Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LadyImpreza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2015 19:14

Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door LadyImpreza »

Ik ben hier nieuw en heb een zorgvraag over onze poes Belle. Belle is een 10-jarige gesteriliseerde poes die we augustus 2014 uit het asiel hebben gehaald. We hebben al het een en ander meegemaakt met haar: oormijt, oorontsteking, moeite met ontlasting maar dat is allemaal goed gekomen.
Echter vorige week woensdag middag begon zij met braken en niet meer eten. Zelfs water hield zij niet binnen. Nu had ik haar betrapt toen zij een stukje plastic (een draad van een plastic worteldoek uit de tuin) probeerde te eten. Dus gelijk dacht ik eraan en de volgende ochtend zat mijn man met haar bij de dierenarts. Daarnaast waren we 2 speelgoedmuisjes kwijt..... Belle is onderzocht, moest blijven voor foto's (dierenarts had een afspraak bij iemand thuis). Tegen de middag belde da met de mededeling dat er geen echte vreemde voorwerpen te zien waren op de foto's maar dat de darmen er raar uit zagen en er wel een vreemd rondje te zien was in de darm. Advies direct opereren want als er iets in zit, moet het eruit.... Geen speelgoedmuisjes gevonden, wel via "de achterkant" inderdaad een sliertje scherp plastic voorzichtig eruit getrokken, darmpjes gemasseerd en "geordend" want er was bindweefsel gewikkeld om de darm. Ondanks alles mocht zij vrijdagavond weer mee naar huis met de nadruk dat zij snel weer uit zich zelf moest gaan eten en drinken. En nu komt het probleem: zij heeft blaasgruis en dieetvoer maar dit wil zij niet meer eten en drinken uit zichzelf al helemaal niet. Inmiddels nog 2 keer met da gebeld en zijn advies was om haar in ieder geval te laten eten wat zij lust, wat het ook is om leververvetting te voorkomen. Zondagmiddag nog rosbief, kipfilet, kattenmelk en ander brokjes (lam & rijst sensitive) gehaald. Zij wil wel kleine beetjes eten (vooral rosbief ;-) ) maar water drinken, ho maar! Kattenmelk vindt zij heerlijk totdat ik er teveel water bij doe (50/50 gaat nog net). Zij heeft een fonteintje en daar drinkt zij ook niet meer uit. Beetje water bij het natvoer vindt zij ook niet zo'n succes...
Jullie zullen wel begrijpen, gezien de blaasgruis, maak ik me een beetje zorgen want zij moet meer drinken dan ze nu doet. Ik heb het gevoel alles geprobeerd te hebben om haar weer te laten drinken uit zichzelf maar misschien heeft iemand hier nog een tip!?
Zij doet overigens niet ziek aan: eigenlijk sinds zij zondagmiddag weer een beetje eet, gedraagt ze zich weer als Belle: aanhankelijk, lief, gezellig mauwend.... behalve het drinken. Wie o wie weet raad?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
spuitje drinken is denk ik de manier om voldoende vocht binnen te krijgen ook al omdat natter natvoer niet zo'n succes blijkt.
zoek via de zoekfunctie rechtsboven even op de berichten en verdere informatie.

je da kan je zeggen hoeveel ml ze per etmaal binnen moet krijgen en heeft ook injectiespuitjes.
zijkant bekje en liever vaker dan ineens heel veel.
en de eerste keren zal het niet soepel gaan maar gewoon even volhouden.
ik heb het net achter de rug met een zwerfpoes, die ongeveer 4 uur onder het mes is geweest ivm operatie.
het heeft kleine 4 weken geduurd voordat mevrouw weer uit zichzelf eet en drinkt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door Ilone »

En (katten)melk oid aanlengen met water? Zodat er een lekker smaakje aan zit?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
LadyImpreza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2015 19:14

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door LadyImpreza »

Kattenmelk vindt zij inderdaad heerlijk, aanlengen met wat water doe ik en zij drinkt het uiteindelijk wel maar ik krijg eerst wel een hele boze blik ... Maar goed zo krijgt zij ook vocht binnen.
Net bij de dierenarts geweest omdat ik me toch zorgen maakte en wat blijkt zij is zelfs 100 gram aangekomen sinds het laatste bezoek! DA vond dat zij een goed indruk maakte, eigenlijk niets aan de hand met Belle behalve een keel dat een beetje ontstoken is, wat zou kunnen verklaren waarom zij zachte voedsel prefereert boven har eigen brokjes. Voorlopig zo doorgaan, kattenmelk (met water) geven voor de vocht en haar laten eten wat zij lust. Over 5 dagen gaan we terug om de hechtingen eruit te laten halen.
Al met al valt het dus mee! :-) (wat een opluchting!)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door Dinky »

Heeft ze nu blaasgruis of heeft zij in het verleden blaasgruis gehad? Wanneer ze het heeft gehad maar nu niet dan kan wat ander voer zeker niet direct kwaad (helemaal omdat het een poes is en bij poezen verstopping zelden voorkomt)

Heb je ook natvoer dieetvoer in huis? Want als ze slecht drinkt zou ik daar tijdelijk dagelijks zakje van geven. In natvoer zit vaak 80% vocht ;-)

Schrale keel komt waarschijnlijk door intuberen tijdens de operatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
LadyImpreza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2015 19:14

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door LadyImpreza »

Ze had blaasgruis toen zij in het asiel kwam, ongeveer 1 jaar geleden. Zij werd vermoedelijk afgestaan omdat zij daardoor buiten de bak plaste. Toen wij haar adopteerden ( in augustus vorig jaar), werd er aangegeven dat zij op dieetvoer moest blijven (RC urinary), vandaar. Ik dacht dat zij het snel terug zou krijgen indien zij iets anders zou krijgen maar ik begrijp nu dat het niet zo snel zal gebeuren.

Ik heb ook dieet natvoer maar daar eet zij ook maar een paar hapjes van ! We houden haar goed in de gaten dus mocht het niet lekker gaan, we zitten zo weer bij de DA!
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door Consuela »

Voor nu doe je het prima zo, melk met water aanlengen.
Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar doe je ook water bij het natvoer?
Je kunt er warm water doorheen roeren, dan ruikt het extra lekker. EDIT: ik lees dat het niet zo'n succes is. Sorry, EDIT 2: mijn kat likt geen natvoer met koud water, maar WEL met warm water.
Als je van mening bent dat ze met jouw trucjes nog steeds niet genoeg vocht binnenkrijgt, dan kun je het eten met water overgieten en het dan, lach niet, pureren met de pureerstaaf tot het een mooi glad papje is. Het lijkt dan best wel op het voer van Hills A/D, wat je bij de dierenarts koopt.

Ik zou zeggen dat je het nog een paar dagen moet geven en dat ze dan toch echt wel weer uit zichzelf water gaat drinken.
Wat eventueel nog een tip kan zijn: zet eens een grote bak (bijvoorbeeld saladekom) met water in de douchebak of op een andere "gekke" plaats. Even proberen met helemaal vullen, halfvol, of alleen een bodempje. Mijn eigen kat houdt in ieder geval van "spannend" drinken. Ik heb een grote plastic bak (van Xenos) in de douchebak, een coca cola drinkglas (breed van boven) gevuld met water in de gootsteen en een glazen ronde bak voor waxinelichtjes (maar die heb ik er niet eens in) op de salontafel. Het glas in de gootsteen wissel ik af en toe af met een maatbeker.
Hij drinkt alleen van deze speciale "drinkbakken" die volgens hem niet voor hem bedoeld zijn. (zijn ze stiekem wel, alleen weet hij dat niet :-D )

Beterschap voor Belle
Gebruikersavatar
LadyImpreza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2015 19:14

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door LadyImpreza »

Pureren met water, daar was ik nog niet op gekomen! Dat ga ik ook maar proberen!

Ik heb ook al wat bakjes met water verdeeld over de beneden verdieping, zelfs een met het water waarin kipfilet was gekookt (maar dat vond zij echt walgelijk :???: ), tot nu toe nog geen succes! Misschien toch op gekke plekken neerzetten, douche heb ik nog niet geprobeerd!
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door Consuela »

Of heel voorzichtig beetje water in de douchebak laten lopen (maar geen dop op het putje), het loopt dan langzaam weg, en dat kan vaak erg interessant zijn. Mijn kat likt dan de douchebak droog. DE douchekop tegen de tegels aanhouden, dan worden de tegels drooggelikt. Haha, het zijn in ieder geval steeds kleine beetjes vocht.
Gebruikersavatar
LadyImpreza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2015 19:14

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door LadyImpreza »

Ik wil jullie trouwens erg bedanken voor de tips & trucs :smile: Heeft helaas nog niet geholpen maar kan nog komen! Het is in ieder geval prettig om feedback te krijgen, dan weet ik dat ik goed bezig ben!

Al vraag ik mij af of Belle inmiddels niet last heeft van een "prinses syndroom" sinds alle lekkere dingen! :eangel:
Gebruikersavatar
LadyImpreza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2015 19:14

Re: Belle drinkt niet meer uit zichzelf sinds de operatie

Bericht door LadyImpreza »

Het is goed gekomen met Belle! De hechtingen zijn eruit en het ziet er netjes uit. Het belangrijkste is natuurlijk dat zij weer normaal eet en drinkt :grin: Wat een opluchting! Hopelijk geen gekke dingen meer!
Plaats reactie