Kat van 16 met 3 nare problemen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Lobke16
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:21

Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Lobke16 »

Hallo allemaal,
Mijn kat van 16 heeft HCM, met atenolol deed ze het 4 jaar lang prima.
Nu ging ze ineens spugen en wilde ze haar medicatie ( met easypill) niet meer.
Bij de dierenarts bleek dat ze flink was afgevallen.
Er is een bloed onderzoek gedaan. Nu blijkt dat Lobke een alvleesklier ontsteking heeft en een
Te snel werkende schildklier....
Om de misselijkheid weg te nemen heeft ze Cerinia gekregen en voor de pijn, de pijnstiller Methacam.
Lobke eet nog wel maar mondjes maat. Na een injectie met Cerinia komt haar eetlust weer terug.
Maar...Lobke weigert haar medicatie, die ze eerst dus heel braaf innam met easypill.
Ik ben aan de gang gegaan met het verpulveren van de pillen en dan met een beetje water in haar bekje spuiten.
De ene keer gaat dit goed, de volgende keer braakt ze het meteen weer uit. Zucht....
De komende week ga ik nu elke dag bij de dierenarrs een injectie Cerenia halen.
In de hoop dat dit er voor zorgt dat ze zich beter voelt en haar lichaam de alvleesklier ontsteking zal bevechten.
Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in..

De te snel werkende schildklier kan alleen behandeld worden als Lobke medicatie neemt.
Ik zie de toekomst voor Lobke somber in, maar ik ben zeker niet van plan om haar op te geven!!
Heeft iemand nog een briljant idee ??
Groetjes Anke
Cerna

Re: Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Cerna »

Een kat met alvleesklierontsteking eet slecht en daarom zal ze waarschijnlijk ook de easypillpasta niet willen.
Je zou om een eetluststimulans kunnen vragen aan je dierenarts. Ik zag hier http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine dat mirtazipine niet alleen de eetlust opwekt, maar ook werkt tegen misselijkheid. Dan sla je twee vliegen in 1 klap.

Je zou dan het eerste kwart pilletje (of achtste werkt zelfs ook al; beetje afhankelijk van het gewicht van Lobke) Mirtazipine door de dierenarts moeten laten ingeven en dan kun je de volgende weer verstoppen in easypill (tenminste ik hoop dat ze dat dan wel weer lust)

HCM en een te snelle schildklier lijkt me trouwens een erg riskante combinatie.
Lobke16
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:21

Re: Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Lobke16 »

Hoi Cerna
Bedankt voor je antwoord.
Ik zal het vragen aan de dierenarts.
Groetjes Anke
Lobke16
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:21

Re: Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Lobke16 »

Even een update.
Een week lang heeft Lobke elke dag een injectie met Cerenia gehad.
Ondertussen zijn we gestart met medicatie voor de te snelle schildklier.
We zijn nu weer een week verder. Het spugen is gestopt, en Lobke eet en drinkt weer goed.
Easypill wil Lobke nog steeds niet. Misschien associeert ze dat met misselijkheid.
De medicatie verpulver ik nog steeds en gemengd met een beetje water en voer, spuit ik dat in haar bekje.
Dat vindt eigenwijze Lobke NIET leuk....maar ze doet het er verder goed op.
Kortom ik heb weer goede hoop :-)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Nina1967 »

Wat een goed nieuws! !!! Duim voor jullie dat ze het zo goed blijft doen :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat ze zelf weer eet!

Gele vitakraft staafjes schijnen ook kneedbaar te zijn. Zelf gebruikte ik beetje prins mousse om pil in te stoppen en bood dat op mijn hand aan (in bakje weigerde madam het op te eten terwijl het er vanaf de hand zo op gegeten werd. Hier was easypill totaal geen succes. Wellicht dat je daarmee dus kan experimenteren voor de medicijnen nu ze weer eet mocht je dat willen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lobke16
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:21

Re: Kat van 16 met 3 nare problemen

Bericht door Lobke16 »

Hoi Dinky,
De pil versroppen in voer daar trapt ze niet in het voer likt ze van mijn vinger, de pil spuugt ze uit....
Gele vitakraft staafjes... ik ga eens oozoek.
Dank voor de tip!
Plaats reactie