Benodigdheden pleegkittens

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Benodigdheden pleegkittens

Bericht door starr »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een nestje pleegkittens op te vangen, samen met moederpoes.
Het liefst wil ik een zwangere moederpoes opvangen die hier bij mij thuis kan bevallen.

Nu zit ik een beetje op internet te kijken wat je allemaal kunt kopen. Dit is echter meestal voor fokkers. De basis dingen krijg je sowieso gratis van het asiel, zoals het voer en grit e.d., maar ik vind het best ook van belang dat er een werpkist is en dergelijke.
Op internet zie ik dus bepaalde middelen voor de moeder en voor de kittens om sterker te worden etc, (druivensuiker, nutridrops enz), en doekjes voor de bevalling, navelklem enzovoorts enzovoorts.
Is het overdreven om dit te kopen of is het wel belangrijk?
Ik vind het namelijk wel zonde als ik straks de helft niet hoef te gebruiken, maar ik wil wel zo goed mogelijk voorbereid zijn en ik wil het ook zo goed mogelijk doen. :)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Benodigdheden pleegkittens

Bericht door mittenslief »

een werpkist is echt niet nodig, katten zijn nogal eigenwijs en vooral de wilde en die van de straat, die kiezen zelf hun plek wel uit, het komt vaker voor dat ze moederpoezen vangen die al kittens gebaard hebben dan dat ze zwanger van straat af worden geplukt....bij ons asiel mag je zelfs nog niet eerst een bevalling doen maar moet je echt wel oefenen op de kleintjes zeg maar....een bevalling gaat echt niet altijd goed en ook krijg je vaak te maken met zieke kittens....dus eerst ervaring opdoen en kijken of je het wel echt zo leuk vindt, de meeste pleeggezinnen houden er vaak snel weer mee op
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Benodigdheden pleegkittens

Bericht door Dinky »

Een simpele kartonnen doos werkt volgens mij ook prima als werpkist?
En anders navragen bij het asiel wat er precies inbegrepen is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Benodigdheden pleegkittens

Bericht door starr »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet ook de nadelen ervan en dat lijkt me ook best zwaar. Maar het lijkt me ook iets moois om te doen. Ik zal eens bij het asiel informeren maar volgens mij krijg je alleen de basis dingen. Ik wil gerust ook zelf dingen kopen maar ik ben daar soms nogal wat overdreven in en zou van alles en nog wat kopen voor het geval dat...maar ik weet dus niet of bepaalde dingen overbodig zijn, zoals slijmzuigertjes, nutridrops etc
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Benodigdheden pleegkittens

Bericht door Mickey_Mouse »

slijmzuigers, kan door een snuitbeweging te maken alsof je de neus wat uitknijpt met een washand oid. begreep ik vorige week van de dierenarts.

wij krijgen een bench. kattenbak, korrels, voer, ontwormingsspul mee. Gewoon alles wat je nodig hebt, enige wat ze vroegen is een keukenweegschaal en een thermometer. Ook handdoeken enz waren gewoon op t asiel te verkrijgen

Verder werd het niet echt gewaardeerd als je zelf eea aan voer en snoep ging halen omdat ze een volwaardig diervoeding krijgen. Zo weet het asiel wat er precies in gaat
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Re: Benodigdheden pleegkittens

Bericht door Sjoukje »

Ik ben ook pleegmoeder. Als je gastouder van pleegkittens via het dierenasiel krijg je gewoon alles mee wat je nodig hebt. Inderdaad een bench, voer, kattenbak, grit, handdoeken, een fleecedeken, een reismandje en een voerbakje.
Het enige dat ik zelf heb aangeschaft zijn speeltjes voor wanneer de kittens wat ouder zijn (anders zijn de broekspijpen en gordijnen al snel aan de beurt) en een krabpaal.
Daarnaast gebruik ik inderdaad ook een keukenweegschaal om de eerste weken mee te wegen.

Als je graag pleegkittens wilt opvangen zou ik contact opnemen met het asiel. Momenteel zijn er veel nestjes, dus wellicht dat je meteen kunt beginnen. :)
Ik vind het zelf in ieder geval heerlijk om te doen. Je moet er zeker de nodige tijd en aandacht aan besteden, maar je krijgt er ook een heleboel liefde en gezelligheid voor terug.
Plaats reactie