe omgeving: de woonkamer, eetkamer en keuken (= 1 ruimte). Al snel kwam hij lekker bij ons liggen en vond hij het allemaal wel prima. Hij kijkt veel naar buiten wat er gebeurd en 'schrikt' nog vaak van geluiden die hij niet kent (douch, waterkoker, deur, kraan etc). Omdat hij zich zo voorbeeldig gedroeg hebben we hem kennis laten maken met de gang en de hobbykamer/rommelkamer. Hij is gigantisch nieuwsgierig dus hij neust daar graag rond. Maar nu het gekke gedrag...

Als ik thuis ben mag hij in alle eerder genoemde ruimtes komen. Dan zit hij bij mij in de woonkamer, dan sta ik op van de bank om wat drinken te pakken en dan rent hij ineens de gang in met z'n staart niet omhoog maar meer recht naar achteren/beneden waarbij de haren op z'n staart iets lijken uit te zetten. Het rennen is een combinatie tussen huppelen en rennen.

Is hij nou gewoon speels en rent hij uit speelsheid van me weg om me uit te dagen met hem te spelen, of is het gewoon angst? Ik weet in ieder geval zeker dat hij niet iets geks heeft gehoord waar hij voor vlucht... Hij komt vaak ook met hetzelfde gemak gewoon weer naar de woonkamer toegelopen zodra hij de gang in is gerend.

Ben benieuwd of iemand dit herkent of uit kan leggen wat onze kat hier nu eigenlijk mee bedoelt :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door castratenkoor »

Niet mogelijk dat met zekerheid te zeggen, meer dan gissen kan niet. Niemand kan in het koppie van de kat kijken.

Wellicht denkt hij dat je gaat spelen als je opstaat en rent hij vast vooruit met het idee dat jij dan volgt.

Of misschien schrikt hij van je, eventueel slechte ervaring met opstaande mensen, hij zou bang kunnen zijn dat je hem wat aandoet of zo.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je hebt hem net een paar dagen dus het is voor hem nog veel wennen aan alles, de geuren, geluiden enz.
Fijn dat hij bij jou een nieuwe kans krijgt in het leven!
Veel plezier voor hem en met hem, ik hoop dat hij gezond en probleemloos oud mag worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
TimonR
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:29
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door TimonR »

Ja je moet er echt bij zij om te kunnen zien wat het zou kunnen zijn natuurlijk. En dan nog blijft het giswerk.

Hij heeft lange tijd op straat geleefd en is daardoor waakzaam en nieuwsgierig, maar hij heeft geen enkele moeite om bij ons te komen liggen om om aandacht te vragen en gewoon lekker aangehaald te worden. Hij gaat al snel op z'n zij of rug liggen en als hij op z'n rug ligt en je wilt hem aaien dan pakt hij met beide poten (en nagels) je arm vast en gaat in je vinger/hand bijten. Ik vermoed dat hij hier geen kwaad in de zin heeft en gewoon wilt spelen. Al met al is hij erg op z'n gemak bij ons, daarom kan ik me ook slecht voorstellen dat hij bang is en daarom wegrent. Vooral omdat hij niet altijd de gang in rent...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door BloemTetsu »

Volgens mij heb je een dwaas in huis gehaald. Komen vaker voor met die tekening. Tenminste als je avatar de betreffende kater is en deze een zwarte staart en zwarte vlekken op lijf heeft. Ik heb er ook een, ook van straat en een dwaas. Hij bijt ook in vingers en handen, vooral bij overprikkeling. Dat laatste heeft hij snel. Wat helpt bij het bijten is vuist maken van je hand en deze stil houden, dan is het niet leuk en leert hij het af.
Echt angst uit zich anders. Dan huppelen ze niet. Wel laag bij grond en staart ook laag en dan zo snel mogelijk weg.
Oja tip: mocht je hem buiten laten. Wel wachten, ook al gedraagt hij zich alsof hij al jaren woont bij jullie. Het type dwaas vind iedereen leuk en gaat bij willekeurig mensen voor de deur staan en daar wonen als ze de deur open doen.
Na jaren kan ik hem los laten. Aangezien de hele buurt hem kent kwam er nog regelmatig iemand aan de deur om te zeggen dat hij losloopt.
ps. Loslaten is bij onze katten noodzakelijk, omdat het zwervers waren en de buurt is veilig.
Andere tip: voedselverrijking!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
TimonR
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:29
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door TimonR »

Het is inderdaad de kater op mn avater. Zwarte staart met een wit puntje en eigenlijk een grote vlek op z'n schouders en kop. Dat hij een beetje gek is (een dwaas) had ik al wel door. Het bijten is volgens mij stukje speelsheid, denk je niet? Zodra hij het doet stoppen wij met aaien en aandacht geven en negeren we hem. We zullen ook eens proberen om een vuist te maken.
Wat betreft het rennen en huppelen nog een leuke kleine aanvulling: hij doet het ook als hij ons niet ziet. Dan hoor je getrippel, een schuif (hij probeert te stoppen maar glijdt uit) en dan een zachte plof (hij botst ergens tegen aan). Misschien is het, zoals je al zegt, gewoon een dwaas en doet hij daarom een beetje gek af en toe.

