we zijn nu 4 en halve week na de operatie en het gaat ineens binnen een paar dagen met sprongen (nee, gelukkig nog niet letterlijk..) vooruit.
ze krijgt analgos pijnstiller, af en toe eetlustbevorderend en destress. en ze is afgelopen zondag ontsnapt..
gisteren is ze overdag voor het eerst van 07.00 tot 19.00 u buiten de bench geweest en heeft gependeld tussen twee mandjes naast de brandende kachel, blokhut geinspecteerd (ze wil òp de bench..) en tv gekeken. buiten scharrelde een bruine rat onder de vogelvoerplaats en dat trok haar aandacht. zij vangt ook ratten en ik heb er wel eens eentje 'gekregen'.
ze loopt op 4 poten, mankt niet maar ontziet bij het liggen haar rechterpoot. ik mag eraan zitten en zie geen pijnreactie. ik heb de indruk dat ze er intussen aan gewend is dat ze anders op haar achterhand staat, ik bedoel: het ziet er niet meer zo onwennig uit.
ze beschouwt de blokhut als haar terrein en de bench als veilig territorium en ik mag daar wel met mijn handen zijn maar eigenlijk ook liever niet.
totaan de destress vloog ze bij de minste armbeweging of onverwacht geluid de bench in, met destress is ze stukken rustiger.
ze eet erg slecht en krijgt op dag 4 weer een/achtste en dat werkt binnen het half uur, dan moet ik ook zorgen dat er een behoorlijke hoeveelheid eten gereed staat waar ze op aan kan vallen. langzaam zakt dat dan de dagen erna weer weg. ze krijgt rauw vlees maar zal de muizen op het menu erg missen.
kvv, kuiken, muis.. ze heeft er niks mee en geeft in het beste geval er een klap tegenaan en dat is alles.
ze loopt een beetje stram en ik heb me daar al in vergist want afgelopen zondag sprintte ze ineens de blokhut uit en ik dorst haar met een voet (stond in de deuropening) niet tegen te houden. ze was met ingetrokken nagels achter me aangelopen, had haar net even geknuffeld en ze stond achter het keukenblok en was zodra de vouwdeur openging ineens vertrokken.
ik had de doorgang tussen de tuinen voor een deel dichtgemaakt, dus moest ze een eind door mijn tuin en aan de richting kon ik zien wat haar doel was.. onder het huisje drie tuinen verder.. maar dat haalde ze niet en uiteindelijk vond ik haar tussen de houtstapel van mijn overbuurvrouw.
had intussen lange leren handschoenen gehaald en was redelijk in paniek. want wat als ze weg zou lopen? maar haar conditie en spierkracht waren daarvoor blijkbaar niet toereikend. ze liet zich heel voorzichtig aaien en kriebelen.
links met blote hand en rechts met handschoen haar stevig in haar nekvel gepakt en ondersteund onder buik tussen voorpoten, haar weer voorzichtig naar mijn tuin gedragen. ze mankeerde niks maar is dagen van slag van geweest.
de dierenarts had al gezegd dat het ineens heel erg kan verbeteren en dat gebeurt nu. mijn indruk is ook dat ze wat vrolijker is en beter in haar vel zit.
ze schijnt gewend aan haar nieuwe houding en een deel van de oude streken komen terug. s nachts zit ze in de bench en overdag als ik langere tijd weg ben, ook. eten is dan een goed lokmiddel want uit zich zelf gaat ze minder snel terug en oppakken en in de bench zetten levert gegarandeerd worstelen, uithalen, krabben en een knauw op.
de operatiewonden zijn glad aan elkaar vergroeid en ik zie al een week geen hechtingsdraad meer. vacht begint langzaam in donsvorm terug te komen maar dat zal nog vrij lang duren in dit tempo. (heb ik ineens een sphynxje....)
ze krijgt binnenkort een chipluik in de wand van de bench om te oefenen en zodra ze weer vrij mag komt dat half in een raam te zitten, zodat ze altijd = en zij alleen - terug kan naar de blokhut.
daar blijft voor haar ook een kattenbak staan en haar donkere, warme slaaphol.
de katers thuis vinden het helemaal niks en vooral Maks heeft het er moeilijk mee. ik stink (dat vindt Streep ook trouwens) en moet gewassen of gemeden. Streep likt mijn neus en wenkbrauwen, maar dat moet schoongepoetst voordat ik thuis de tijgers begroet. dus ik was en poets wat af....
we zijn nu halverwege het avontuur en het begint erop te lijken. afgelopen weken was er nog wel het gevoel: waar zijn we aan begonnen maar gaandeweg zien we vooruitgang en winst.
er is 8 weken bench voorgeschreven maar alleen met bewegen en lopen zal het goed herstellen. dus overdag zoveel mogelijk in de blokhut en heen en weer lopen, want dat zie ik nog niet in tuig fysio oefeningen doen..
en na 8 weken wordt het dilemma wat doe je met een half kale zwerfpoes? hansopje in Streepkleur breien?