Misselijk

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
marjavos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2010 10:31

Misselijk

Bericht door marjavos »

Hallo,

In de vorige post over Moena had ik het over kieskeurigheid wat brokjes betreft, maar Moena is waarschijnlijk toen wat misselijk geweest.
Nu, 2 maanden later, wilde ze (bijna)niets meer eten.
Ben naar de da geweest, uitgebreid uitwendig onderzoek gehad, maar geen bijzonderheden. Ook bekje en tanden zijn prima. Moena heeft een injectie cerenia gehad tegen de misselijkheid en ik kreeg een blikje RC recovery mee,om eventueel te dwangvoeren. Dat heb ik wel geprobeerd, maar wat een drama was dat. Ik moest de volgende ochtend even bellen hoe het ging. Nou, ze heeft een paar brokjes gehad, meer niet. Maar ik moest haar dan wel voor de bak met brokjes zetten.
Ben vandaag weer naar de da geweest en deze arts vandaag zei hetzelfde als die van gisteren. Geen bijzonderheden opgemerkt. Moena mankeert niets bijzonders, maar lijkt hem wel misselijk, gezien haar wel willen eten, maar toch geen zin hebben (ze braakt trouwens niet, geen diarree). Vooralsnog vindt hij dit alles geen reden om bij Moena bloedonderzoek te doen. Ik heb emperid meegekregen tegen de misselijkheid, 2x per dag 1 ml. Daarnaast nog mirtazapine, 1/4 tablet elke 2 dagen om de eetlust op te wekken. Nou, dat laatste heeft meteen resultaat gehad. Ze heeft weer beter gegeten, nu maar hopen dat het zich doorzet.
Morgen moet ik weer even bellen hoe het dan gaat met Moena.
Heeft iemand nog tips e.d.? Die zou ik dan graag willen krijgen.
Alvast bedankt.
Marja
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Misselijk

Bericht door Rik »

Tsja, aan een uitwendig onderzoek valt dus niet zoveel af te leiden. Ik heb het met Bowy heel vroeger ook een keer gehad. Een halve week aan het infuus bij de DA (omdat ze ook niet at) en uiteindelijk opgegeven meegekregen naar huis (om haar de volgende dag in te laten slapen). Thuisgekomen kotste een enorme haarbal uit en begon vrolijk te eten. "Nee meneer, zij heeft geen haarbal. Ik kan niets voelen." Ik hoor het hem nog zeggen :twisted:

Verder denk ik toch dat als er niets gevonden kan worden er ook eens naar het bloed gekeken moet worden. Het niet eten moet een reden hebben en je kunt natuurlijk wel allerlei dingen proberen maar als die oorzaak niet aangepakt wordt dan blijft het aanmodderen.

Dus als Moena morgen nog niet goed eet (wel blijven spuitvoeren) dan is het of een bloedonderzoek of een foto/echo of iets dergelijks (voor obstructie).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Misselijk

Bericht door nellebel »

Ben het met rik eens. Je kat houd niet zo maar op met eten. In het bloed kunnen ze vanalles zien. Je bent nu een symptoom aan het bestrijden maar niet de oorzaak.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Misselijk

Bericht door Paasnini »

Heel snel naar een andere dierenarts die zijn vak verstaat. Voor Mirtazepine moeten de bloedwaardes gecontroleerd worden, bij verhoogde leverwaarden is dat middel niet goed.
Cerna

Re: Misselijk

Bericht door Cerna »

Ik heb ook zo'n kieskeur en inmiddels allerlei "trucjes" om haar aan het eten te krijgen waaronder de eetluststimulans Periactin (werkt hetzelfde als Mirtazapine), maar dat zet ik pas als laatste redmiddel in.

Eerst probeer ik of ze brokjes wil eten wanneer ik ze even in mijn hand voorverwarm en dan geef ik iedere keer een paar brokjes.

Heeft dat niet het gewenste resultaat dan probeer ik drie dagen lax-a-past en meestal begint Milka na een half uurtje te eten. Lax-a-past is anti-haarbal en veel katten likken het zo van je vinger. Lukt dat niet dan smeer ik wat op de voorpoot (moet je wel zorgen dat Moena dan direct daarna niet naar de kattenbak gaat :smile: ).

Emeprid heb ik ook in huis, maar Milka wordt er erg hyper van en bij 2x daags kreeg ze last van evenwichtsstoornissen. Dus daar ben ik niet zo gelukkig mee, maar het is per kat verschillend want ik heb het ook voor onze Amber omdat ze zo vaak spuugt en zij krijgt om de andere dag een kwart pilletje en bij haar merk ik geen bijwerkingen.

Werkt dat allemaal niet dan pas gaat er een kwart Periactin in.

Maar ik heb een paar jaar geleden Milka wel helemaal binnenstebuiten laten keren (= uitgebreid bloedonderzoek) omdat ik zeker wilde weten dat er geen andere oorzaak zou zijn voor het slechte eten.

Ik adviseer je daarom ook om toch aan te dringen op een bloedonderzoek!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Misselijk

Bericht door Anne »

Mijn da zegt altijd dat katten moeten blijven eten, anders heb je kans op leverbeschadiging plus een vicieuze cirkel, want door het niet eten kunnen ze ook misselijk worden.
Dwangvoederen zou ik mee gaan beginnen
en inderdaad na een andere da die eerst eens even bloed prikt en dan pas een conclusie doet
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Misselijk

Bericht door Cerna »

Anne:
marjavos schreef:....... en ik kreeg een blikje RC recovery mee,om eventueel te dwangvoeren. Dat heb ik wel geprobeerd, maar wat een drama was dat. Marja
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Misselijk

Bericht door Anne »

@Cerna ik lees dat ze het heeft geprobeerd maar dat het geen succes was, dus ik zou gewoon stug volhouden als ik haar was, ook al vindt de poes zelf het niet leuk en spartelt ze tegen

Ik heb hier Polleke toen ze rond de 400 gr woog ook gedwangvoederd, vond mevrouw zelf ook niks, maar dank zij dat leeft ze nog
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Misselijk

Bericht door Cerna »

Ja, ik heb ook ervaring zoals je misschien weet :lol: , maar bij sommige katten lukt het echt niet. Met mijn ruim 4 jaar ervaring dacht ik Milka wel eens te dwangvoeren, maar madame perste de kaken zo vast op elkaar, daar kon nog geen druppel water in. Verder geen geworstel, bleef ook rustig zitten want ze wist dat wij toch niet konden winnen. Loeder :-P
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Misselijk

Bericht door Dinky »

Tja, ik zou ook in ieder geval bloedonderzoek laten doen om te zien of de organen de juiste waardes hebben en daar niet de oorzaak ligt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie