ENTEN OF NIET ENTEN

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Anne »

Ach jee dat is schrikken zeg, wat ontzettend sneu, heel veel sterkte!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door nellebel »

Jee wat ernstig zeg. Schrik ervan. Veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Sifra »

Rûzer heeft het ook gehad. Gelukkig had ik het snel ontdekt en is het gezwel succesvol weggehaald. Mijn huidige dierenarts ent nooit tussen de schouderbladen, omdat het een lastige plek is om te opereren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Catfish »

Inmiddels ziet het er zo uit.
Ze heeft een terugval gehad, maar doet het nu weer prima dus de geplande euthanasie is van de week uitgesteld.
Dit was vanmiddag, lekker bij me op schoot. Lieve SanniePannie...

Afbeelding
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Paasnini »

Brittenbolletje schreef:Er zit qua enten wel een verschil of ze bij een fokker (dus beschermt leven) vandaan komen of dat ze vondelingen zijn en daarna goed verzorgt worden door de desbetreffende zorginstellingen die daarvoor zijn dus kitten opvang en zo. ik bedoel dan meer in de zin: bij fokkers weet je over het algemeen dat ouder dieren (en daarvoor) allemaal keurig geent zijn en met zwerfdieren niet hun start is helaas wat minder geweldig. Waarvan natuurlijk alle opvang stinkend hun best doen voor ze.
Ik wou dat dat waar was, de meerderheid van de oudere katten bij fokkers zijn niet geent, de focus van fokkers ligt vaak alleen op de jonge dieren.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Anne »

Wat ziet ze er mooi uit op de foto. Doodziek ziet ze er niet uit. Fijn dat de euthanasie is uitgesteld, hopelijk voor heel lang!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door artemis »

Catfish schreef:Gisteren is bij de 12 jarige kat van een vriendin injectie carcinoom ontdekt. Oftewel, een hele agressieve vorm van kanker als gevolg van entingen.
Poes Sannie heeft ooit een half jaar bij me gelogeerd en gaat me erg aan het hart. Ze heeft nog maximaal 6 weken.
Nog iets om mee nemen ter overweging van de jaarlijkse enting.
Vriendin vertelde me dat ze om deze reden in oa Amerika al regelmatig in de poot enten, want die kan er eventueel af...
Was die kat dan ooit geënt geweest tegen rabiës en/of leucose?
Want als ik me goed herinner zijn het precies die vaccins die risico op vaccinatiesarcoom geven (en niet katten- niesziekte). Heeft te maken met het soort adjuvans dat erin gebruikt wordt.

Ooit heb ik me zwaar verdiept in het onderwerp maar veel is me ontgaan. Wel ben ik vanaf een bepaalde leeftijd (en na meerdere vaccins) gestopt met mijn katten nog opnieuw te laten enten. Rabiës en leucose vaccins hebben ze nooit gehad.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Catfish »

Nee, ze heeft alleen de 'normale' entingen gehad, en ook die de laatste jaren niet meer.

Sannie zag er gisteren inderdaad goed uit, gewoon hoe ze is. Alleen met die enorme bult.
Dit weekend heeft ze haast niet gegeten en veel overgegeven, dus de euthanasie stond voor afgelopen dinsdag gepland. Het is nu donderdag en gaat (naar omstandigheden) goed.
Zo lekker bij me op schoot.... Lieve ouwe muts is ze! Met haar poezelige, krengerige, trollenstreekjes (pets, ik heb je!). Al heb ik die gisteren niet gezien. Ik hoop dat ze nog even op deze manier bij mijn vriendin kan blijven!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door loes90 »

Brittenbolletje schreef:Voor de liefhebbers een interessant stuk over enten voor degene die er meer over wilt weten en leren
Met name kattenziekte werkt na twee entingen levenslang.
heb je hier wat meer info over?
Ik ent tot nu toe de basisenting en daarna eens in de 3jaar voor de kattenziekte. maar als er bewijs is voor de bovenstaande uitspraak is dat laatste misschien ook niet nodig. met de kattenziekte uitbraak de laatste paar jaar ben ik daar toch wat voorzichtig mee.

Niesziekte ent ik in principe niet (zit wel in de cocktail met kattenziekte)
Cerna

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Cerna »

Loes: niesziekte is geen fijne ziekte en is zo opgelopen. Je hoeft maar een keer met de kat naar de dierenarts te gaan waar een kat zit met niesziekte en Bingo! Nu heb je niet de volledige garantie dat je kat geen niesziekte krijgt wanneer hij/zij is ingeënt, maar de kans is een stuk kleiner.
Ik zou dus wel jaarlijks enten.

Wat betreft je vraag aan Brittenbolletje: zij is al 2 jaar niet meer op het forum actief, maar je kunt haar een PB sturen.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Catfish »

Vanmiddag heb ik Sannie weer gezien.
De bult is nog groter. Heb haar drie dagen geleden gezien, toen was ie aanzienlijk kleiner.
Maar ze doet alsof er niks aan de hand is en oogt gezond. Gewoon een poes van 12. Go Sannie!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Cerna

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Cerna »

Hopelijk blijft het nog een tijdje goed gaan, Stella.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Catfish »

Tja, er is niks van te zeggen. Als het opeens mis gaat staat is de Kattendokter 24/7 bereikbaar.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Dinky »

Fijn dat Sannie nog geen last lijkt te hebben van de bult maar wel balen dat hij zo snel groeit :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door loes90 »

Cerna schreef:Loes: niesziekte is geen fijne ziekte en is zo opgelopen. Je hoeft maar een keer met de kat naar de dierenarts te gaan waar een kat zit met niesziekte en Bingo! Nu heb je niet de volledige garantie dat je kat geen niesziekte krijgt wanneer hij/zij is ingeënt, maar de kans is een stuk kleiner.
Ik zou dus wel jaarlijks enten.

Wat betreft je vraag aan Brittenbolletje: zij is al 2 jaar niet meer op het forum actief, maar je kunt haar een PB sturen.
oeps niet gezien dat de eerste post al zo oud was.


dat ik de niesziekte niet ent is in overleg met de dierenarts. [disclaimer]dit advies is gebaseerd op mijn katten in de huidige gezondheid[/disclaimer]

Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat niesziekte eens in de 2 a 3 jaar enten net zoveel bescherming geeft(studie uit de VS, kan het op de mobiel zo snel niet terug vinden). Dat krijgen ze wel met de cocktail enting van de kattenziekte.

Niesziekte is niet fijn maar verloopt, in tegenstelling tot de kattenziekte, zelden dodelijk. Het risico is bijvoorbeeld ook kleiner bij binnenkatten en bij baasjes die goed zicht hebben op (gedrags)veranderingen en daarnaar handelen.
zoals je al zegt is niesziekte geen 100% enting, er zijn veel verschillende varianten van het virus. net zoiets als de griepprik voor mensen, verloopt kan minder heftig zijn maar geeft geen enkele zekerheid. de griepprik kan bij risicogroepen zeker levensreddend zijn maar dat is geen rede om iedereen te enten.

Ook bij de dierenarts komt mijn katten trouwens niet in aanraking met andere katten, ik mag hier met de kat direct doorlopen. ik ga er vanuit dat een dierenarts zelf hygiënisch werkt.
Plaats reactie