Buiten laten doen we nog niet. We wonen nu nog op een flat en verhuizen over paar maanden naar een huis met tuin. We zijn van plan hem dan ook de eerste weken binnen te houden en hem daarna kennis te laten maken met de tuin d.m.v. een tuigje ofzo zodat hij niet weg kan. Goed idee of heb je zelf betere ideetjes/tips? :)

Ohja, nog een laatste aanvulling: deze kater kan absoluut niet met kinderen overweg (kan niet tegen het harde gegil en drukke gedoe) en kan volgens het asiel ook niet met andere katten overweg.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door BloemTetsu »

Onze dwaas, Tetsu kan prima met kinderen. Sprong bij eerst kennismaking al in de box naast zijn mensenbroertje. En heel geduldig. Ook op straat zijn de kinderen dol op hem en v.v.

tips voor buiten: tuigje, hoewel onze dwaas een beetje in protest ging. Wat wel hielp is samen hetzelfde rondje in de buurt lopen. Tetsu liep met ons mee.
In het begin kon hij zijn huis niet vinden en zelf als je riep vond hij je niet. Wel als hij je ook zag. We dachten eerst dat zijn reukvermogen niet werkte. Hij was vermoedelijk aangereden en misschien kwam het daardoor.
Nadat hij 2 keer 6 dagen weg was hebben we de achtertuin afgezet. Dit ging prima, naast wat ontsnappingen, door menselijke fouten. Maar doordat we altijd hetzelfde rondje liepen, vonden we hem snel. en daarnaast had hij de Loc8tor om.
Afgelopen zomer was hij constant bezig met de tuin uit te willen. Hij werd daarin ook inventief. Dus besloten de boel open te gooien en opeens kwam hij gewoon thuis. En nog steeds.

Kinderen die in asiel komen zijn wat anders dan kinderen in huis. Dus het zou wel samen kunnen. Ik heb een kat uit het asiel gehaald die slecht tegen dominante katten zou kunnen en zelf introvert. Nou het was met toch een dominant monster. En de kat die wel goed met andere overweg kon, is niet verder gekomen dat elkaar tolereren en accepteren.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
TimonR
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:29
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door TimonR »

Wat je zegt over reukvermogen herken ik ook erg bij hem. Catnip heeft geen effect en Anti-kat-spray ook niet. Het lijkt alsof hij niet kan ruiken. Of hij is gewoon verkouden. Dat zou nog wel kunnen aangezien hij nogal zwaar ademt met een vreemd geluidje als hij gewoon op de bank ligt.
Andere katten weten we nog niet of dat matcht, maar kinderen hebben wel aan den lijven mogen ondervinden. Het had niets gescheeld of m'n neefje had kennis gemaakt met een stel klauwen. Ook het gillen van kinderen vindt hij niks en trekt zich dan terug. Of hij komt de bangerik spelen en komt bij ons liggen.

Verder: bedankt voor de tips voor het kennismaken met buiten. Denk dat hij het geweldig gaat vinden. Want 1 ding is zeker: hij is gigantisch nieuwsgierig!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door Adriana »

als hij lang op straat heeft geleefd, dan herken ik die reactie wel.
onze zwerver Streep rent ook weg om op een afstandje te bekijken wat voor vlees ze in de kuip heeft.
en als het dan goed ruikt of vertrouwd lijkt, dan komt ze naar je toe.
we hebben nu zeker al drie jaar dagelijks contact met haar en ze doet het nog heel vaak.
denk dat het lang duurt voordat het mindert.
en ik vermoed bij jouw ex-zwerver dat het soort van onzekerheid is, geen vreemde mensen vertrouwen en straatmanieren. bang en angstig ziet er anders uit, dus eerder op zijn hoede..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
TimonR
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:29
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kater rent soms de gang in... angst of speels?

Bericht door TimonR »

Ah, het zit dus een beetje in de aard van het beestje.
Het is alleen niet zo dat hij van een afstandje de situatie gaat bekijken, want hij weet donders goed waar hij net vandaan rende. En hij komt ook direct teruggelopen met z'n staart fier omhoog. Het zal wel gewoon even zijn dat hij gek doet zonder reden. Beetje ADHD kater ;-)
Het grappige is trouwens dat hij heel goed is met vreemde mensen. Komt snel naar je toe, gaat makkelijk liggen (gevalletje van 'I surrender!') en valt dan je arm en hand aan als je over zn buikje of borst aait (volgens mij is dit gewoon speels?). Je hebt denk ik ook wel gelijk dat hij meer op zijn hoede is. Dat klopt ook wel met alle signalen die hij afgeeft. Als ik bijvoorbeeld de woonkamer in kom 's ochtends of 's avonds (als ik lange tijd er niet ben geweest) dan zit hij meestal ook in een actieve houding en op zijn hoede. Alhoewel hij dan juist weer graag de gang in rent om wat voor reden dan ook... Maar omdat hij mij ziet staan weet hij dat hij eten en aandacht kan verwachten dus blijft hij in de buurt. Grappig genoeg miauwt hij bij mij zo goed als niet en bij mijn vriendin juist wel.
Plaats reactie