kat verhaart giganstisch

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

kat verhaart giganstisch

Bericht door Lily-Banjer »

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en heb een lieve kat genaamd Lily. Ze is bijna 1,5 jaar oud. Nu heb ik een probleem met haar vacht, en zij zelf ook volgens mij hihi. Ze heeft een hele dikke ondervacht, en als ik haar aai, komt er echt heel veel ondervacht mee. Geen plukken, ze word niet kaal. Maar wel dat het overal in huis te vinden is. Hoe kan dit? Slechte voeding, stress of iets dergelijks?

Ze krijgt Porta 21 feline finest grain-free als voer, zal het daar aan liggen? Ook heeft ze echt heel veel jeuk sinds een paar dagen. Wast en krabbelt zichzelf de hele tijd. Heb haar Beaphar mondwater gegeven, dit slaat goed aan. Maar zou het daardoor kunnen komen?

Ik hoor het graag van jullie.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kam of borstel je je katten wel eens?
ze verharen tweemaal per jaar en dat is normaal. hun vacht wordt steeds aangevuld met nieuw, net zoals bij mensenhaar. heeft niets met voeding te maken of andere zaken, is heel natuurlijk.
katten verzorgen hun vacht met likken maar daarbij krijgen ze soms veel haar binnen.
dat wordt of uitgepoept of overgegeven in de vorm van haarballen. haarballen kunnen ook blijven zitten en kunnen dan voor veel problemen zorgen.
dagelijks borstelen als ze verharen scheelt veel haar in huis en veel ingeslikt haar.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Lily-Banjer »

Dankjewel voor je reactie! Welke borstel raad je aan? Zat zelf aan de Furminator te denken, maar heb gelezen dat deze ook de gezonde haren kan aantasten.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Adriana »

wat hier goed bevalt is een borstel met aan de ene kant gewoon redelijk harde borstel en aan de andere kant pinnetjes. met goed handvat. datzelfde voor metalen vlooienkam, ook goed handvat.
beide aangeschaft bij supermarkt Jumbo maar dierenspeciaalzaken hebben dat soort spullen ook. Zooplus niet, anders had ik een voorbeeld met een link kunnen geven.

jij weet zelf het beste hoe dicht de vacht is. over furminators staan allerlei en ook negatieve berichten op het forum, heb zelf geen ervaring mee.
heb wel een kater met erg dikke vacht en ondervacht en daar kam ik met de vlooienkam het meeste loszittende haar uit. op dit moment wel paar keer per dag. en erna lekkere borstelbeurt.
voor hem heb ik ook een paardenroskam met rubberen pinnetjes, werkt ook prima.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
margrietzwetsloot
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2015 07:31
Locatie: buitenkaag

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door margrietzwetsloot »

Mijn kat vond het heerlijk om gekamd en geborsteld te worden, als de hondjes ga doen komt hij er uit zichzelf bij liggen.
Ik gebruik een hondenborstel en een fijne kam.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Lily-Banjer »

Ik heb zo'n rubberen roskam. Maar hoe gebruik ik die het best? Nat gemaakt of droog? Als ik haar borstel, lijkt het niet te stoppen. Het haar blijft maar komen haha.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Adriana »

als je tot dusver niet gekamd of geborsteld hebt, dan moet er veel 'oud' haar uit.
en het houdt vanzelf op hoor, anders eindig je met een sphynx of peterbaldje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Sifra »

Hier op het ogenblik ook twee katten die gigantisch verharen. Gewoon lekker kammen en borstelen. Ik zou die rubberen roskam maar niet nat maken, anders trekt het misschien te veel. Als je een kat hebt die buiten komt, kun je haar buiten borstelen en de vlokken laten waaien. Het is nu ook wel handig om elke week maltpasta te geven om het ingeslikte haar af te voeren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: kat verhaart giganstisch

Bericht door Lily-Banjer »

Lily komt niet buiten. Nouja, alleen op het balkon. Heb haar gisteren geborsteld met de rubberen borstel, hoeveel daar vanaf kwam echt ik schrok ervan haha. Ze lijkt nu veel slanker. Ze vond het gelukkig niet zo heel erg. Hoop dat dit gaat helpen. Maltpasta heb ik van gehoord, ze heeft het alleen nog nooit gehad. Hopen dat ze het lust hihi :)
Trots personeel van:
Lily
Plaats reactie