Oosters korthaar steeds extremer

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Sifra »

Afbeelding
Dit is Chip, de Oosters korthaar (Havana) van mijn broer. De foto's dateren uit 1980.
Afbeelding
Grote oren, rechte neus, hij hoorde bij het moderne type van de Siamezenfamilie. Dat type vonden we toen al extreem, vergeleken met de klassieke Siamees.
Afgelopen weekend keek ik op de welbekende site -die hier niet genoemd mag worden- waarop kittens, herplaatsers en dekkaters aangeboden worden. Daar stonden nogal wat Oosters kortharen op en ik ben me eerlijk gezegd rotgeschrokken, vooral van de extreme gremlin-oren van een aantal dieren. Ik vind dit gewoon het verpesten van het ras. Eerst de Perzen naar de Filistijnen, nu de Oosterse typen. Toen ik daarna ook nog een Bambino toy Sphinx voorbij zag komen - een Sphinx met korte pootjes - was mijn verbijstering compleet. Waarom moet het altijd extremer? Ik snap dat niet.
Dit is mijn mening. Wat vinden jullie ervan?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Rik »

Ja, zo kwam ik er dus onlangs achter, tot mijn ontsteltenis, dat perzen tegenwoordig een platte neus "moeten" hebben. Wij hebben vroeger perzen gehad maar die zagen er gewoon "normaal" uit. Ik heb me eigenlijk jaren niet verdiept in het uiterlijk van de verschillende rassen maar hier was ik wel even van geschrokken. Ik dacht altijd dat die platneuzen een ander soort ras waren. Voor mij hoeft dat doorfokken naar extreem uiterlijk ook niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Adriana »

Sifra schreef:[Waarom moet het altijd extremer? Ik snap dat niet.
Dit is mijn mening. Wat vinden jullie ervan?
fokkers willen 'verbeteren', tenminste dat is wat ik vaak lees als je vraagt waarom er andere rassen in een ras worden gekruist/ingefokt.
zachtere vacht, grotere oren en zo voorts. het meest extreem zie je dat bij de sphynxen, toch al een in elkaar geknutseld 'ras'.
ik denk dat het in de aard van sommige mensen zit, niet tevreden met hoe iets is en willen opleuken, oppimpen.
en extreem verkoopt heel goed. die mensen zijn met een product bezig, niet met een dier is mijn vermoeden.

in feite is de blauwe rus ook 'verpest' (vind ik) door er vooral siamees in te kruisen.
er zijn foto's van blauwe russen van koningin Victoria, precies Bolle! plomp, brede rug, korter lijf, moerasgroene ogen.
zo moeten ze er hebben uitgezien toen ze uit Archangel kwamen.
en wat je nu ziet is lang slank lijf, liefst biljartlaken groene ogen, wigvormig hoofd, lange dunne staart en nog zo wat. dinie weet dat beter.
oer russen zijn sterke dieren en nierkwalen..? nooit van gehoord, zei de Russische fokker.
ik denk dat haar Douwe, Bobje en Bolle hier daar het meest op lijken.
maar Bolle zal nooit een punt halen in een show, de keurmeesters zullen daar tranen van in hun ogen krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door castratenkoor »

Klopt, helemaal mee eens. Ook de Blauwe Rus wordt verpest, want het moet allemaal extremer. O.a. de oren die moeten groter - nog groter - en nog groter. Dus gooi er af en toe een siamees doorheen. Jammer vind ik het, heel jammer. Katten zijn geen knutselwerkjes.

En een telkens terugkerende discussie is of de point-rus wel of niet een erkend ras moet worden. Want tsja, door er siamezen door te mengen komt er af en toe - verrassing verrassing - wel eens per ongeluk een point-rus uit.

Ik heb ook wel meegemaakt dat er een kitten met wit vlekje op de borst uit kwam hahahaha hele rel geweest. De foksters probeerden dat te verdoezelen door op de foto's haar duim over de vlek te houden, want andere fokkers mochten dat niet weten. En anders zou de dekkater er voortaan volledig uitliggen, want ojee ojee hij zou vlekjes kunnen vererven.

