Licht verteerbare voeding

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Licht verteerbare voeding

Bericht door Nova »

Beste kattenliefhebbers ik heb jullie hulp weer eens nodig.
Mijn Kimba (britse korthaar kat 12 jaar oud) heeft een hele gevoelige maag, die na het eten van het verkeerde voedsel snel van streek is.
De DA adviseerde mij om hem licht verteerbaar eten te geven. Het probleem is dat Kimba het liefste alleen maar natvoer wil (misschien ook omdat hij een paar tandjes kwijt is en misschien zijn leefttijd?)
Maar de soorten licht verteerbaar natvoer die ik geprobeerd heb, wil hij uit zich zelf niet eten. Dus moet ik hem voeren. Dat gaat een tijdje goed, maar dan is ie het zat en wordt hij nog beroerder omdat het voor hem stress oplevert.
Ik geef hem met het spuitje RC Sensitivity Control.
Trovet heb ik hem gegeven maar dat lust hij niet of maar heel heel weinig ervan. Sanimex moet hij helemaal niet.
Ik dacht ook dan geef ik hem alleen maar brokken, maar daar eet hij veel te weinig van (10 - 12g per dag). Vers vlees of gekookt vlees eet hij ook niet......ik heb een hele moeilijke en kieskeurige eter... :???: :-(
Ik ging de brokken weken - at hij ook niet, ik leg ze voor hem neer, maak er en spelletje van - maar als hij niet wil dan eet hij ze niet. En als ik elke keer als hij rond loopt of wakker is (hij slaapt nogal veel ook mede door het niet genoeg eten denk ik) met eten aankomt levert dat wederom stress op.
Kimba kan het niet willen eten heel lang vol houden en eet dan liever niets als iets wat hij niet lust. Vandaar dat ik hem dan spuitjes voer. Soms is het zelfs zo slecht dat ik hem met a/d hills en reaktiv weer op gang moet krijgen. Maar de DA zei dat ik a/d ook niet de hele tijd mag geven.

Als natvoer kreeg hij altijd Felix in gelei. Soms als het heel slecht gaat en hij dan weer niets en niets wil eten of gegeten heeft, dan geef ik hem een klein beetje, maar vaak heeft hij na het Felix natvoer eten buikpijn.
Soms geef ik hem cerenia en/of een maagbeschermer (Sandoz vloeibaar), maar ook dit kan ik niet langer dan een week geven omdat hij dan alles uitspuugt en het zat is. Want dit moet ook met een spuit. Ik heb de DA al gevraagd of er niet iets is wat het Felix eten beter verteerbaar maakt voor een kattenmaag, maar hij weet niets. Hij blijft tegen mij zeggen, dat Kimba licht verteerbaar voedsel nodig heeft. Maarja dat wil Kimba dus NIET eten...
Ik ben een beetje ten einde raad. Ik zou het zo fijn vinden als jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Josje »

Ik zag deze bij zooplus :Almo Nature Orange. Dat zijn puur natuur maaltijd zakjes, licht verteerbaar, helaas wel aan de prijs.
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Zijn er verder nog onderzoeken gedaan? Een gevoelige maag kan bijv. ook door een nierprobleem komen, en met licht verteerbaar voer ga je je dier dan niet beter krijgen. Ik zou dus ook wel even verder kijken dan het probleem wat nu zichtbaar is, want misschien is er onderliggend wel iets ernstigers aan de hand.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Nova »

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb eind maart een groot bloedbeeld laten doen en daar was alles in orde en helaas bestond het probleem toen ook al. De DA kwam helaas ook niet verder behalve hem weer een weer medicijnen te geven zoals morfine en prednison en middelen tegen misselijkheid.
Vandaar dat ik gewoon niet weet hoe ik het verder moet doen.
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Stikkel »

Jee, wat lastig voor je! Bij mij scoort rosbief altijd goed om ergens overheen te leggen wat ze minder vinden. Wel de ongezouten natuurlijk!

Ook gedroogde visjes (sprotjes geloof ik) werkt echt heel goed, maar met een gevoelige maag weet ik niet hoe dat uitpakt.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Nova »

Ja zeker een hele lastige situatie. Kimba heeft nog nooit "menseneten" gegeten, behalve vla. Maar daar ben ik supersnel mee gestopt, want hier kreeg hij gelijk diarree van....
Zou hij maar zijn brokken beter eten, maar hij wil persé natvoer.... :???:
Misschien een keer een dierentolk inschakelen, kijken wat ze kunnen zeggen wat de oorzaak is??
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Stikkel »

En als je brokjes weekt in een beetje bouillon?
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Nova »

Over bouillon hoor of las ik verschillende verhalen? Goed niet goed??
Ik heb vanmiddag van de Dierenwinkel RC Ageing +12 natvoer gehaald (weet niet of het echt lichtverteerbaar is maar de brokken lust hij hier wel van). Maargoed....meneer wilde weer niet eten....heb ik een truc verzonnen.... Kimba krijgt van mij elke dag een kwart Vitakraft catstick. Die heb ik nu ipv een stukje aan hem te geven gewoon over zijn voer verkruimeld.....
Enne....zijn bord is zo goed opgegeten, dat ik hem niet hoeft af te wassen zo schoon (grapje). :lol: :eclap:
Nou als dat de oplossing is.... Maargoed morgen probeer ik het met het DA-voer van RC Sensitivity control (want dat moet hij eigenlijk eten).
Kan het ook zijn dat hij misselijker wordt of buikkrampen krijgt als hij gras eet? Dat gevoel heb ik namelijk. Mijn kat komt zelden buiten alleen af en toe bij mooi weer in de tuin. In de laatste tijd had ik al zo'n vermoeden dat het van het gras zou kunnen zijn. En ik had ook in de laatste manden vaak gras in de vensterbank staan. En altijd als hij niet wilde eten stortte hij zich op het gras (maar overgeven deed hij haast nooit). Ook na het eten van kattenkruid had ik altijd zo'n vermoeden. Zou dat kunnen dat dat zijn maagpijn verergerd??

Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Sifra »

Gras eten is meestal niet de oorzaak, maar het gevolg van maagpijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door castratenkoor »

Bouillon is goed, als je het zelf trekt van kipfilet. Voor mensen bedoeld bouillon is veel te zout voor een kat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Stikkel »

Zo doe ik het ook inderdaad, ook een beetje kooknat van koolvisfilet werkt hier goed als smaakmaker
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Licht verteerbare voeding

Bericht door Nova »

Ik zal het zeker proberen.....hartelijk bedankt!!

Groetjes,
Nova & Kimba (12 jaar)
Plaats reactie