hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Lique - Moos »

Hallo,

Ik lees hier dat sommigen van jullie verschillende merken brok geven aan hun kat/poes.
Wij dachten dat je niet te vaak moet wisselen (we hebben sinds 1,5 week voor het eerst een kater in huis). Of is het juist wel beter om verschillende soorten te geven en zo ja wissel je dan wekelijks, maandelijks???

Onze Moos krijgt applaws brokken (ik wil persė graanvrij geven) sinds hij bij ons is, de kip/zalm variant.
Is het verstandig om verschillende merken aan te bieden
en zo ja, hoe vaak (maandelijks, wekelijks?),
moet je de brokken mengen?

Wij geven geen natvoer (of is dat wel verstandig om te geven, Moos drinkt en plast goed dus voor het vocht zou het niet hoeven) maar ook daar geldt dat we goed voer willen geven.
Moos is trouwens een echte schrokker, hap slik weg, bakje leeg

Gisterenavond kwamen we erachter dat hij ook dol is op rauw vlees. Wij eten zelf biologisch grasgevoerd rundvlees en ik wilde rosbief aan gaan braden. Toen ik het op de aanrecht zette werd hij helemaal lyrisch, alsof hij het rook, haha, dus heb ik wat rauw vlees voor hem afgesneden en gegeven. Hij was door het dolle heen

Maar ik dwaal af, mijn vraag betreft dus de brokken...

Groetjes Lique
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Dinky »

Om even kort op het laatste in te haken, je hebt in de diepvries ook volledig rauw voer voor de kat waarvan Darf in ieder geval biologisch is ;-) Ook carnibest en bandit hebben een biologische variant klik

Qua brokken worden er door verschillende forumleden meerdere varianten naast elkaar gegeven waardoor de kat als het ware kan kiezen. Met maar 1 kat is dit minder praktisch vanwege het formaat van de zakken voer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Adriana »

hier bied ik verschillende soorten/merken tegelijk in hoopjes op een dikgeluste handdoek aan in een soort van brokkenbuffet. ik meng zeker weten niet.
maar er lopen hier drie katers met verschillende smaken en stofwisselingen terwijl het bij jou om één kater gaat. ik zou toch gelijktertijd een paar soorten/merken aanbieden en kijken wat zijn voorkeur heeft. houd ook zijn ontlasting in de gaten. royal canin heeft 400 grs zakjes.

ja, zie het helemaal voor me, op zijn achterpoten of nog net niet..?
ze ruiken het onmiddellijk, ook al is het nog niet uit de verpakking.
kijk een beetje uit met rood vlees want hoog fosforgehalte en je kent zijn waardes bloedonderzoek met name zijn nierfunctie nog niet.
rauwe kip even in kokend water dopen is prima en kan wat vaker, rood vlees toch niet vaker dan eens per week..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Lique - Moos »

hahahaha, ja ik had de verpakking nog niet eens open Adriana en hij stond inderdaad al op zijn achterpoten tegen de keuken aan

Moos is verhuisd van zijn veilige ligplek onder de bank/achter het gordijn naar bovenop de keuken (lees koelkast). Vanaf daar kan hij alles overzien als ik met het eten bezig ben en zelfs in de koelkast kijken als die opengaat, dan hangt hij op zijn kop over de rand. Ik noem hem nu King of the Kitchen

Moos komt van de straat dus we hebben al gemerkt dat hij alles wat je kunt eten interessant vindt. Als we zelf aan het eten zijn springt hij gerust op tafel om te kijken wat de pot schaft. Maar we zijn streng.... hij krijgt niets en moet van tafel af. Van de week dook hij zelfs bijna in de zak chips die onze kinderen aan het eten waren.

Een keer in de week rood vlees had ik hier al gelezen.

Hoeveel gram rauw vlees mag je trouwens geven?
En geef je dat dan naast de hoeveelheid brokken die hij krijgt, of verlaag je dan de dosering brokken?

