diabetes na langwerkende cortisone

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Adriana »

dat gaat met oortje prik en je kunt (dacht zelfs gratis) een set aanvragen. even op suikerkattenforum kijken naar link.
je zet een soort van pen op de rand van een oortje en laat hem afgaan. dat schiet een minuscuul gaatje waar een druppeltje bloed uitkomt. dat zuig je op met een strip in een apparaatje (glucometer) en dat geeft dan een waarde.
voordeel is dat als mieke thuis is er vrijwel geen sprake van stress is. bloedsuiker waardes gaan wel op en neer op een dag, dus laat je via het suikerkforum goed begeleiden!
en dan kun je het een beetje in de gaten houden en dat houdt jouw stresslevels ook rustig, denk ik..
en als je een paar keer gemeten hebt, weet je dat ze wel/geen (te) hoge bloedsuiker heeft.

denk dat dit onafhankelijk van de cortisone gaat en wat fijn dat ze zich zo goed voelt..!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Super Dinky en Adriana!!
Ik zal ook eens gaan kijken op die link Dinky, bedankt om te zoeken, maar ik bedoelde een link die je kende.
Toch bedankt! (maar is dan ook goed voor alle lezers)

Men zegt daar ook: een groffe test is om haar urine te dippen met urinedipstick, en ook te wachten tot na de uitwerking, zelfs 2 weken. Ook gevallen gekend die suiker kregen pas 2 jaar na behandeling maar ook sneller.

ja Adriana, dat ze zich goed voelt sterkt me wel en is minder moeilijk om haar 's morgens achter te laten als ik ga werken.
Dat verhaal over jouw lieve MoMo gaf me wel een klop... mijn deelneming met dit verlies.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Hier kan je inderdaad een gratis meter krijgen maar helaas dat is alleen in Nederland; toch interessant voor de Nederlandse lezers.
https://www.freestyle-insulinx.nl/

@Rik: bedankt voor de steun wederom!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Synemios »

In Nederland is die ook niet meer gratis voor katten, dus dan moet je liegen.
Is er niet iemand in je omgeving die suikerziekte heeft en even een set uit wil lenen?
Of misschien even een oproepje doen op het suikerkatten forum.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Voor alle duidelijkheid, en om niet alles bij elkaar te moeten puzzelen, even een overzicht:
  • - 19 april 2015: tandbehandeling onder narcose, alles OK, weegt 6kg. Metacam meegekregen maar heb ik niet gegeven uit schrik voor nierschade
    - 14 juli: ik merk oorsmeer en wil Oridermyl aanschaffen bij de apotheker, is niet meer in de handel dus ik krijg reinigende druppels op basis van azijn, onschuldig ook volgens de dierenarts
    - 20 juli: ik lees dat oormijt enkel te zien is met een microscoop, dus wil toch naar de dierenarts om eventueel oormijt te behandelen. Conclusie: geen oormijt, dus allergie. Dierenarts spuit zonder bespreken langwerkende cortisone + geeft Easotic mee voor in oortjes, 5 dagen te geven + werkt 5 dagen na.
    Gewicht: 5.7kg. Is veel minder, maar ze had de laatste tijd wel weinig gegeten en veel overgegeven.
    - 22 juli: ik merk dat ze veel op de vloer gaat liggen, veel actiever is en niet meer bang, durft weer naar buiten, slaapt veel minder, b.v. 's nachts loopt ze de hele nacht rond. En eet en drinkt veel meer die nacht.
    - 23 juli: ik word wat ongerust en lees de bijsluiter van Easotic, staat niets van in. Ik ben bang voor overactieve schildklier.
    - 24 juli: nu pas denk ik aan de injectie die ze gegeven heeft. Ik wijt het aan de cortisone en ben gerustgesteld.
    - 27 juli: ik verneem van Nina dat men inderdaad tijdelijke suikerziekte kan krijgen van cortisone. Maar dat dat ook blijvend kan zijn als men al ongediagnostiseerde diabetes had.
    - 27 juli: ik bel naar mijn dierenarts met de symptomen en die zegt dat ik eerst moet meten: 300ml is normaal, 600ml is te veel drinken, eten mag niet meer zijn dan dubbel zoveel
    - 27 juli: ik meet en wateropname is 250ml, is goed volgens dierenarts. Ik vraag of ik geen bloedtest moet doen maar ze zegt om te wachten tot na de uitwerking van de cortisone.
    - 28 juli: ze eet en drinkt nog altijd veel meer dan voor de injectie, maar op zich valt dat wel mee: 250ml en half bakje korrels op 24u. Plasjes: 3grote en1 klein op 24u. Ze voelt zich nog altijd heel goed en veel beter dan voordien. Voordien sliep ze heel veel, at en dronk weinig, plaste weinig, gaf soms over, kwam niet graag buiten, was snel bang. Ik heb de indruk dat ze minder weegt nu, maar heb geen geschikte weegschaal. Buikje is veel minder gespannen en ietwat minder ‘een ballon’.
    - 29 juli: 's nachts een handvol korreltjes gegeten, 50ml gedronken, 1 grote plas gedaan. Nog altijd actief, en ook nog op vloer liggen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Cerna

