Stress of karakter?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Ik heb de mevrouw gebeld, dat wij het wel met poes 1 willen proberen. Maar nu heeft ze besloten om toch poes 2 weg te doen. Haar redenatie was dat poes 1 het meest last heeft van poes 2 en minder van het hondje. Hondje heeft niet het eeuwige leven (is nu 14, heeft epilepsie), dus over een paar jaar is poes 1 dan alleen bij haar. Ik kan alleen adviseren, niet dwingen helaas. Nu komt poes 2 naar ons toe. We zien het as. donderdag wel, welke poes er in het mandje zit...

Gisteren bij de bouwmarkt geweest voor spullen voor een gaasdeur. Alleen geen goed gaas kunnen vinden. Zou het versterkte kattennet van zoo+ werken hiervoor?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress of karakter?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou eerder hor-gaas gebruiken, liefst metaal katbestendig. Dan kunnen ze elkaar niet verwonden. Kattennet is te grof, dan kunnen ze gaan knokken en elkaar verwonden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Stress of karakter?

Bericht door Cari »

Misschien wel een heel goed besluit van die vrouw. Poes 2 laten integreren zal een stuk makkelijker zijn voor jullie en poes 1, die weinig kan hebben, hoeft niet te verhuizen.
Als je een hordeur wilt maken, kan je dat het beste doen met volièregaas met een maaswijdte van 1,2 cm, dat is bv bij de Boerenbond per strekkende cm te koop, zodat je niet een hele rol hoeft te kopen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Poes 2 is sinds vanochtend bij ons, een ragdoll/sphynx kruising van 2 jaar. Ze vindt het nog doodeng, zit/ligt in haar (ons) open transportmandje wat normaal door onze poezen gebruikt wordt als slaapplek en bromt als we in de buurt komen. Naast haar staat een kattenbak met de korrels die ze gewend is. Eten en drinken ook in de buurt. Kijken hoe lang het duurt voordat ze uit het mandje durft.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Stress of karakter?

Bericht door Cari »

Zit ze wel apart van de andere katten?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Uiteraard. Ze is zo bang. Arm beestje. Ze gedraagt zich weer heel anders dan onze eerste 2, toen die bij ons kwamen.
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Ze komt uit haar mandje als wij bij haar zitten en ze bromt en blaast alleen als er een kat in de andere kamer langsloopt. Gelukkig wordt ze al nieuwsgieriger. Ze laat zich makkelijk aaien, spint en ligt op haar rug. Gaat wel goed komen na een tijdje denk ik zo.
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

De nieuwe poes is er nu anderhalve week. En ik twijfel heel erg over hoe of wat. Is het wennen, wordt het niets? De nieuwe blaast, gromt en bromt als een andere poes naar haar kijkt. De afstand maakt niet veel uit, het kan vanaf de andere kant van de kamer zijn, het kan op en meter afstand zijn. Het is ook niet altijd. Het is niet continu aanvallen en knokken. Het gaat op zich wel wat beter dan in het begin, maar het lijkt allemaal wat agressiever te worden.
Ja, ze zitten bij elkaar.

De problemen zijn niet altijd. Als de andere 2 slapen, is er niets aan de hand (uiteraard). Maar het gebeurt dus regelmatig dat als 1 van de 2 langsloopt dat de nieuwe als een gek begint te blazen, gillen en krijsen en ze begint nu ook te meppen. Oren in de nek en in de aanval. Meestal lopen mijn poesjes weg, maar het gebeurt dus ook dat onze poes 2 haar wegjaagt (oortjes omhoog, geen dikke staart). Onze beestjes grommen niet, blazen niet.

Ik begin te denken dat de mevrouw het bij het verkeerde eind gehad heeft. Daar werd ook gegromd en geknokt en ze is er altijd vanuit gegaan dat het haar andere poes was die de problemen veroorzaakte. Volgens haar had ze nooit deze poes horen brommen, grommen of blazen. Hier doet ze niet anders. Maar als ik zie hoe deze bij ons is, begin ik toch te denken dat het aan deze poes ligt.
Is deze poes wel bij ons op haar plaats (maar waar dan wel?)... Zou het niet beter voor haar zijn bij iemand te komen die nog geen andere poezen heeft zodat ze kan wennen eerst en dat er daarna geprobeerd wordt een poes erbij te zetten?

Ze kan gewoon inde ruimte komen waar ze eerst zat (de gang), al haar spulletjes staan daar. Daar gaat ze ook regelmatig heen. De andere 2 komen daar vrijwel niet meer (door al het geblaas en gegrom). Verder ligt ze vaak op de bank te slapen, of onder de bank. Naar ons toe is ze lief, ze spint, en heeft een heel schattig kitten miauwtje.

Help!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Stress of karakter?

Bericht door Cari »

Als je dit tot een succes wil maken, zal je de nieuwe poes echt voorlopig gescheiden moeten houden van de anderen. Dit poesje heeft tot nu toe alleen maar slechte ervaringen gehad met een andere poes en heeft dus ook geen enkel vertrouwen in jouw, op zich vriendelijke katten. De agressie die ze laat zien in angst-agressie en elke keer dat één van de poezen hierop reageert en haar wegjaagt, wordt die angst bevestigd.
Je kan 2 dingen doen:
- de kat herplaatsen bij iemand die geen katten of honden heeft, of
- een hordeur met stevig gaas maken en haar een eigen kamer geven, waar ze zich niet bedreigd voelt.
Van daaruit heel langzaam aan elkaar laten wennen. Je moet veel geduld hebben, ik zou dit topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434 "even" doornemen, dan kan je een beetje een idee krijgen ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Dat vreesde ik al. We gaan even goed nadenken wat het beste gaat zijn voor zowel poes als ons en overleggen met haar vorige baasje. Een trauma van bijna 3 jaar is natuurlijk niet zomaar weg bij het beestje. Zij heeft nooit geleerd dat het anders kan zijn.
Plaats reactie