Beaphar nierdieet

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

Tot voor kort ging Royal Canin beef er aardig in bij nierpatient Dali, maar nu blijft het bij een paar hapjes. Dus toen ik tijdens mijn zoektocht naar een smakelijk nierdieet een week geleden het doosje van Beaphar tegenkwam, met alle smaken nierdieet bij elkaar, dacht ik, laten we het maar eens uitproberen.
Tot m'n verbazing smakte Dali direct het kuipje met lamsvlees weg, en vroeg likkebaardend zelfs om meer. Ongekend! Ik vroeg me meteen al af: hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen bij Beaphar.
We zijn nu een week later, na een week verschillende smaken Beaphar. De laatste dagen werd de interesse alweer wat minder, maar nu is het helemaal over. Volgens mij is Dali hartstikke misselijk: hij wil wel eten, maar staat peinzend boven z'n bakje.

Ik vraag me af: is het gewoon botte pech, en zou Dali met elk type voer een terugslag hebben gekregen? Of heeft het toch iets met die Beaphar te maken. In eerste instantie lijkt de samenstelling van het voer OK, eiwit 8,5%, fosfor 0,18%. Ergens anders op het forum staat dat de samenstelling van Beaphar niet deugt, maar dat wordt verder niet onderbouwd.

Ik vind het zo vreemd dat Dali er eerst op aanviel, en het nu laat staan. Ben benieuwd naar de ervaring van anderen met Beaphar nierdieet.

En in de tussentijd zal ik Dali toch weer aan het eten moeten krijgen.
Een bezorgd baasje van Dali,
Erik (en Gaudi, de broer van Dali)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Rik »

Het is bekend dat we bij nierpatientjes regelmatig moet switchen met eten. Ik heb dat bij Bowy ook. Om de paar dagen (of uiterlijk 1-2 weken) moet er weer wat anders gepakt worden. Ik heb ooit een documentje gemaakt met verschillende nierdieten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Ik heb nu Beaphar, Integra, Hills en RC (en nog iets waar ik even niet op kan komen). Beaphar heeft ze nu de afgelopen week gehad maar gisteren liet ze het ook staan. Wel miauwen dat ze honger heeft en als ik haar echt lang negeer eet ze een paar blokjes op (ik snij de Beaphar meestal in hapklare blokjes). Dus vanavond gaat er een kuipje Integra open. (Vanochtend heeft ze Felix met Ipakitine en medicijnen erdoorheen gehad) Dat met die Integra gaat dan weer een week goed en dan laat ze dat weer staan. Dan pak ik weer eens een zakje RC.

Momenteel mijn lijstje:
Felix eet ze altijd (met Ipakitine erdoorheen is dat geen probleem)
Integra eet ze dan het langst (maar op een gegeven moment ook niet meer)
Beaphar (eet ze ongeveer een week)
RC Renal (eet ze meestal 2 of 3 dagen)
Hill K/D (erg vet vindt ik en dat heeft ze na 1-2 keer wel gezien)

Ik had laatst een kleine zak brokjes Kattovit gekocht voor d'r. Dat at ze graag maar als ze die in combinatie met natvoer at dan geeft ze heel snel over. Dat moet ik ook nog eens even uitzoeken waarom ze dat doet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Rik,

Bedankt voor je reaktie, dat stelt me weer enigzins gerust dat er niet opeens iets ernstigs aan de hand is. Dali is dus gewoon uitgekeken op Beaphar...

Dali heeft net wel wat gegeten: ik heb Royal Canin beef gemengd met wat Gourmet, lepetje Ipakitine eroverheen, en dat is er grotendeels ingegaan. Ondanks dat ik het geprakt heb, ligt er alleen nog wat beef in het bakje.... Ik ben 'm dus eigenlijk aan het verwennen, waardoor het niervoer er nog slechter in zal gaan. Tja, het hart is sterker dan het verstand soms..

Dus Felix met ipakitine kan niet teveel kwaad? Of gooi je er nog meer doorheen? Wat bedoel je met 'medicijnen'? En ik zal Integra gaan proberen, wie weet hebben ze hier dezelfde voorkeur!

