Kleine brokjes ivm overgeven van grotere brokken

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Nexus
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2016 21:09

Kleine brokjes ivm overgeven van grotere brokken

Bericht door Nexus »

Hallo

Ik zou graag advies krijgen over brokken. Mijn kater (16) kan geen brokjes binnenhouden. Natvoer is geen probleem (dat krijgt hij dus in overvloed zodra hij maar naar zijn bakje kijkt). Gek genoeg snoepjes ook niet, hoewel ik die eigenlijk nooit geef. Maar zodra hij brokken eet komen die er weer heel uit in een klein plasje vocht.

Hij heeft overigens jarenlang overgegeven (elke dag...) en na jarenlang DA-bezoeken en van alles proberen is het na een DA-opname en een miraculeuze behandeling met een injectie door de DA, opeens overgegaan. (Ik juich nog steeds elke dag). In die jaren heb ik ook allerlei sensitive-voeding geprobeerd maar dat hielp nooit. Inmiddels is het chronisch overgeven dus over, alleen zie ik dus nog wel een directe relatie tussen hele brokjes eten en dan toch overgeven. Hij weet het ook dus eet ze gelukkig nog maar heel soms (heb nog 3 katten dus moet het wel hebben staan).

Nu is het alleen erg sneu dat hij overdag als wij werken niets kan eten. Na een aantal uren krijgt hij toch honger lijkt me. Dus ik blijf toch piekeren. Na wat zoeken en lezen begin ik me af te vragen of het ook niet aan zijn gebit kan liggen. Ik heb het gevoel dat het misschien wel eens aan de grootte van de brokken kan liggen aangezien hij bijna geen tanden meer heeft (ik dacht nog 1 kies en 3 van zijn hoektanden, de rest is weg). Dus misschien slikt hij het heel door omdat hij het niet kan/ wil kauwen. En dat kan de reactie van overgeven triggeren.

Dus mijn vraag is of iemand op het forum een goede brok weet die erg klein is? Wel van een goede samenstelling. Ik zag bijvoorbeeld Fokker Sensible (licht verteerbaar lijkt me ook wel beter) die al erg kleine brok werd genoemd in reviews, maar die samenstelling lijkt met niet heel goed. Ik zoek wel iets met veel voedingswaarde en weinig nutteloze bulkzooi.
Ik vraag het hier in de hoop dat iemand een goede tip heeft zodat ik niet 10 soorten uit hoef te proberen. (ik zie het al voor me dat meneer de helft niet eet en de rest niet werkt...).

(heb al gedacht dat ik het anders maar moet gaan blenderen ofzo, maar dat is wel een gedoe...).

Dank voor het meedenken vast!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kleine brokjes ivm overgeven van grotere brokken

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
allereerst lijkt het me toch belangrijk om te weten of zijn algemene conditie in orde is, laatst nog een seniorcheck gehad?
ik dacht aan kittenbrokjes maar die kun je hem alleen geven als zijn nieren in goede conditie zijn.

drinkt hij wel goed? als hij droge brokjes overgeeft met wat water dan zou het een verteringsprobleem kunnen zijn.
te veel droog ineens, er zijn meer katzels die daar problemen mee hebben.
gelukkig gaat natvoer wel goed.

en tig soorten proberen? zo gaat het vaak voordat je de 'juiste' brok hebt gevonden..
misschien kun je wat brokjes uit je vrienden/kennissenkring krijgen om te proberen..
en anders wat brokken met een hamer of in een vijzel in kleine stukjes slaan.....
of half-geweekt.. je kunt zijn brokjes op een platte schotel in een klein bodempje water aanbieden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Kleine brokjes ivm overgeven van grotere brokken

Bericht door LisSam »

Je zou Trovet -Renal- kunnen proberen. Dat zijn behoorlijk kleine brokjes. Het is voor senioren prima voer ook al is het speciaal voor katten met een nier probleem. Volwaardige voeding met minder maar wel hoogwaardige eiwitten. Er zijn dierenartsen die je een proefpakketje meegeven zodat als het niet bevalt, je niet met een hoeveelheid blijft zitten. Geef je je kater wel senioren voer? en, ja seniorencheck doen! (als je het al niet gedaan had). sterkte met de zoektocht. (stampen in een vijzel is trouwens een goeie!)
Nexus
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2016 21:09

Re: Kleine brokjes ivm overgeven van grotere brokken

Bericht door Nexus »

Hey, dank voor jullie reacties.

Het laatste bloedonderzoek is van een half jaar geleden ongeveer toen hij aan zijn gebit is geopereeerd. Door alle DA-bezoeken al die jaren is hij inmiddels doodsbang voor de DA helaas, dus het lukt alleen nog onder narcose. (Hij wordt een soort octopus met 8 zwaaiende poten en probeert dan de DA onder te plassen. En als hij echt zijn best doet spuugt hij hem ook nog in zijn gezicht en gooit er een drol achter aan. Altijd weer dikke pret met hem... En ik maar zeggen dat hij echt wel heel erg lief is normaal :icon_shifty: ).

Maar, toen was alles netjes binnen de waarden. Het weer uitspugen van brokjes is al langer aan de hand, dus in principe zou ik daar geen relatie tussen leggen. Vandaar dat ik dus het idee heb gekregen dat het wellicht aan de grootte van de brokjes ligt.

Gisteren bedacht ik toevallig ook om eens te kijken of hij brokjessoep zou willen proberen, maar vannacht heeft hij er niet van gegeten en vandaag een nieuw bakje geprobeerd overdag. Maar hetzelfde, onaangeroerd.
Overigens heb ik nog twee jonge katten van een jaar of 7, dus voor hen is senior niet zo'n goed idee denk ik. En misschien dat renal voer ook niet. Maar wel dank voor de tip. Ik heb voor de twee jonkies een tandartsafspraak staan dus ik vraag het gelijk even. Wie weet kan ik het wel proberen.

Ik ga sowieso eens wat voer stampen. Je weet het nooit... Misschien is dat toch de truc. :smile:
Groeten!
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Kleine brokjes ivm overgeven van grotere brokken

Bericht door LisSam »

Hoi, vanaf ca 7 jaar wordt een kat als senior beschouwd. Het senioren voer wordt vanaf die leeftijd aanbevolen. Het bevat minder caloriën. Er zijn ook theorieën dat het nierdieet ook voor de oudere kat goed is omdat nierfalen een vaak voorkomende aandoening is. Je vindt er hier op het forum veel informatie over. Ik geef mijn Sam (kater van 13 jaar) dat niervoer van Trovet. Ik had dat in huis voor mijn poes die wel nierfalen had. Zij is vorig jaar overleden. Sam vond dat voer, waar ik grote verpakkingen van had, ook lekker. Ik geef het hem in combinatie met de seniorenbrokjes van Albert Heijn. Volgens mijn dierenarts is Trovet renal volwaardig voer, zeker voor een oudje. Overigens heeft Sam ook de neiging om voer uit te spugen. Dat doet hij vooral met nat voer de schrokop, het is bij hem denk ik het gevolg van alles te snel naar binnen schrokken. Dat heb ik opgelost door het in kleine porties aan hem aan te bieden.
Succes met het uitzoeken en stampen!
Plaats reactie