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Cerna »

Behoorlijk wat paniek, maar van 1 prikje Cortalone of Vetacortyl krijgt een kat heus geen diabetes :smile:

Onze Amber heeft last van benauwdheid door een allergie en reageert heel goed op Cortalone (ze voelen zich gelijk een stuk beter).
Natuurlijk laat ik het heel spaarzaam geven en niet meer dan 0,2 ml (Amber weegt 6,2 kilo), maar wanneer ik zie hoe ze ervan opknapt (en ook afgelopen winter toen ze de huid achter haar ene oor helemaal kapot had gekrabd) dan kies ik hier toch voor want een voortdurend benauwde kat die 2x daags spuugt omdat ze teveel slijm in de maag heeft, is ook geen leven.

Wanneer Mieke dus allergische klachten heeft en het niet duidelijk is waar het vandaan komt (en je dus niet weet wat je er aan zou kunnen doen) en ze gek wordt van de jeuk, dan zou ik doorgaan met de prednison, maar niet vaker dan 1x per kwartaal en liever eerst 0,1 ml want misschien is dat ook wel afdoende.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Adriana »

mooi overzicht snorrebaard en heel handig om het allemaal op een rijtje te zien.

en wat betreft één injectie prednison... ik weet wel beter.
t zal afhangen van de dosis en het betreffende dier en Mo had geen sluimerende suikerziekte maar het was gelijk raak met ernstige complicaties tot en met inslaap-advies. en als je dan bij het suikerkattenforum wordt begeleid en geholpen dan blijkt het geen incident te zijn.. beetje vergelijkbaar met meloxicam/metacam..
daarna 2,5 jaar met insuline aan de slag geweest en dat is heel wat ingewikkelder en tijdrovender dan spuitjevoeren..

'kans op' heet zoiets en dan wordt het russische roulette..

maar snor, als ik je informatie goed doorneem dan heeft mieke eigenlijk geen suikerkattengedrag, t kan licht verhoogd zijn maar ernstig zeker niet..
Laatst gewijzigd door Adriana op 29 jul 2015 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Dinky »

Dat er meer gegeten wordt na prednison-achtige toepassingen is inderdaad normale bijwerking ;-)
Het klinkt een beetje alsof jij in eerste instantie het idee had dat het extreem veel meer was en dat het nu (na daadwerkelijk meten) het mee lijkt te vallen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Cerna schreef:Behoorlijk wat paniek, maar van 1 prikje Cortalone of Vetacortyl krijgt een kat heus geen diabetes :smile:
Des te beter Cerná, dat stelt me wat gerust! Maar ik ben pas gerust als ze niet meer afvalt. Want het verhaal van MoMo (en tal van andere poezen met dezelfde symptomen als Mieke op de suikerkattensite) baarde me zorgen.
Ik weet niet welk merk van cortisone ze kreeg, maar het was een langwerkende (3 weken). Ik zal eens kijken op de factuur of er niet bij staat hoeveel ml.
Ik weet niet of ze zoveel jeuk had, maar echt goed in je vel zit je niet als je altijd slaapt, weinig eet en af en toe spauwt (er waren wel af en toe haarballen bij, dus dacht ik niet aan allergie). Ze heeft ook vaak behoefte aan grassprietjes. Dat heeft ze nog, maar niet uitgesproken. En dat heeft elke kat in deze ruifperiode.
Adriana schreef:maar snor, als ik je informatie goed doorneem dan heeft mieke eigenlijk geen suikerkattengedrag, t kan licht verhoogd zijn maar ernstig zeker niet..
Dat stelt me ietwat gerust, ik ken dan ook geen suikerkattengedrag. De dierenarts zei dat het niet mocht verdubbelen. Maar is een slechte referentie voor Mieke, want als ze bij wijze van spreken 1 korreltje eet, zijn 2 korreltjes al een verdubbeling... Naar ik me herinner at ze vroeger ook zoiets: een half bakje korreltjes per dag. En dat plassen is eigenlijk wel goed voor haar. Misschien zat ze vol water.
Hopelijk zit het snor en baarde ik me teveel zorgen ;-)
Adriana schreef:dan blijkt het geen incident te zijn.. beetje vergelijkbaar met meloxicam/metacam..
tal van voorbeelden daar, ik kreeg meteen reacties. Sommigen kregen het daadwerkelijk, bij anderen was er remissie en bij nog anderen was het maar tijdelijk. Maar zeker bekend, ook bij eenmalige langwerkende dosis.
Dinky schreef:Het klinkt een beetje alsof jij in eerste instantie het idee had dat het extreem veel meer was en dat het nu (na daadwerkelijk meten) het mee lijkt te vallen?
Ik hoop het Dinky... alleen dat gewichtsverlies kan ik nog niet verklaren. Ik heb een goede weegschaal besteld want ik heb er geen voor mezelf. :???:
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Cerna

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:en wat betreft één injectie prednison... ik weet wel beter............'kans op' heet zoiets en dan wordt het russische roulette....
Ach Adriana, het hele leven is één Russische roulette. :smile: en je kunt niet alles voorkomen. Natuurlijk is het zeer onverstandig om bewust risico's te nemen terwijl er alternatieven zijn zoals bij de -camfamilie, maar wanneer je geen keus hebt en het weldoordacht doet en je kat zich zonder echt allerbelabberst voelt, dan vind ik dat je het moet doen.

