Kittens van balkon houden

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Kittens van balkon houden

Bericht door Sjoukje »

Hallo allemaal,

Ik ben weer gezegend met een gezellig nestje kittens. Ze zijn nu zo'n 3 weken en beginnen langzamerhand een beetje rond te kruipen/lopen. Over niet al te lange tijd zullen ze waarschijnlijk de woonkamer gaan verkennen en dat brengt een punt van zorg met zich mee.
Ik woon in een appartement (plat dak) en heb helaas in de woonkamer maar 1 klein raam dat open kan. Nu het weer warmer wordt moet ik de balkondeur wel open zetten om enige verkoeling te krijgen. Moederpoes mag eventueel van mij wel op het balkon (hoewel het een risico is omdat ze nog niet erg lang bij mij woont), maar de kittens mogen dat zeker niet.

Hoe kan ik, met een klein budget, de woonkamer luchten door de balkondeur open te doen, zonder dat de kittens er uit vliegen. Voor mijzelf moet het balkon wel goed bereikbaar blijven.

Ik zat te denken aan een hor, maar die zijn vrij duur en bij de meeste horren kunnen de kittens zich, wanneer ze wat sterker worden, er gewoon doorheen duwen. Maar als ik de deur gewoon barricadeer met voorwerpen dan kan ik zelf ook niet meer op het balkon komen.

Heeft iemand een creatieve oplossing??

Groeten,
Sjoukje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens van balkon houden

Bericht door castratenkoor »

Je zou bij een kringloop kunnen kijken voor een traphekje. En daar dan dubbeltjesgaas langs hechten. Je vangt de kittens op voor een asiel. Ik zou als ik jou was het probleem aan het asiel voorleggen. Wellicht dat zij materiaal hebben liggen om een soort van hor - constructie te maken. Het is immers een steeds terugkerend "probleem". Als dit nest is uitgevlogen zullen er meer nesten volgen.

Ik zou overigens ook de moederpoes niet op het balkon laten. Ze hoeft maar één keer een spannende vlinder of zo te zien en te willen volgen en ze kukelt naar beneden. Met alle gevolgen van dien.
Een hordeur met metaal-hor-gaas zou de beste oplossing zijn. Als asiel niet kan helpen zou je ook op marktplaats kunnen kijken voor goedkoop gebruikt materiaal. Misschien een handig familie-lid of kennis?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kittens van balkon houden

Bericht door kansarmedieren »

Gewoon en houten plaat van ongeveer een meter hoog voor de deur zetten en geen kitten komt erover heen. maar inderdaad oppassen dat de moeder er niet vandoor gaat of afvalt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens van balkon houden

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij blijven ze tot 12 weken in de opvang. Met 10-12 weken kunnen ze makkelijk over een plaat van een meter springen. Is denk ik handiger voor een blijvende oplossing te zorgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Re: Kittens van balkon houden

Bericht door Sjoukje »

Dan ben ik met je eens. Met 12 weken gaan ze bij me weg en het kunnen in die tijd flinke donderstenen worden! ;)
Bovendien is een plank ook niet echt praktisch als ik de was wil ophangen op het balkon. Een traphekje lijkt me handiger, maar ben bang dat de kittens dan bij het gaas omhoog kruipen. Kan dus beter iets glads zoeken om de gaten mee te dichten.
Voor vandaag heb ik in ieder geval een wasrek met laken voor de deur gezet, maar dat kan niet de hele zomer op die manier....
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kittens van balkon houden

Bericht door kansarmedieren »

Tja de oplossing is al gegeven een stevige hordeur.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens van balkon houden

Bericht door Adriana »

zelf heb ik een paar weken balkonschilders achter de rug en drie katers die op het afgeschermde balkon kunnen/konden.
bij mij klimmen ze overal in dus de gaasdeur moest stevig en veilig want alle gaas en net moest van het balkon af en de grijstijgers kunnen veel, maar niet vliegen.
ik weet niet hoe handig je bent en ook niet hoeveel je te besteden hebt maar als ik goed lees, dan zoek je toch een meer permanente oplossing, in ieder geval voor in de zomers.

bij Gamma verkopen ze gaaspanelen (bij tuinartikelen) en afhankelijk van de omvang kun je voor jouw deur toe met 2 smalle of één brede. let op dat ze hoog genoeg, dus deuropening-vullend zijn.
ze hebben douchestangen en de langste maat kun je rechts in de deuropening klemmen.
links schroef je ongeveer 8 ogen in de deurstijl.
het gaaspaneel kun je met tieribs of touwtjes aan die ogen vastmaken, niet te strak zodat het kan scharnieren.
rechts in de deuropening zet je de douchestang klem en je kunt nu de rechterkant van het paneel met touwtjes aan die douchestang vastmaken. 5 touwtjes is genoeg en als je erdoor wil dan moet je de touwtjes even losmaken.

de balkondeur kan naar buiten open blijven staan en je kittens kunnen in het gaaspaneel klimmen als het de hele deuropening vult.
voordeel is dat licht en lucht door het gaas kunnen en dat het veilig is, ook als ze er tegenop springen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie