Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële reden

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Anne »

Nou doe je net alsof de da ook een soort van slachtoffer is!
De da zou nooit een ziek dier mee moeten geven aan een eigenaar die er niks aan wil doen, dat is mishandeling of verwaarlozing en dat is bij de wet verboden, de da zou zelfs het baasje kunnen aangeven bij de dierenbescherming!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Mee eens dat een DA dat niet moet doen, en vandaar dat er dus ook met regelmaat van dieren afstand gedaan wordt om ze op die manier wél de juiste zorg te bieden.

Het is toch logisch dat een DA niet voor niets gaat werken? Als jij je auto naar de garage brengt voor reparatie krijg je hem ook niet terug zonder te betalen..

Ik bedoel meer met mijn bericht dat er 2 kanten zijn aan het verhaald. De DA wordt als boeman afgescheept, terwijl de eigenaresse nog altijd eigen verantwoording heeft voor haar dier. Zij had moeten zeggen dat ze geen afstand wilde doen en voor een second opinion moeten gaan (want 2000 euro is van de zotte natuurlijk). Ongetwijfeld had een andere DA voor een normaal bedrag kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Anne »

Ik snap jouw punt over da;s in het algemeen, nee natuurlijk werken ze voor niks.
Al vind ik wel dat veel praktijken er tegenwoordig uitzien als mini'smensenziekenhuizen en ze ontzettend duur zijn, tja al die appartaten moeten toch ergens van worden betaald; maar dat terzijde
Deze desbetreffende da had dit diertje allang kunnen laten inslapen, maar nee, hij wil er verder mee experimenteren, zo zie ik dat. Ik vind het heel zielig en respectloos voor dit ouder diertje.
Die zit nu in een onnatuurlijke steriele omgeving, zonder zijn geliefde huis en vrouwtje, en op zo'n hoogbejaard leeftijd...ik vind dat pure dierenmishandeling.
Deze desbetreffende da handelt niet uit dierenliefde, is niet ethisch en moreel bezig,
maar zakelijk en daar hou ik helemaal niet van
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Ik maak juist uit de berichten op de de eigenaresse het dier niet in wil laten slapen?? Lees niets dat de DA dat niet wilde doen.. Vandaar mijn punt. De DA kan een dier niet laten inslapen als een eigenaar dit niet wil.

Ik ben het volledig met je eens dat dit ronduit sneu is, en ik ben het ook eens over dat dit diertje dit bespaard had kunnen blijven door hem in te laten slapen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Anne »

Ik lees ook dat de eigenaresse het dier niet wil laten inslapen en niet mondig genoeg is.
De da heeft besloten (wetend dat de eigenaresse niet mondig genoeg is) het daarom maar te laten adopteren door een organisatie die wel de kosten v.d. operatie kan en wil betalen.
Dit lijkt mij een da die alleen aan zijn financiele gewin denkt en niet aan de algemene welbevinden van het dier zelf.
Zo'n da zou verboden moeten worden, het algemeen welbevinden van het dier zou ten alle tijde bovenop de eerste plaats moeten staan, prioriteit nr 1
Dat zo'n figuur zich nog da noemt, een schande voor alle andere da's die wel het morele hoog hebben staan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Maar wat had de DA dan moeten doen? Hij mag het dier niet in laten slapen van de eigenaresse, maar kan ook niet niets doen, want dan lijdt het dier.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Anne »

De da zou de organisatie die het dier wil adopteren sterk kunnen adviseren het dier in te laten slapen bijvoorbeeld
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dorien66

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Dorien66 »

En een beetje nadenkende stichting zou daar gewoon in mee moeten gaan. Ik heb een rotgevoel bij dit verhaal! Ik heb in mijn leven best heel veel oudere katten gekend, tot ong. 23-24 jaar, maar bij 28 kan ik me gewoon niet eens voorstellen hoe zo'n beessie eruit moet zien en wat voor leven het nog heeft. Het idee dat het arme dier in een steriele omgeving zit, maakt me misselijk... Arm dier!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Adriana »

Felis schreef:Jammer dat een paar mensen meteen van het negatieve uitgaan. Ik zal het maar niet persoonlijk nemen, maar leuk vind ik het niet...
...Ik ga ermee verder.
felis is sinds 16 december niet meer op het forum geweest.
we weten denk ik uiteindelijk veel te weinig om een mening te hebben, noch over de dierenarts noch over anders.
wat ik afgelopen jaren op het forum heb geleerd is dat ieder geval een paar kanten heeft en soms lees je alleen over één kant. en dan kunnen veronderstellingen tot en met conclusies een beetje in de lucht hangen..
ben wel benieuwd hoe het nu gaat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Dorien66 »

Er zijn twee feiten in dit verhaal die mij argwanend maken (als ze waar zijn): de leeftijd van de kat in kwestie en de kat is niet van TS zelf.
Ik draai al sinds 1995 mee op internet, in forums als deze, en juist dit soort zaken betekenen helaas vaak niet veel goeds. Maar goed, als TS ons een - hopelijk fijne - update geeft, ben ik de eerste om mijn woorden in te slikken!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Anne »

Je hebt ergens wel gelijk Adriana, natuurlijk weet ik het echte verhaal niet. Ik ga alleen maar af op wat ik hier lees. Ik hoop in dit geval dat het echt een nep verhaal is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Felis
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2015 16:16

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Felis »

Wegens flinke griep ben ik enige dagen uit de running geweest. Vandaag ben ik weer aan het werk en heb de mevrouw in kwestie ook weer gesproken.
Eerder deze week is er niet zoveel gebeurd; de mevr. heeft advies gevraagd aan een andere dierenarts , die aanraadde om even af te wachten, mede gezien het herstelproces van de kat. Zo gezegd zo gedaan. Daarna heeft zij de behandelende arts gebeld en volgens haar heeft deze gezegd dat ze de kat niet terugkrijgt, omdat ze er volgens hem niet voor kan zorgen. Hij zei niet door welke stichting de kat zou worden overgenomen. Blijkbaar is van e.e.a. niets op papier vastgelegd.

Vandaag hoorde ik van de mevrouw dat zij gisteren de regionale TV ingelicht heeft, die diezelfde dag nog is komen filmen. Het wordt vanavond uitgezonden op TV Oost.
Ik ga de uitzending straks kijken en dan post ik weer.

De kat is overigens echt 28 jaar oud.
De mevrouw in kwestie heet Mw. de Vries en komt uit Hengelo; haar naam wilde ik niet eerder publiceren, maar op TV wordt die ook genoemd, dus nu kan het wel. De naam voeg ik toe omdat ik die argwaan hier nu wel zat ben.
Groetjes van het personeel van Olly en You
Cerna

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Cerna »

Uitzending bekeken en ik denk dat op dit moment de oplossing die gevonden is, ook de beste oplossing is. Natuurlijk mevrouw heeft zich aan haar kat gehecht en mist hem/haar, maar wanneer ik hoor dat de kat onder de vlooien zat (en dat is toch simpel op te lossen met een vlooienpipetje) en broodmager was dan heeft mevrouw de Vries de kat ook niet goed verzorgd.
En bij deze stichting (SOS Kitten en Kat) krijgt hij/zij alle zorg die nodig is en dat is op dit moment net even belangrijker dan mevrouw haar verdriet.