Er wordt in fokkersland heel veel verzwegen en verdoezeld. Het ergste vind ik dat uitslagen van bloedtesten regelmatig niet openbaar gemaakt worden en dat er vrolijk mee doorgefokt wordt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Dorien66 »

Sifra schreef:Waarom moet het altijd extremer? Ik snap dat niet.
Dit is mijn mening. Wat vinden jullie ervan?
Ik ben het helemaal met je eens! Ook ik begrijp er helemaal niets van dat mensen dit soort extremen willen hebben. Want het begint denk ik met de vraag, waar fokkers vervolgens aan willen voldoen, want anders verkoop je minder of niet.
In de honden- en paardenwereld is het niet anders.
Onbegrijpelijk dat instanties als de dierenbescherming/WWF/PvdD/etc zich daar niet eens wat drukker over maken. Wereldwijd dan wel.

Wat was Chip een prachtige kat!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door BloemTetsu »

@Rik, de platneus is ook een apart ras. Of zal ik zeggen de idioot ergere platneus. Heet Exotic.

De instanties hebben al moeite om hondenrassen te verbieden die niet eens natuurlijk geboren kunnen worden of grote kans op ondragelijk lijden.
Het is ook een wisselwerking tussen fokker, vereniging en koper. Men denkt van elkaar dat het extremer moet en anderzijds wordt een hype gevolgd.

Als ik Chip zo zie heeft Tetsu veel meer weg van een oude aziaat.
Geef mijn maar natuurlijk rassen of mengelmoesjes/htk. Bloem zit er uit als een bijzonder ras en heeft wel wat rus/aziaat in zich. Maar kan prima overleven in het wild.
Als een ras niet meer kan overleven in het wild, dan is er iets mis gegaan.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Cerna »

Ook ik ben het met je eens, Sifra.

Ik geloof niet dat de vraag de "schuldige" is, maar de keurmeester. Ik zie het gebeuren bij de Brits Korthaar. Iemand krijgt per ongeluk (omdat men vanwege een nieuwe kleur toestemming kreeg om een Brit met een Pers te kruisen) een vrij plat Britje en dat Britje gaat prijzen winnen en vervolgens willen meer fokkers zo'n Brit want prijzen winnen is hun hoogste ideaal.

Bij Neocat weert men zulke keurmeesters meestal nog, maar voor hoelang?
En opeens blijken die plattere Britten ook beter te verkopen dan de normale Britten en het leed is geschied. Vind het een hele kwalijke ontwikkeling.

Op de facebooksite van Neocat-Britten komen ze ook voorbij en dan zeg ik dat ik het een mooi kitten vind, maar veel te plat (of met zo'n rare knik ipv een normale neusbrug) en dan krijg ik toch een commentaar (maar ook veel likes :smile: ).
Maar zo zie je maar dat "verbeteringen" er langzaam insluipen, mensen raken eraan gewend en gaan het normaal vinden.

Ook een keer een discussie gehad over die verbeteringen waar fokkers altijd mee schermen. Ik vond dat er aan de Brit niets verbeterd hoeft te worden want ze zijn prima zoals ze zijn.
Nou, dat zag ik toch helemaal verkeerd want er liepen me toch gedrochten rond. Was ik het mee eens alleen was mijn idee van een gedrocht een andere dan die van de betreffende fokker. :smile:
Maar ik had er geen verstand van want een liefhebber kijkt heel anders naar een kat dan een fokker. Misschien moeten ze dan de mening van een liefhebber maar als leidraad gaan nemen voor rasstandaarden ipv die van de keurmeester.

