Voedsel advies

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Voedsel advies

Bericht door GizmoenJiro »

Na wat verdieping in de verschillende merken en samenstelling toch besloten om het voer-regime een beetje om te gooien.
Momenteel eten de 2 heren (gecastreerd, 3en4 jaar) s'ochtends RC 37 (gecastreerd voer ;-) ), s'middags brokjes die er toevallig zijn (per dag afwisselend huismerk, Sanabelle light of felix) en s'avonds Whiskas.
Vooral de ochtend (RC) en avond (whiskas) brokken vallen erg in de smaak.
Nu wil ik eigenlijk in de middag wat 'beter' voer aan gaan bieden. De avond zal op termijn mss ook gaan volgen want ik heb voor Whiskas al termen als MCDonalds brokjes voorbij zien komen.
Na het bestuderen van o.a. dit forum kwam ik tot de volgende goede merken waarbij Orijen en Almo me net even te duur zijn als er gelijkwaardige, goedkopere, alternatieven zijn; Bozita, Happy Cat, Porta 21 en Sanabelle. De laatste ben ik al bekend mee maar daar is na een paar weken de lol vanaf bij de heren merk ik.
Ik ga van alle merken een proefzakje klaarmaken maar stuitte op het volgende:
Happy Cat Sterilized en Light. Persoonlijk als mens ben ik niet dol op termen als light maar of het hier nu ook van toepassing is? Beide heren zweven tussen de 5 tot 6 kilo maar niet dik volgens de DA.
Welke kan ik nu het best aanschaffen ook qua samenstelling?
Sterilzed http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ell/492432
Light http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ell/115059
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voedsel advies

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik light en sterilized varianten afraden. Daar zitten onnodige maagvullers in waar katten blaasgruis van kunnen oplopen. Ik ben niet de enige op dit forum met die ervaring.
Ja Whiskas zou ik vergelijken met snackbar eten, niert erg voor een keer een blik Whiskas bagger, maar zeker niet dagelijks die brokken. Je loopt groot risico dat je katten blaasgruis oplopen door supermarktvoer te geven.

Sanabelle heb ik slechte ervaring mee en meerderen hier. Kregen ze blaasgruis van.

Ik ben momenteel ook zoekende, ik was erg te spreken over Hill's Nature Best, maar dat gaat uit de handel heb ik vernomen. ze hebben op iedere verdieping een ander merk staan en Hill's Nature Best is elke dag als enige helemaal op. Hill's Grainfree trekken de lieverdjes hun neus voor op, die die gaat hem nie worde.

Wat ze hier wel graag eten is Granatapet. En RC oral care gaat er ook goed in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Voedsel advies

Bericht door GizmoenJiro »

Ah ok dan koop ik dat in ieder geval niet meer nieuw in en worden het gewone brokken.
Valt mij trouwens op dat er ook bij de merken die ik hiervoor noemde veel verschil zit in eiwit. Geloof dat 32% de max is en alles erboven 'slecht' is. Zijn toch aardig wat die er boven gaan.
Ik heb inderdaad verschillende dingen over Sanabelle gehoord maar dacht eigenlijk dat het voornamelijk om de urinary variant ging, na blaasgruis of ter voorkoming (wat beide niet werkt). Nu heb ik geluk met in ieder geval 1 van de katten want die zuigt het water zowat uit de kraan en de ander drinkt redelijk aardig maar krijgt regelmatig slobber blikvoer (extra water toegevoegd). 'T is geen garantie maar alles is meegenomen.
Hills vonden ze trouwens beide in de kittentijd helemaal niks, dat zakje heb ik kunnen weggooien. Zag al wel dat het aardig aan de prijs is maar wacht even af hoe zich dat ontwikkeld met levering. Hills Ideal Balance is dan zeker de vervanger?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Voedsel advies

Bericht door kansarmedieren »

Eiwitten zijn het probleem niet maar de enorme hoeveelheden koolhydraten die de kat niet nodig heeft. katten hebben veel eiwitten nodig zolang ze geen nier problemen hebben is het goed voor de kat. Als je brokjes wil geven geef dan in ieder geval graanvrije brokjes zijn steeds meer merken die ze hebben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voedsel advies

Bericht door castratenkoor »

Hill's Ideal Balance is hier afgekeurd door de heren. Lijkt me wel goed voer, maar ja ze moeten het dan wel willen eten.

Ook ik ben van mening dat gezonde katten eiwitten nodig hebben. Hoog eiwitgehalte zie ik niet als een nadeel van voer. Alleen bij een oudere kat en bij nierpatiënten moet je voorzichtig zijn met eiwitten. Het is echt niet zo dat gezonde katten die eiwitten opslaan in het lijf of zo, waardoor ze dan later nierpatiënt zouden worden.

Orijen vond ik goed voer en ze aten het ook goed. Ik ben ermee gestopt puur omdat het regelmatig niet voorradig was. Steeds weer die stress van bijna zonder voer zitten vond ik geen succes. Mede daarom voer ik nu op elke verdieping een ander soort, zo is het niet erg als ik een van de soorten niet kan kopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Voedsel advies

Bericht door Paasnini »

Hill's doet z'n best maar naar mijn idee is het percentage vlees nog erg aan de lage kant. Hier eten ze graag Nutrivet en Purizon vis. Purizon bevat wel meer koolhydraten en zet dus wat meer aan.
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Voedsel advies

Bericht door loes90 »

Taste of the wild misschien nog een optie?
de vis variant zit redelijk hoog met koolhydraten maar de gewone variant bevalt hier ook goed.

Purizon werd hier ook goed gegeten.
Plaats reactie