Excuses dat ik je verhaal wonderlijk vond.
Dorien66

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Dorien66 »

Ik heb de uitzending nog niet bekeken, maar begrijp uit wat Cerna schrijft dat het dus voor de kat in kwestie goed op gelost is/wordt. Hoewel ik mijn vraagtekens zet bij het dikker willen zien van zo'n oude kat, die kunnen soms gewoon hartstikke mager zijn, hoeveel voer ze ook krijgen.
En ook mijn excuses voor de argwaan, maar helaas al een paar keer vervelende ervaringen opgedaan via internet. En als het dan een paar dagen zo stil blijft, dan voedt dat mijn argwaan alleen maar. Onterecht dus in dit geval.
Felis
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2015 16:16

Re: Dierenarts wil kat van 28 herplaatsen om financiële rede

Bericht door Felis »

Captain Jack Sparrow en Dorien66, dank voor jullie informatieve antwoorden.

De uitzending is zojuist op TV geweest. Mickey, de kat, was ook gefilmd; hij blijkt inmiddels al bij het opvangcentrum te zijn. Mw. de V. was hier niet over geïnformeerd.
De dierenarts werd ook geïnterviewd. hij zei dat de kat in overleg was afgestaan en dat het dier er erg slecht aan toe was toen het werd binnengebracht. De poes zou wel weer opknappen, maar dat zou nog een tijd duren. Op de vraag van de journalist of Mickey dan terug zou gaan naar zijn eigenares antwoordde de dierenarts "op dit moment niet in ieder geval, en of dat uiteindelijk de beste oplossing is weten we niet, gezien de toestand waarin hij binnenkwam".
Mw de Vries kwam eveneens aan het woord. Niet alles wat ze mij verteld heeft, is in het interview(tje) opgenomen, maar wat wel in het interview werd gezegd, komt overeen met wat ze mij heeft verteld.
Zo zei ze mij dat Mickey al langere tijd wat kwakkelde, maar dat ze dacht dat dit gewoon door ouderdom kwam, totdat de schildklieroveractiviteit duidelijk maakte dat er wat anders aan de hand was. Dit wordt niet vermeld in het interview.
Ook is niet getoond dat Mw. zei dat ze eerder deze week de dierenarts heeft gebeld om te vragen hoe het met de kat ging, en dat de assistente tegen haar snibde dat ze niet moet bellen en dat ze de kat terug kon krijgen als ze de rekening betaalde.
Ook wordt de reden waarom mw. ( sinds een jaar ) in de schuldsanering zit niet getoond, nl. dat ze ruim 10 jr. een lening aan het afbetalen is geweest die ze bijna 20 jr. geleden had afgesloten voor de opleiding van haar pleegkind, tot aan het licht kwam dat ze al die tijd niet de schuld zelf maar slechts de (flinke) rente aan het afbetalen was geweest. ( Ik vermeld dit erbij omdat er op mensen die in de 'schuldsanering' zitten al gauw een stigma komt, terwijl dat m.i. lang niet altijd terecht is ).
De stichting waar Mickey nu is, kwam daarna even in beeld; het is een opvanghuis voor katten, gerund door een vrouw.

De kwestie is nu, of en zo ja hoe Mickey mettertijd weer terug kan naar zijn eigenares.
Ik heb natuurlijk alle mogelijke lof voor opvangstichtingen en -tehuizen voor katten ( en andere dieren ). Zij doen fantastisch werk.
Ook vind ik het geweldig van deze dierenarts dat hij Mickey heeft behandeld en hem er bovenop helpt, in plaats van "zo'n ouwe kat maar een spuitje te geven".
Wat mij alleen niet goed in de oren klink aan dit geval is hoe deze oude dame betutteld wordt en de dierenarts vindt voor haar beslissingen te kunnen en moeten nemen die zij niet wil. En het lijkt mij voor zo'n oude poes ook niet de beste oplossing om herplaatst te worden; het feit dat hij al zo oud is, moet toch iets tonen van dat hij al die tijd goed verzorgd is geweest door die dame.

Dit verhaal zal nog wel een staartje hebben. Zelf denk ik, eerst maar eens afwachten hoe Mickey herstelt en wat er gebeurt n.a.v. de recente ontwikkelingen.
Groetjes van het personeel van Olly en You
Plaats reactie