Wanneer ik een enkele keer nog wel eens naar een show ga gewoon omdat ik graag Britjes wil zien, loop ik altijd in een grote boog om de kooien heen waar Siamezen, Perzen en Exotics zitten.
Aanstaande zondag is er een wereldshow van Neocat in Houten en daar schijnen enorme Maine Coons te komen. Dat zal wel de nieuwste verbetering zijn :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Rik »

O, ja, ik zie het nu. Ze hebben de normale Persian maar omgedoopt naar "Traditional Persian" toen veel fokkers de "standaard" anders geïnterpreteerd hebben en er die platte neus ingefokt hebben (de Exotic Shorthair). De traditionele pers kan dan nog wel een "purkie" neus hebben maar het is lang niet zo extreem als bij de Exotic.
Verschil: http://cats.petbreeds.com/compare/20-23 ... -Shorthair

Ok, schijnbaar vinden sommige mensen dit mooi, dat extreme. Je ziet het bij honden ook. Geef mij maar gewoon een "kat". Mag van alles door elkaar zijn zolang er maar niet iets echt te extreems aanzit. Tuurlijk vind ik bepaalde eigenschappen van een ras mooi maar over het algemeen moet een kat eruit zien als een kat. En dat gaat bij sommige rassen toch een beetje "verkeerd".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Sifra »

In een van mijn oudere kattenboeken staat de Perzisch Peke-Face. Neem dan een èchte Pekinees.
Het constant "verbeteren" van oudere rassen is één ding. Een ander ding is dat veel recentere rassen voortkomen uit spontane mutaties, die men vast heeft willen leggen door bewust ermee te fokken: de Rexen (Cornish, Devon, German, Selkirk), haarloosheid (Sphinx, Peterbold), kortpotigheid (Munchkin) gevouwen oren (Scottish Fold) of kruloren (American Curl). In feite hoort de Manx ook in dit rijtje, al bestond de Manx al voor er bewust mee gefokt werd. Een deel van deze rassen zou niet kunnen overleven in het wild. Bij sommige mutaties kunnen gezondheidsproblemen voorkomen, zoals kraakbeenproblemen bij de Folds of spina bifida bij de Manx. Als ik een nestje had met kittens met de een of andere mutatie, zou ik er voor zorgen dat niemand ermee kon fokken.
Dan heb je nog de nieuwere rassen uit kruisingen met wilde katachtigen, zoals de Bengaal en de Savannah. Ik weet nog niet zo goed wat ik van deze trend moet vinden. Tegen het mixen van rassen en huiskatten om een nieuw ras te krijgen, zoals de California Spangled, lijken me vanuit het oogpunt van welzijn niet veel bezwaren.
Heel zorgelijk vind ik het aantal erfelijke afwijkingen in veel rassen. Bij hondenrassen is dat ook een probleem. Er wordt zelfs al gezegd dat in de toekomst de rashond zal verdwijnen. De genenpoel van de rassen is te klein, er is veel onderlinge verwantschap. Waarschijnlijk geldt dit ook voor raskatten.
Ik denk wel eens dat de gedomesticeerde kat zal overleven in de huiskat, misschien wel het beste in de boerderijkat of de verwilderde huiskat, waarbij alleen de sterkste exemplaren overleven. In dat licht bezien mogen we blij zijn dat niet alle katten gecastreerd zijn en dat er nog oeps-nestjes bestaan. Hè, hè, eindig ik toch nog blij.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Cerna »

Ik weet niet hoe het met andere rassen is, maar de genenpool bij de Britten is inmiddels zo groot dat weinig Britten meer echt familie zijn. In de jaren 70 en begin 80 en natuurlijk daarvoor was dat nog anders, maar tegenwoordig is daar geen sprake meer van.

En de Scottish Fold mag niet met een Scottish Fold, maar moet met een Brit waardoor er van kraakbeenproblemen minder sprake is.
De Scottish Fold van tegenwoordig is dus een Brit met gevouwen oren en de kittens in het nest met rechte oren zijn geen Britten, maar Scottish Straight.
En dan krijg je dus Amber met een platte kop :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oosters korthaar steeds extremer

Bericht door Dinky »

Tja, de rasshows zijn in mijn ogen ook de grootste boosdoener....
En dan ook de bijbehorende fokwereld.