Die websites voor darf en kvv zijn ook handig, dank je Dinky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Adriana »

hij zal wat minder brokken eten als hij nog vlees in zijn buik heeft.
voor de hoeveelheid: houd zijn ontlasting in de gaten, als dat binnen 12 uur erg stinkt dan is het te veel geweest en niet goed verteerd.

wat bij veel katten verkeerd valt is tegelijk vlees en brokken en dat zou je als volgt kunnen uitleggen.
ook bij mensen is maagzuur nodig om vlees/eiwitten te verteren. als die slokdarm vol zetmeel/brokken zit en er komt dan vlees bovenop, dan is er te weinig maagzuur, verteert het vlees slecht tot niet en gaat in de darmen rotten.
resultaat: vaak wat dunnere en stinkende ontlasting. dat krijg je ook als het eiwitgehalte van brokken aan de hoge kant is voor het betreffende dier en dat wisselt per dier.

hier ook kitchenkatzels! op de hoge koelkast en op de afzuigkap met inderdaad kopje naar beneden om te zien wat er allemaal in die koelkast zit en op het gasstel gebeurt. ik kook doorgaans op de achtertste pitten.. en hier zijn ze niet te beroerd om als de koelkastdeur opengaat erin te springen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk geef ik meerdere soorten brokken, maar ik heb 6 katten en met 1 kat is dat niet te doen.
Je geeft een goede soort en als hij het daar goed op doet zou ik het daarop houden.
Als je kat goed drinkt en goed plast is natvoer niet echt een must, ze lusten het ook niet allemaal, ik heb er nu 1 van de zes die het nooit eet. Hij komt ook niet als ik een blik opentrek.

Rauw vlees kun je het beste eerst invriezen, in dagporties.
Een Carnibest diepvries-worst van 500 gram kun je een half uur laten ontdooien en dan b.v. in 6 plakken zagen, gaat prima met groot broodmes met grove tanden. Dan in tupperware weer in de vriezer doen. Dan kun je b.v. 1 x per week een plak laten ontdooien.

Ikzelf geef 2 x daags natvoer met daarnaast 3 x per week rauw vlees, ontdooid uit de vriezer.
Ik geef 1 x kopfilet, 1 x rundvlees en 1 x Carnibest per week.

Rechtstreeks uit de winkel aanbieden zou ik niet doen met rauw vlees, altijd eerst invriezen.
Koken is niet nodig als het ingevroren is geweest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door BloemTetsu »

Ze krijgen al jaren hetzelfde. En geen natvoer. Wel 1 keer per week een kuiken.
Maar daarnaast flink wat insecten, kikkers, vogels en muizen.

ps natvoer bewaar ik om meds te geven. ;)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Paasnini »

Dat vers en brokken samen problemen geven is enigzins achterhaald, het is goed om erop te wijzen dat het een probleem zou kunnen geven maar het komt echt maar heel sporadisch voor. Als je kat gek is op rauw dan zou ik hem er lekker van laten genieten en als de brok goed gegeten word is het ook niet strikt noodzakelijk te veranderen al kun je in je achterhoofd houden dat een merk ook weleens wegens problemen niet meer leverbaar kan zijn, dan is het handig als de katten ook aan iets anders gewend zijn.
Wij hebben 7 katten, ze hebben hier onbeperkt Purizon en Nutrivet staan (ik voer ook het liefst graanvrij) daarnaast 2 x wat natvoer, Yari eet eendagskuikens en iedere avond eten ze een portie versvlees (tartaar, runderpoulet, etc). Mijn dierenarts is erg onder de indruk, bloedwaarden van de katten is prima, alleen 1 poes met wat overgewicht en prachtige gebitten.
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Lique - Moos »

wij eten zelf ook geen vlees uit de winkel Dinie. Ons vlees komt van jaarrondgrazende hooglanders en galloways, dus geen hormonen, antibiotica, veevoer en andere rommel en het voordeel is dat ik het krijg geleverd in diepgevroren verpakkingen.

als wij goed eten, krijgt onze Moos ook goed te eten :grin:

ik ga ook eens kijken naar die (bio)diepvriesworsten en die kikkers, vogels en muizen moeten nog even wachten, want Moos mag nog niet naar buiten (het asiel gaf 6 weken aan). Hoewel hij de achterdeur steeds interessanter begint te vinden. Voordat we binnenkomen moeten we eerst checken of hij er toevallig niet voor zit
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Anne »

Als je kat veel kikkers, muizen e.d. eet moet je hem regelmatig ontwormen, hou daar even rekening mee. Ze kunnen er ook flink mager van worden

Om nog op de vraag zelf terug te komen, als je kat het goed doet, goed eet, goede ontlasting heeft zou ik zelf niet zo gauw van merk veranderen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: hoe vaak wisselen jullie van brokken-merk?

Bericht door Paasnini »

Wij hebben onze tuin afgezet en via het kattenluik kunnen ze 24/7 naar binnen/naar buiten, ze zijn er gelukkig mee en ik hoef mij geen zoegen meer te maken over aangereden worden, vechten, vergiftiging, etc en ze veroorzaken ze ook geen overlast door te poepen in de tuin van de buren.
Bandit is ook biologisch etc.
Plaats reactie