Bedankt ook voor je overzicht!
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef:Dus Felix met ipakitine kan niet teveel kwaad? Of gooi je er nog meer erdoorheen? Wat bedoel je met 'medicijnen'?
Tsja... wat is "slecht". Het is natuurlijk niet zo dat Felix "hoogstaand" voedsel is maar Bowy is verslaafd aan de gelei. De Ipakitine meng ik er meestal een beetje doorheen (dus niet alleen erover). En zij krijgt ook de Amlodipine (tegen te hoge bloeddruk, poeder) en Semintra (vloeistof) door die Felix heen. En aangezien ze het zo graag opsmikkelt geeft dat dus nooit problemen. Ze staat soms al om 05:00 te miauwen dat ze wil eten (terwijl er vanochtend dus nog een schoteltje met Beaphar stond). Als ik opsta krijgt ze dan een klein beetje Felix met alles erdoorheen. Dat is vrij snel op. En nét voordat ik ga werken krijgt ze nog meer Felix (met Ipa erdoorheen) en dan moet ze er even tegenaan kunnen. Als ik thuiskom krijgt ze haar nierdieet natvoer. Ik moet zeggen dat ze momenteel (sinds 10 maanden) redelijk goed eet ("afkloppen"). Met een beetje geluk eet ze nu 150-180 gram natvoer (ze is tegen de 3kg). Maar op de slechtere dagen haalt ze de 100 niet eens (net als vorig jaar). Ze eet ook eigenlijk al een hele tijd haar brokjes bijna niet meer. Dus wel die Kattovit brokjes vorige maand maar daar ben ik maar mee gestopt omdat ze drie dagen achter elkaar die uitgekotst heeft in combinatie met het natvoer. Het is in ieder geval belangrijker dat er gegeten wordt. En met die fosfaatbinder (Ipakitine) mag het geven van normaal voer niet zoveel problemen geven. Het is natuurlijk wel goed/beter om geheel over te schakelen op nierdieet maar je hebt dus ook gemerkt dat dat niet altijd even makkelijk is. Dus blijf zoeken naar een paar merken, zorg dat je er meerdere op voorraad hebt en schakel over als Dali het niet meer lekker vindt. En als "overgang" kun je hem wel eens verwennen met Gourmet (met Ipakitine erover of doorheen geprakt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Adriana »

mijn ervaring hier is dat nierkatzels vaak en kleine beetjes moeten eten.
dat belast de nieren het minst maar is redelijk bewerkelijk. een timerbak kan daarbij helpen.
zodra een nierkatzel enthousiast op bepaald voer 'aanvalt' en daar dus vrij veel van eet, kunnen de nieren die hoeveelheid waarschijnlijk niet verstouwen en denk ik, wordt-ie misselijk en koppelt dat aan het betreffende voer.

en veel droge brokjes geeft hier grote kans op kotsen.
als ik zie dat Enzo behoorlijk brokjes zit te kanen gaat er gelijk een spuitje water achter aan.
Enzo drinkt nauwelijks uit zichzelf en droge brokjes onttrekken veel water aan het systeem.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Cerna »

Ik heb hier dezelfde ervaring: wanneer je iedere dag hetzelfde geeft, is de lol er snel af.

Ik gaf mijn oude Cochi Beaphar (waar ik met warm water een slobberpapje van maakte; hoe meer vocht hoe beter), Integra, Kattovit, Clinic, Trovet en Gourmet mousse met Ipakitine. Zo had hij iedere dag wat anders en bleef er zelden wat staan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Rik »

Inmiddels is de Beaohar ook bijna op :) Want die had ik natuurlijk laten staan (samen met de Felix) :lol:

Mijn ervaring is dat Bowy zelf het natvoer in kleine beetjes eet (zelfs de Felix). Als ik er ben dan krijgt ze sowieso van mij (de hele avond door en in het weekend) kleine beetjes aangeboden. Maar door de weeks ben ik er overdag niet. Een timerbak is voor haar dus niet nodig want ik zie in het weekend en 's-avonds dat ze gewoon kleine beetjes eet. Maar misschien is dat wel met die brokjes misgegaan. Die staan er eigenlijk altijd onbeperkt omdat ze die eigenlijk nooit veel eet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

Helaas: Integra Kalkoen vinden ze helemaal niks... Blijf ik weer zitten met 6 kuipjes.
Morgen krijg ik een doosje met Trovit, kijken of dat iets is.