Amber krijgt nu zo'n jaar of twee wanneer het écht nodig is, een prikje en Noa heeft, voordat ze geopereerd werd, een jaar lang iedere 7 weken een prikje gehad. En nee, daar krijg je geen nierfalen van want het wordt zelfs bij nierfalen gegeven.

Wanneer het langwerkende prednison is dan werkt het ongeveer drie weken met een piek en zwakt daarna af. Maar de uiteindelijke werking is zeker 6/7 weken.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Stand van zaken:

Overmatig eten, drinken en plassen begint iets te verminderen. Is ook iets minder levendig (...ik ga nog hunkeren naar die bijwerkingen). Vanmorgen had ze niet graag dat ik haar streelde want gaf een waarschuwend knauwtje. Helaas zat ze haar gezicht ook uitgebreid te wassen (jeuk?). En ik zie ook terug wat oorsmeer in haar oren.
Had geen informatie over product maar heb nu bijsluiter gevonden: http://www.zivi.be/nl/bijsluiters/moder ... g-40-mg-ml
Hiervan spoot ze 0.5ml in. En inderdaad: "Systemisch toegediende corticosteroïden kunnen leiden tot polyurie, polydipsie en polyfagie, vooral bij het begin van de behandeling." Voor deze bevestiging belde ik dus naar de dierenarts, die heb ik niet gekregen maar hier kan ik het duidelijk lezen.
Als ik de contra-indicaties lees, staat ook diabetes vermeld.

Ik maakte me al heel wat minder zorgen dank zij jullie vele geruststellende reacties, maar hierin staat het toch bevestigd.

En, lach nu niet, maar nu heb ik dit toch wel ergens in een oude spreadsheet van 2011 gevonden! Cortisone gekregen tgv allergie (rochel, geen oorjeuk) en elke dag genoteerd wat ze dronk, at, plaste etc. Quasi dezelfde bijwerkingen: op de vloer liggen, veel eten, drinken, plassen. Wel niet zo levendig en veel binnenzitten. Er staat me voor dat ik toen ook naar de dierenarts heb gebeld met dezelfde vraag, hetzelfde antwoord. En ook een knauwtje bij het strelen!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 55&t=23997

En die allergie ook in de maand juli! Nu heeft ze die wondjes op haar achterpootjes ook; toch wel raar dat er iets moet zijn in die maand waarvoor ze allergisch is. Die pootjes heeft ze in de winter niet, dat weet ik. En de andere jaren had ze in juli geen zichtbare allergie, maar het is dan ook niet altijd zichtbaar. In de winter voelt ze zich goed, al slaapt ze dan ook veel.

Maar als je die bijwerkingen leest, slik, dan ben ik hier voortaan voor op mijn hoede! Ik durf nog niet juichen maar ben voorzichtig blij dat het hopelijk gewoon bijwerkingen zijn!! Want dit was even grote paniek! :oops: Maar dan liever zo -> :oops:
En het is toch ook belangrijk voor anderen die de bijwerkingen niet kennen, en tenslotte zijn er wel degelijk suikerpatiëntjes uit gekomen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

WAARSCHUWING AAN IEDEREEN DIE OP ZIJN HOEDE IS VOOR DIABETES! GEBRUIK GEEN GRAANVRIJE KORRELS!

Als je denkt dat je kat diabetessymptomen heeft zoals meer drinken (>100ml/kg), meer plassen, meer eten, meer slapen, niet hoog kunnen springen,... naar aanleiding van een langwerkende cortisonekuur, of gewoon vanwege ouderdom of zwaarlijvigheid, probeer dit dan niet op te lossen door graanvrij voer te geven! Granen zijn koolhydraten, dus niet goed. Maar graanvrij wil niet zeggen: koolhydraatvrij! Integendeel, er wordt vaak gebruik gemaakt van aardappel om de korrel te binden, en dit is vaak nog erger.

Ik heb het, met graanvrij te geven, alleen maar erger gemaakt!

Beter is een korrel te kiezen zoals Applaws met een koolhydraatgehalte van <15%. Bij granen is dat vaak boven de 30%.
En natvoer is vaak beter zolang er geen sausjes bij zitten. Dit is een overzicht:
http://www.diabeteskatten.nl/forum/showthread.php?t=844
http://www.diabeteskatten.nl/forum/s...ead.php?t=2192

Maar het beste is nog versvoer.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie