Gebarsten nageltjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Gebarsten nageltjes

Bericht door Jonneke »

Hoi iedereen,

Terug met de volgende vraag :)

Ik heb in de afgelopen weken enkele 'schilletjes' van Evie's nagels gevonden: hol van binnen, soms twee helften aan elkaar, soms maar één helft. Ik heb nergens bloed gevonden, al haar nagels lijken er nog te zijn (lastig te onderzoeken bij haar), en ze heeft ook geen pijn met lopen, krabt nog enthousiast aan haar krabpaal, etc. Wel lijkt ze iets makkelijker met haar nagels vast te zitten (laatst in mijn broek, dan trekt ze zich in paniek los, dus wat is de kip en wat is het ei??).

'Vervellen' kattennagels? Waardoor ze eens in de zoveel tijd de buitenlaag kwijtraken? Of is dit bijvoorbeeld een teken van een tekort aan vitaminen/mineralen/andere voedingsstof? (B12 komt in me op, aangezien dat zo voor mensen geldt.)

Ik ga binnenkort sowieso naar de dierenarts voor een korte check + booster niesziekte, maar is het verstandig dit te vervroegen?

Dank jullie wel alvast, Jonneke
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gebarsten nageltjes

Bericht door Dinky »

Hier vind ik ook regelmatig nageltjes, dat is dan inderdaad de buitenste laag als het ware ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Re: Gebarsten nageltjes

Bericht door Jonneke »

Dank je :) zo'n vermoeden had ik al, maar wilde het even controleren. Evie is mijn eerste kat, dus ik maak me druk over de raarste dingen ;)
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gebarsten nageltjes

Bericht door nellebel »

hier liggen ze ook regelmatig. meestal rondom de krabpaal, maar ook wel eens zo op de bank. soms halve, soms hele, maar altijd van die holle nageltjes. net als snorharen, dikke witten, die vind ik ook regelmatig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Gebarsten nageltjes

Bericht door Sjanke »

Duvel heeft een beschadigd nagelbed of hoe noem je dat bij katten? Twee nagels blijven slijten, zodat er vanalles achter hangt. Voor mij een red om ze te knippen. Dierenarts heeft er naar gekeken, bevestigd dat het echt in de start van de nagel zit. Hij vond knippen een goede oplossing.
Plaats reactie