Zo zit er op barfplaats iemand met een franse bull die bewust heeft gekozen om voor het fokken een franse bull teefje met neus aan te schaffen. Haar reu die ze daarvoor al had is ook sportief aangelegd en altijd aan het rennen met een bal. Waarschijnlijk krijgt dit teefje dit jaar een nestje. Maar wanneer ik dan de verhalen lees over als ze op show gaat, dat is niet mals! Ze wordt met de nek aangekeken (door andere franse bull fokkers) en ook de keurmeesters vinden de neus te lang :roll: Ook heeft ze gekozen voor franse bull die op normale manier ter wereld is gekomen om mee te fokken. Haar nakomelingen moeten dus ook op de normale manier geboren kunnen worden. Zij is in mijn ogen echt bezig om het ras te verbeteren (rennende sportieve franse bullen fokken in plaats van de kortademige exemplaren) maar wordt in de fokkerswereld enorm tegen gewerkt.......

Ik stond dan ook vreemd te kijken van de pers die Rik plaatste in ander topic. Dat is totaal niet hoe ik de pers ken, ik ken alleen de variant met de veel te platte neuzen (die kom ik nog wel eens tegen op site ikzoekbaas.nl als ik zoek op langhaar). De enige keer dat ik naar een show ben geweest heb ik mij ook erg verwonderd over hoe de brits korthaar er daar uit zag :cry:
Ook was er een hele grote maine coon puber waarbij de fokster aangaf wel op gezondheid te letten. De opa van dat exemplaar was kort daarvoor overleden op 19 jarige leeftijd. Hij moest nog wat uitzwaren maar was al een enorm machtig beest om te zien.

Kwam op de site van mundicat nog een omschrijving tegen over de verschillen tussen de pers en de exotic. Op een show zitten deze namelijk in dezelfde keurgroep:
Soms twijfelen de mensen of de Exotic wel bij de Pers in dezelfde keurgroep (show) thuishoort, de Exotic lijkt niet alleen op een Perzische Langhaar, maar is dit ook, alleen met een andere vacht.
De aanblik is anders dan bij de langharige types zo lijkt het of hun kopje ronder is, het staartje korter en het lijkt of ze op fluweel zachte laarsjes lopen met hoge hakjes, dat komt omdat het korte haar niets verbergt.

De Exotic Shorthair werd in de jaren zestig in de VS gefokt uit een American Shorthair en een Perzische kat. De lichaamsbouw komt overeen met die van de Pers.
Voor de beide rassen geldt dezelfde standaard:
Dit is een grote tot middelgrote kat met een gedrongen lichaamsbouw, brede borst, korte benen en een korte staart. De kop moet goed geproportioneerd zijn, rond, massief en met bolle wangen.
De neus is kort, breed en er zit tussen de ogen een duidelijke stop. Deze mag zich noch boven het bovenste ooglid noch onder het onderste ooglid bevinden.
De Exotic heeft kleine oortjes met afgeronde punten die ver uit elkaar staan en betrekkelijk laag op de schedel zijn geplaatst.
De ogen zijn groot, rond en open, de nek is stevig en breed.

De vacht van de Exotic is kort, heeft een dichte structuur, is plucheachtig, voelt zacht aan, staat van het lichaam af en is in het geheel wat langer dan die van een Brits Korthaar.
Een Exotic mag alle kleuren en vachttekeningen hebben die ook bij de Pers mogelijk zijn, dus egaalkleurig, Bi-Colour, Tri-Colour, Tabby's in allerlei kleuren en vormen, Chincilla en Colourpoints.
Het verschil tussen de pers en de exotic zit dus niet in de platheid van de neus maar in de structuur van de vacht. De neus kan dus bij zowel de exotic als de pers extreem plat zijn (kort en breed) en dan worden ook nog de grote ronde ogen benoemd die veroorzaakt worden mede door de platte neus en voor oogproblemen zorgen :cry:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie