Moet ik Zitac blijven geven bij nierfalen/pancreatitis?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Moet ik Zitac blijven geven bij nierfalen/pancreatitis?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zit met een dilemma. Dali heeft nierfalen en pancreatitis. Hij krijgt een hele lijst medicijnen, en doet het op dit moment eigenlijk best goed. Nu geef ik hem al een paar maanden 's ochtends maagzuurremmer, 0,5 ml Zitac opgelost in suspensie, om twee redenen: maagzuur verminderen (pancreatitis), en maagwand beschermen (nierfalen). Onderhand weet Dali wat er 's ochtends al eerste gaat gebeuren, en zit hij mij vaak van bovenaf de trap wantrouwend aan te kijken.

Nu is het voorschrift voor Zitac een half uur voor het eten, liefst op een nuchtere maag. Nu eet Dali in etappes, zo'n 10 kleine porties per dag. Hem elke keer Zitac geven is onbegonnen werk, en wil ik ook niet.
Bovendien vraag ik me af of het werkelijk nodig is. Ik merk niet aan Dali dat hij last heeft van maagzuur: ik heb 'm vanmorgen geen Zitac gegeven, en hij begint gewoon te eten en te drinken. En overgeven doet Dali ook zelden.

Uit de laatste bloedanalyse blijkt dat z'n Ureum 23.4 is, en Creatinine 340. Dus ik kan me voorstellen dat je de maagwand/darmen wil beschermen - maar is 1 spuitje 's ochtends dan afdoende en zinvol? Volgens mij is de werkingstijd van Zitac beperkt.

Mijn vermoeden is dat Dali kleine porties eet vanwege z'n pancreatitis. Al heel lang zie ik het patroon dat hij na het eten wegloopt om te gaan mekkeren, om vaak na korte tijd weer terug te gaan naar z'n bakje om verder te eten. Ik heb niet gemerkt dat maagzuurremmer invloed op dat gedrag heeft. Zoals wel vaker bij pancreatitis, wordt structureel pijnstiller gegeven - maar ik geef Tramadol alleen als ik de indruk heb dat hij pijn heeft (dus eigenlijk te laat). Ook weer een dilemma....

Dus mijn vraag is, moet ik doorgaan met Zitac of niet?

Groetjes,
Erik + Bengalen Dali & Gaudi
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moet ik Zitac blijven geven bij nierfalen/pancreatitis?

Bericht door Rik »

Over Zitac weet ik verder niets. Het weglopen bij het eten herken ik wel. Dat doet Bowy ook. 's-ochtends om 06:00 staat ze dan al op mijn rug, mekkerend. Ik ga er dan meestal even uit om haar een klein portie Felix met medicijnen te geven. Daar neemt ze dan een paar hapjes van om een minuut later weer op mijn rug te staan mekkeren. Uiteindelijk loopt ze wel 4-5 keer terug om het kleine beetje eten op te eten. Meestal gaan de volgende porties er wat beter doorheen. (zou ze ook last van d'r maag hebben¿)

Ik ben geen DA maar je zou het natuurlijk kunnen proberen om de Zitac af te bouwen tot niets en kijken of Dali anders reageert. Wel direct ingrijpen bij verandering want je wilt natuurlijk geen eetstaking veroorzaken.

(dit topic is dubbel. misschien kun je die andere nog verwijderen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Moet ik Zitac blijven geven bij nierfalen/pancreatitis?

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Rik,

Zeker twee keer op de knop gedrukt.... Maar ik zie dat je het al gemeld hebt aan de beheerder?

Tja, ik vind het erg moeilijk om dat gemekker te duiden. Dali 'praat' heel veel op die manier, en duidt zeker niet altijd op ongemak of pijn (denk ik). Het hoort ook een beetje bij Bengalen, dat gebalk - Gaudi doet het ook. Dus of Bowy last van d'r maag heeft? Een nierpatient kan natuurlijk kleine zweertjes t.g.v. de ureum/creatinine hebben, maar je weet het gewoon niet. Ook hier heeft Dali wat moeite om op gang te komen, en gaat het eten later op de dag gemakkelijker.

Denk dat ik 'ns even stop met Zitac, en kijk wat er gebeurt.

In de tussentijd ga ik werken aan een nieuw kattenras, met een USB aansluiting zodat je alle parameters snel kunt uitlezen met de iPhone.

Groet,
Erik + Bengalen
Cerna

Re: Moet ik Zitac blijven geven bij nierfalen/pancreatitis?

Bericht door Cerna »

Cerná heeft ook twee jaar Zitac gehad (kwart pilletje per dag) en ik ben twee weken geleden ook gaan afbouwen. Eerst om de dag, toen dat goed ging om de twee dagen, enz... en nu krijgt ze niets meer en ik merk geen verschil.

Cerná is schildklierpatiënt en zij hebben vaak last van brandend maagzuur en stoppen daardoor met eten. Toen dat bij Cerná het geval was ben ik met Zitac begonnen en toen at ze weer.
Maar Cerná is ook licht aan het dementeren (onrust, veel miauwen, diep slapen) en daar krijgt ze nu Cholodin voor en dat helpt geweldig, maar het bevordert ook de eetlust want ondanks het feit dat ze geen Zitac meer heeft, eet ze als een tierelier.
Ik kan het iedereen met oude(re) katten aanraden!
Plaats reactie