Litter Spinner Kattentoilet

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door Lillith »

Hallo allemaal, ik ben relatief nieuw op dit forum maar na het een en ander eens doorgelezen te hebben vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de Litter Spinner Kattentoilet (te vinden bij o.a. zooplus). Ik zit even te kijken op de lange termijn voor mijn maine coon kruising, wat een fijne bak is voor de toekomst.
Dalí is momenteel 10 weken oud en doet het nu nog keurig op een openbak met houtkorrels, wat helemaal prima gaat, maar op den duur wil ik wel graag iets dat is afgedekt tegen de geurtjes en dat wat makkelijker te verschonen is.
Iemand ervaringen met deze bak? Ik lees bij de beoordelingen hele wisselende verhalen dus twijfel nog steeds.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door castratenkoor »

Veel katten prefereren een open bak. Katten hebben een veel scherpere neus dan mensen en vinden het niet lekker in hun eigen stank te zitten. Als je een bak met deksel neem, haal dan wel meermalen per dag alle poep en plas eruit.

Ikzelf heb 6 katten en 10 kattenbakken verdeeld over 3 verdielingen. Zowel officiéle kattenbakken met deksel als grote hoge open bakken, opbergbakken van Blokker en een speciebak.
Wat hier opvalt is dat ze bijna alle in 2 bakken doen, de speciebak en de grootste opbergbak.
De bakken met deksel hoef ik eens per maand in te kijken en dan nog zit en meestal niks in.

Dus de katten geven hiermee duidelijk hun voorkeur aan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door Lillith »

Castratenkoor bedankt voor je antwoord! Wij hebben ook twee open bakken momenteel, op elke verdieping een. In de echte kattenbak doet ze alleen grote behoeften en in de andere bak plast ze alleen, beiden zijn wel even groot en hebben als vulling houtkorrels. Van waar ze de een voor poepen gebruikt en de andere voor plassen weet ik niet, maar ze heeft nu al een voorkeur. Het wennen aan de houtkorrels ging wel verbazingwekkend goed, net als wennen aan andere dingen dus ik heb de goede hoop dat ze makkelijk went aan een overdekte kattenbak. Maar goed, aangezien we nog geen idee hebben hoe groot ze wordt en we ook niet van plan zijn elke drie maanden een nieuwe kattenbak te kopen (bij wijze van dan), ben ik me aan het oriënteren op oplossingen die voor ons ook wel zo prettig zijn. We scheppen de poep elke dag en verschonen de bakken nu een keer per week, maar het is alsnog een behoorlijke stank en niet bepaald een prettig aanzicht. Vandaar dat we overwegen om een overdekte kattenbak, en dus eventueel de litter spinner, aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door Sarah207 »

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij juist lastiger schoon te houden. Even de bak uit de kattenbak schuiven en poepjes en plasjes scheppen is niet zoveel werk. 1x in de maand ontsmet ik hem dan helemaal, wat in een kwartiertje gedaan is omdat het allemaal rechte oppervlaktes zijn. Die litter spinner heeft een zeef wat me een ellende lijkt om schoon te houden. Zeker als de drolletjes eens wat minder vast zijn, dan blijft dat allemaal aan die zeef hangen, brrr.
Verder is die zeef behoorlijk lang, waardoor er waarschijnlijk veel los grit uit valt als je hem uit de litter spinner trekt.

Geen ervaring mee dus, maar het lijkt me niet tijdbesparend ten opzichte van een 'gewone' kattenbak. En zeker niet schoner.

Ik zou trouwens wel even goed letten op het formaat van de bak, ik heb wel eens begrepen dat ze vrij klein zijn. Dat lijkt me niet handig met een maine coon kruising ;)
Groetjes van Sarah en Moortje
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door Lillith »

Bedankt voor je antwoord Sarah207! Hmm als ik dat zo lees dan heb je wel gelijk. Ben er al lang niet zo enthousiast meer over als ik eerst was, maar zou alsnog wel graag gebruikservaringen willen lezen. En je hebt gelijk, maar we hebben absoluut geen idee of ze groot wordt of vrij klein blijft, we gaan dus ook pas naar een nieuwe kattenbak kijken als ze wat ouder en bijna volgroeid is. Voor nu is het systeem met de twee bakken wel vol te houden, maar de stank is soms echt afschuwelijk. Met name als ik s avonds ga slapen en kitten net bedenkt dat ze nog even naar het toilet moet :lol: De deuren dicht houden werkt absoluut niet!

(Overigens gaan we voor de extreme stank wel even naar de dierenarts en wat ander voer proberen, ze krijgt nu perfect fit junior maar als ze hier zo van blijft stinken gaan we over op een ander kittenvoer. Heb gelezen dat extreme stank niet goed is, en ze heeft ook last van flatulatie).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door castratenkoor »

De meeste katten poepen op de ene bak en plassen op een andere. Dus twee bakken is wel belangrijk. Ik zou echt vaker dan eenmaal per dag de poepjes eruit vissen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door Dinky »

Zou bij erge stank inderdaad even goed kijken naar het voer ;-)

Mijn persoonlijke ervaring is ook dat houtkorrels veel minder geur absorberen dan normaal klontvormend grit. Recent onze poes op houtkorrels gehad (moest in bench en houtkorrels gaven minder troep, werd elke dag 2 keer verschoont) en rook toen gelijk wanneer ze drol had gedaan (werd dan ook direct verschoont). Klontvormend grit vind ik veel makkelijker verschonen dan houtkorrels ;-)

Wanneer jij liever houtkorrels wilt gebruiken zou ik, zeker met een groot ras, niet voor zo'n litter spinner gaan. Vind hem erg klein ogen ;-) Omdat houtkorrels in zaagsel uit elkaar valt is een zeefsysteem wel handig met verschonen. Een merk dat open kattenbakken heeft in combi met zo'n zeefsysteem is peewee: http://www.peeweenederland.nl/nl/

Ps: is dali de enige kat in huis? In dat geval zou ik zeker een maatje overwegen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Litter Spinner Kattentoilet

Bericht door Lillith »

Bedankt voor de tips! We hebben even goed gekeken naar de PeeWee en ik denk dat onze voorkeur daar naar uitgaat, en dan vooral de XL variant wat ook wel prettig is mocht ons Dalí nu echt een uit de kluiten gewassen poes worden.
Heb zelf altijd al houtkorrels gebruikt en bij vorige katten, met overdekte kattenbak, vond ik het allemaal heel erg meevallen qua stank! Mijn voorkeur gaat er naar uit vanwege milieuoverwegingen en omdat het bijna stof- stuif- en uitloopvrij is. Daarnaast is het vrij zuinig in gebruik.
We zijn er in elk geval wel over uit dat het eten dat ze nu heeft waarschijnlijk toch te veel eiwit bevat, vandaar de stank! Dus terug naar de speciaalzaak en eens even goed kijken naar de verschillende ingrediënten!
Plaats reactie