Groet van een zich uitslovend baasje, die er soms een beetje simpel van wordt,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Rik »

Ja, simpel wordt ik er ook wel eens van. Kan best zijn als hij straks op het volgende uitgekeken is, dat hij wel die Integra en Beaphar weer eet.

(even kijkend op mijn lijstje) Trovet natvoer heb ik hier nog nooit geprobeerd. Kattovit heb ik hier wel nog 3 kleine blikjes staan. Echte pate is Bowy ook niet zo dol op omdat ze altijd stukjes gegeten heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb alleen niks meer. Wat ik nog wel in de diepvries heb staan, is Bandit dieetvoer. Dat vindt Dali wel lekker (voor een keer tenminste), maar ik twijfel een beetje: is weliswaar 100% natuurlijke voeding, maar er zit wel rundvlees in (naast kip en vis). Misschien een schep Ipakitine doorheen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Rik »

Dat was die variant die ook voor nierfaletjes geschikt zou zijn. Voor een keer zou ik me daar geen zorgen over maken. Je zou er wat Ipakitine doorheen kunnen doen maar als het goed is, zou dat ook niet eens nodig hoeven zijn. Gourmet met Ipakitine kan dus ook wel af en toe, dus ik verwacht dat die Bandit ook wel kan voor een keer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Rik,

Bedankt voor je snelle response, fijn dat ik er met een ervaringsdeskundige over kan praten.
Want zo zie ik je wel: Bowy wordt binnenkort immers 20!!

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door Featherr »

Rik. Giz ging zich ook slecht voelen van kattovit. Misty at het wel maar ik had toch niet echt het idee dat dat nou goede brokjes waren.

Ik heb alle natvoer van zooplus en de dierenartsen gehad. Hele stapels in de kast en elke dag moest er een andere smaak komen.
Wilde ze geen brokjes dan weekte ik ze. Trovet waren hier droog feest voor allebei en hills en happy cat vonden ze hier ook lekker geweekt in water.

Je zult echt moeten gaan schipperen en proberen veel smaken in huis te hebben. Ook eventueel mousse voor als ze echt niet meer willen eten en je met een spuitje moet helpen.

Welkom in het leed dat nierfalen heet.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

Helaas ben ik niet nieuw in de wereld van nierfalen: de afgelopen jaren al afscheid moeten nemen van twee Main Coones met nierfalen. Dus die herinneringen komen met Dali ook weer boven, met name het niet willen eten.

Ook vanmorgen gaat er niks in wat met nierdieet te maken heeft. Opvallend is wel dat zijn broer Gaudi (die geen nierfalen heeft zover ik weet) het eten ook niet hoeft: een paar happen en dan is het voor hem ook wel genoeg.

De Main Coones waren nog wel te dwangvoeren, bij Bengalen kan ik dat wel vergeten, dan stuit ik op hevig verzet. Een pilletje erin krijgen is al moeilijk genoeg, laat staan een spuit met voer. Medicijnen geef ik vermalen met cat snack op z'n voorpootje.

Ik neig er onderhand toe om dan het gewone voer te kopen dat ze lekker vinden, de kast vol dieetvoer ten spijt. Zijn resterende tijd zal ik daarmee inkorten, ik weet het - maar dit gestress en gedoe is voor niemand goed.

Ik heb er slecht van geslapen en ben verdrietig,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beaphar nierdieet

Bericht door ErikPhilippus »

En heel vreemd: hij drinkt niet meer uit z'n favoriete kraan op de badkamer. Hij zit ernaar te kijken, onderneemt soms een poging, gaat er anders voor staan. En dat duurde wel 10 minuten zonder dat hij z'n tong uitstak. Op een gegeven moment begon Dali te spinnen, en toen dacht ik: hij heeft pijn vanwege het bukken om onder die kraan te komen, dus misschien maagzuur?

Ik heb 'm meegenomen naar de keuken, daar staat een hoge kraan. Inderdaad begon hij daar wel te drinken. Dus nog maar weer een spuitje tegen maagzuur erin.

Het zou een opleving van de pancreatitis kunnen zijn, of hij is gewoon kotsmisselijk van de gifstoffen - ik weet het niet. Toch gedraagt hij zich er niet naar, het is zeker geen hoopje ellende. Straks ga ik de dierenarts even bellen.
Plaats reactie