Welke reismand?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Welke reismand?

Bericht door starr »

Hey,

Ik vroeg me af of iemand aanraders heeft qua reismanden voor dierenartsbezoeken etc.

Het liefst wil ik er één waarbij de kat er van bovenaf in kan. Tegenwoordig zie je haast alleen nog maar van die reismanden dat de kat er alleen vanaf de voorkant in kan.
Ook moet hij een beetje ruim zijn.
Ik zat zelf te denken aan een curver, maar ik heb geen idee of dit een goede reismand is? Heeft iemand ervaringen met de Curver reismand of heeft iemand alternatieven?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke reismand?

Bericht door Rik »

Is er een speciale reden waarom je de opening aan de bovenkant wilt hebben?

Ik heb het idee dat dat alleen maar meer stress voor de kat oplevert. Die wordt dan van boven uit een veilige omgeving getrokken.

Misschien is een normale reismand met opening aan de voorkant maar waarbij de volledige kap eraf te halen is rustgevender... (?)

Verder heb ik geen ervaringen met reismandjes. Ik heb nog deze van 19 jaar geleden :lol:
Maar zoals je ziet is die ook aan vervanging toe ;)
(herstel... deze is zelfs nog van de poezen uit mijn jeugd geweest... >30 jaar)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Welke reismand?

Bericht door starr »

Ik merk dat dit vaak veel sneller en beter gaat.
Ik doe de bovenkant open en zet de kat erin en de kat protesteert nauwelijks als ik dan de klep dicht doe.
Bij zo'n reismand waarbij ze alleen van voren er in kunnen, wordt het al gauw stressen. Meestal moet ik dit meerdere keren proberen eerdat de kat er dan in zit.
De bovenkant zou ik er dan inderdaad af kunnen halen, maar dan kan de kat snel ontsnappen nog, want dan haal je ook automatisch dat klepje eraf. Dus als je de bovenkant er dan weer op wilt gaan zetten, is de 'ingang/uitgang' voor de kat nog open.
Ik kan het niet zo goed uitleggen maar in elk geval lijkt het mij niet handig.

Ik heb drie katten en ga regelmatig naar de dierenarts. Sowieso voor elke kat elk jaar voor controle en inentingen, maar daarnaast ook soms voor onderzoeken of als er iets speelt waar ik ongerust over ben.
Dus een goede reismand die voor de kat ook enigszins 'fijn' is vind ik wel noodzakelijk. :)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Welke reismand?

Bericht door Cyamytha »

Ik heb 2 reismandjes met alleen een opening in de voorkant. Deze heb ik zonder 'deurtje' in de woonkamer staan (in de vakjeskast van ikea ;) Lekker weggewerkt) met een dekentje er in. Ze liggen er regelmatig in. Is dus een veilig plekje voor zo. Lekker beschut.

Moet dinsdag met ze naar de DA, ga er vanuit dat ze in t mandje krijgen geen probleem is :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke reismand?

Bericht door Sifra »

Volgens mij heeft Ilone ook een 'bovenlader'. Zie haar foto-album op blz. 80.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welke reismand?

Bericht door Ilone »

Jup, meerdere bovenladers hier. Maakt geen verschil, je krijgt ze er net zo moeilijk uit ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Welke reismand?

Bericht door starr »

Bedankt voor jullie reacties.
Heb al heel de tijd zitten googlen maar word er nog niet wijzer van . ;) Ik denk dat het misschien ook per kat verschilt.
Zo merk ik dat ik een kat heb die voorkeur geeft aan via het voordeurtje naar binnen te gaan. Maar ik heb ook een kat die wat angstiger is en die is veel rustiger als ik het mandje gebruik met de bovenlader.
Inderdaad ga ik het mandje dan ook ergens neer zetten waar ze er gewoon in kunnen, zodat het wat vertrouwd gaat voelen, maar eerst nog maar eens door zoeken naar een goede reismand :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welke reismand?

Bericht door Ilone »

Ik heb deze onder andere, kunnen ze van boven als van voor het mandje in.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... hes/471916
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke reismand?

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb meerdere soorten. Ik vind deze het handigst. Kan open aan de lange kant en eventueel kan de hele bovenkant eraf. Staat altijd in mijn kamer, makkelijk om even een kat in te parkeren of om er een apart te voeren. het is bestemd voor kleine hondjes voor in de auto. Kan aan beide kanten vastgemaakt aan gordels.

Voor mij ook handig dat hij op de rollator past.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welke reismand?

Bericht door Dinky »

Zoiets als Ilone heeft zou ik ook aan denken met je beschrijving ;-) zowel boven als de zijkant. Zoiets zou ook mijn volgende reismand worden want met alleen voorlader is een crime is mijn recente ervaring.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Welke reismand?

Bericht door starr »

Inderdaad, allebei is het prettigst. Bedankt voor jullie adviezen :) Ik ga eens even rondkijken!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welke reismand?

Bericht door BloemTetsu »

Hier dezelfde soort als Ilone. De ene keer gaat het beter via de voorkant de andere keer via de bovenklep. Bloem gaat er via de voorkant zelf in, maar dat komt door de brokjes training. Ik trek de klep dan van een afstand dicht via touw.
En als je een angsthaas heb is het afnemen van bovenkap ook veiliger voor de da.

Overigens ook handig als je echt een doodzieke kat heb (Elfie* en Ducky*). De kat kan blijven liggen en de da kan door het afnemen van bovenkap toch het allerlaatste onderzoek.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie