Blaasontsteking en veel pijn

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door G+S »

Hee lieve forummers!

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen/ gerust stellen!

Zoals ik al in het klets-topic vertelde is Valentijn echt niet lekker. Hij blaast, gromt, moppert en loopt mank. Dit komt door een blaasontsteking.

Afgelopen vrijdag ben ik met hem naar de dierenarts geweest waar ze z'n blaas aangeprikt hebben en de urine hebben onderzocht. er zaten extreem veel rode bloedcellen en ontstekingscellen in. Verder zag de urine er keurig uit en was er geen gruis/kristallen te zien.

Hij heeft ontstekingsremmer en pijnstilling gekregen.
Nu 3 dosissen later is meneer nog steeds echt niet lekker :-( hij verstopt zich en blaast naar alles en iedereen. Ook schreeuwt hij het uit van de pijn als ik hem oppak of hij stel opstaat terwijl hij dus pijnstilling gehad heeft. (Dit deed hij ook voordat hij pijnstillers krijg maar hij blijft het ondanks de medicatie dus ook doen).

Hij eet verder wel gewoon. Hij slaapt alleen extreem veel en heeft enorme pijn.

Ik bel morgen sowieso voor de zekerheid de dierenarts nog een keer. Maar vraag me af of mensen dit herkennen bij een blaasontsteking.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Cerna

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Cerna »

Ik zit met Milka een beetje hetzelfde te tobben al geeft zij gelukkig geen pijn aan. Bij Milka is echter niet vastgesteld of ze blaasontsteking heeft omdat er geen urine geprikt kon worden.
De dierenarts had het erover dat wanneer Milka niet reageert op de ontstekingsremmer (en dat doet ze niet helaas) hij een foto wil maken om te kijken of ze een steentje heeft.
Ik weet van een kennis die een blaassteentje heeft gehad dat dat heel erg pijnlijk kan zijn en misschien is het dus een idee om morgen aan de dierenarts te vragen of dit ook zinvol is voor Valentijn want dat er iets loos is, is wel duidelijk.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Adriana »

ook in een ander topic wordt eurologist/huisdierendokter aangeraden en de ervaringen op het forum met eurologist bij dit soort klachten zijn erg goed.
iedere blaasontsteking is pijnlijk tot zeer pijnlijk.
bovendien moet je niet al te lang wachten met behandelen ivm mogelijke ernstige complicaties.

en eurologist is lijkt mij verre te verkiezen boven een ontstekingsremmer/pijnstiller (kennelijk noemen we op het forum de naam metacam/meloxicam niet meer), die het probleem alleen maar dempt maar niet verhelpt.

al met een paar dagen zul je hoogstwaarschijnlijk verbetering zien en een goeie weg zou mijns inziens zijn een paar tabletten een paar dagen proberen en als dat niet helpt, dan verder, in plaats van niet ongevaarlijke lapmiddelen, echo's en ander vaak zeer belastend onderzoek.

mirjam/dinky heeft al aangeboden en ik heb ook nog wel om je er een paar toe te sturen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door G+S »

Wat is eurologist precies dan? En kun je dat zomaar geven? Volgens die da hoefde ik hem alleen maar 5 dagen pijnstilling te geven want de meeste blaasontekingen werden veroorzaakt door stress dus dan kon ze het toch niet behandelen..

Maar ik voel me er echt niet lekker over :-(

Ik ga graag op je aanbod in als dat werkt bij m'n mannetje!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Adriana »

http://www.huisdierendokter.nl en dan in het linker verticale menu naar blaasontsteking en bij blaasontsteking ook even kijken naar bijsluiter eurologist met dosering, bijwerkingen (nog niet gemeld) en toepassingen.
en op het forum hebben we tal van topics met eurologist als oplossing, die ook even lezen via de zoekfunctie rechtsboven.
en als je me je huisadres peebeet dan gaan ze vandaag op de post naar je toe. ;-)

tuurlijk is geen garantie te geven dat dit bij je lieve mannetje werkt maar het is natuurlijk, voorzover bekend niet belastend, pijndempend en het werkt is de ervaring vrij snel.
en het lijkt me, voordat echt forse (doorgaans dure!) onderzoeken worden ingezet het proberen waard, zeker met zoveel goeie resultaten op het forum..
(kweet zeker dat het -en ook nog vrij snel- werkt want ik heb zelf periodes met dit soort non-bacteriële blaasontstekingen en gebruik het dan zelf ook ..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door castratenkoor »

Mijn persoonlijke eerlijke mening is anders. Bij een kat met een acuut probleem, met veel pijn, zou ik persoonlijk niet gaan "rommelen" met middeltjes. In mijn optiek is de goede werking van eurologist nooit bewezen. Een kat krijgt b.v. ab kuur en men geeft er eurologist bij. Als de kat dan na 10 dagen is opgeknapt is men jubelend enthousiast over eurologist. Maar wie zegt mij dat de kat ook met alleen ab niet zou zijn opgeknapt. Wat mij betreft worden conclusies te makkelijk getrokken met zulke middelen.

Persoonlijk zou ik niet doormodderen als een kat na 3 x ab en pijnstilling duidelijk nog zoveel pijn heeft. Misschien is er wel iets flink mis van binnen, misschien zit er een blaassteen of een niersteen klem. Ik zou bloedonderzoek en echo laten doen. Een echt geblokkeerde urineweg kan dodelijk aflopen. Jij kunt niet voelen wat de kat voelt en helaas kan de kat geen mensentaal.

In het geval van Milka ok, dat is te proberen, maar bij Valentijn is de situatie in mijn optiek veel teveel crisis. En daar moet meteen actie worden ondernomen. Is mijn persoonlijke mening.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Dinky »

Dat er geen gruis of kristallen te zien zijn in de urine zegt niet dat er geen sprake kan zijn van een blaassteen helaas. Toen ik met Dinky bij de DA was paar maand terug werd ook eerst gedacht aan blaasontsteking en werd ik naar huis gestuurd met pijnstilling.

Wanneer het dan niet beter werd binnen paar dagen moest ik terugkomen. De dierenarts vertelde mij toen dat ze gelijk een echo wilde maken omdat er die week al 3 andere katten waren geweest zonder gruis in de urine maar wel een flinke blaassteen bleken te hebben. Het credo geen gruis in de urine te zien dus geen blaasgruis bleek dus niet op te gaan. (bij dinky bleek het blaasprobleem nog weer anders te liggen uiteindelijk, namelijk blaas die klem zat in liesbreuk).

@Dinie: volgens mij wordt er bij valentijn nog niet gewerkt met AB?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Cerna »

Katten met blaasontsteking krijgen nog maar zelden AB omdat er haast nooit sprake is van bacteriën, maar krijgen dus inderdaad Metacam (drie keer raden Adriana waarom dit niet meer genoemd wordt :eshifty: ) en mij werd ook verteld dat na een dag of vijf de klachten over moeten zijn.

In het geval van Milka is dit dus niet het geval en daarom wordt er morgen een foto gemaakt en probeert de da urine te prikken en wanneer daar niets uitkomt dán stuur ik Mirjam een PB en mag ze de eurologist opsturen. Eerst wil ik uitgezocht hebben of er werkelijk niets aan de hand is (vanmorgen een druppel bloed tussen de plas op de rand van de kattenbak :-( )

En ik denk dat dat ook de weg is voor Valentijn. Urine is al gecontroleerd, maar er is nog geen foto gemaakt dus dat zou in mijn optiek, de volgende stap moeten zijn. Vooral bij een kater is het risico veel te groot wanneer de plasbuis verstopt mocht zijn!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door castratenkoor »

Ik bedoelde ontstekingsremmer - ipv ab - pardon.

Oei Annet, rood bloed. Toen Sjaak rode dikke druppels bloed verloor bleek hij een nierbloeding te hebben.

Beterschap dames, zowel voor Valentijn als voor Milka!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door G+S »

Heb vanmiddag weer een afspraak bij de dierenarts. Valentijn plast gelukkig wel gewoon grote plassen dus zit (voor alsnog) niet verstopt.

Heb het echt te doen met m'n mannetje. Ik denk dat ze vanmiddag inderdaad een echo maken.

Ik hou jullie op de hoogte
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Dinky »

Hier was ook sprake van bloedrode urine ten tijde van het klemzitten van de blaas en later bij de blaasontsteking die volgde op alle stress ;-)

Weet niet hoe makkelijk valentijn is bij de DA maar hier kon een echo bij Dinky gewoon zonder narcose. Wanneer je er toch bent vanmiddag zou ik zelf in ieder geval een echo laten maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Anne »

Ik heb het net even opgezocht in mijn fotoalbum maar hier hele goed ervaring met eurologist.
Alleen dankzij de eurologist, zonder ab kuren en ontstekingsremmers, is Happy totaal genezen van zijn steeds terugkerende blaasontsteking (idiopatisch)
Voor mij een duidelijk bewijs van de (goede) werking van eurologist

Beterschap, ik hoop dat ze gauw beter worden!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door BloemTetsu »

Succes Kimberly!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door castratenkoor »

Anne schreef:Ik heb het net even opgezocht in mijn fotoalbum maar hier hele goed ervaring met eurologist.
Alleen dankzij de eurologist, zonder ab kuren en ontstekingsremmers, is Happy totaal genezen van zijn steeds terugkerende blaasontsteking (idiopatisch)
Voor mij een duidelijk bewijs van de (goede) werking van eurologist

Beterschap, ik hoop dat ze gauw beter worden!
Fijn dat Happy genezen is!

Maar een "bewijs" zie ik ook hier niet in. Er kunnen andere factoren meegespeeld hebben. Misschien was hij gestresst en viel na een poosje de stress weg.
Maar nogmaals ik ben echt niet tegen het gebruik van eurologist op zich hoor.
Alleen in een acuut geval zoals bij Valentijn vind ik het persoonlijk onverantwoord om te gaan "rommelen" met zulke middeltjes. Ik zou toch echt voor meer zekerheid gaan.

Een kat met zoveel pijn, dan zou ik toch echt eerst uit willen sluiten of er meer aan de hand is.
Zoals b.v. met Dinky - daar was medisch ingrijpen echt heel noodzakelijk met die operatie.
Ik ben dus blij en opgelucht te lezen dat Valentijn grondiger wordt nagekeken.

Neem b.v. de Feliway - Bob is een enorme stress-kat. Momenteel gaat het prima met hem. Hij vlucht niet voor de bel. Hij heeft zich laten knuffelen zowel door Jojo als door Ilone.
Stel ik had een Feliway stekker erin gehad. Dan had iedereen dus enthousiast gejodeld, zie je hoe goed dat werkt. Of als ik hem kalmeringsmiddelen had toegediend - dan zou dat het "bewijs" zijn dat die middelen goed werken. Dus ja ik sta daar nogal sceptisch tegenover.
Terwijl hij nu zonder hulp een echt goede periode heeft.

Zo ook ten opzichte van eurologist. Er wordt dan meestal tegelijk meer veranderd, b.v. het voer of de situatie in huis. Wie zegt waardoor de kat opknapt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Blaasontsteking en veel pijn

Bericht door Cerna »

castratenkoor schreef: Oei Annet, rood bloed. Toen Sjaak rode dikke druppels bloed verloor bleek hij een nierbloeding te hebben.
Het was gelukkig een waterig drupje bloed en kan van het persen komen (adertje gesprongen?). Gisterenavond ging ze van de ene naar de andere kattenbak, zat 5 minuten en perste alsof ze een hoop moest. Dan weer in de andere kattenbak proberen. En zo zeker drie keer heen en weer. :-( En steeds maar een drupje totdat er niets meer kwam en toch maar blijven proberen (heb gevraagd of een poes een verzakking kan hebben, maar dat is ivm de positie van de baarmoeder niet mogelijk).

Sorry Kimberly, zou in mijn eigen topic moeten schrijven. :oops:
Ik zou ook een foto laten maken want op een foto zien ze kleine blaasstenen beter dan op een echo (zei mijn dierenarts).
Plaats reactie