kat te kieskeurig en valt af

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

Hallo,

Mijn kat was laatst bij de DA en was een meer dan een kilo afgevallen sinds dat hij hier bij mij is, hij eet wel goed als hij duur eten krijgt zoals Sheba en royal canin.dat kreeg hij ook bij zijn vorige baas, maar helaas heb ik daar geen geld voor en neemt hij geen genoegen met jumbo pate van 18 cent. hij laat het liever gewoon de hele dag staan en eet dan niks, dit doet me een beetje denken aan kleine kinderen die geen groente lusten..

maar wat kan ik nog doen om hem toch te laten eten wat goedkoop is? hij is verder gewoon gezond volgend de DA ,en als hij echt honger heeft na dag en zijn eten te laten staan dan eet hij het wel omdat waarschijnlijk de honger toch overwint .doorgaans zit hij de hele dag te schooien om eten maar eet niet wat ik hem geef.zijn bak staat dus elke dag vol dus ze kunnen van mij niet zeggen dat ik mijn kat verwaarloos. ik zelf eet ook goedkoop brood van de Aldi omdat ik de bakker niet kan betalen. waarom accepteerd mijn kat dat niet? straatkatten die helemaal niks hebben zouden blij zijn met jumbo pate van 18 cent. ik begin het geschooi elke dag van de ochtend tot de avond eigenlijk wel een beetje zat te worden . als ik nog maar opsta onder tv kijken om naar de wc te gaan dan staat hij ook mee op om naar zijn etensbak te gaan.en elke stap die ik zet heb je hem daar weer naar die etensbak toe. als ik even weg ben van huis en kom thuis zit die daar al gelijk weer voor de deur ,en zodra ik mijn huis binnen ga vlieft die gelijk alweer naar de etensbak. ook komt hij steeds naast me zitten als ik iets aan het doen ben en gaat me dan aan zitten kijken of aandacht zitten trekken door steeds aan de krabpaal te gaan zitten krauwen om mij te irriteren om maar naar de etensbak te gaan.ik word het af en toe zo zat dat ik de deur van de kamer waar ik ben dan maar dicht doe zodat hij niet bij me kan en dan pas geeft hij het op. ik ben dus een beetje ten einde raad maar ga toch echt die Sheba niet voor hem kopen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Adriana »

eigenlijk heb ik wel medelijden met je kat..

natvoer is duurder dan goeie kwaliteit brokjes, moet hij wel goed bij drinken en ik bedoel geen Aldi brokjes. die hebben een hoog tarwegehalte en daarmee riskeer je blaasgruis en blaasontstekingen.
als je weet wat je aan kattenvoer kunt uitgeven dan kun je bij Zooplus naar de kiloprijzen van goeie kwaliteit droogvoer kijken en daarmee kom je een heel eind. en dat hoeft geen Royal Canin te zijn.
probeer of hij kuikens als rauwvoer lust, die zijn erg goedkoop en prima voer.

er zal iets in de situatie moeten veranderen, anders heb je straks bij wijze van spreken geen kat meer over...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

Ja daar ben ik ook bang voor, maar het probleem dat er al zoveel geprobeerd is van eten.maar het nieuwtje er snel af is.maar dat accepteerd hij ook niet meer omdat hij de smaken nu onderhand wel allemaal kent .het is echt een moeilijk ding .heb al zoveel geprobeerd dat ik zoiets had van nu blijven we ergens bij en je eet het maar. maar tevergeefs. je kan toch niet bezig blijven?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Jantina »

Mijn Bella* werd op een gegeven moment ook kieskeurig en ging steeds slechter eten. Dit ging wel in fases, de ene keer beter/slechter dan de andere keer.
Je zult op zoek moeten naar een voer wat wel gegeten wordt. Ik bedoel: als een kind kieskeurig is, dan probeer je toch ook dat die gaat eten.
Je kunt ook een brokkenbuffet doen. Een paar bakjes met verschillende brokken. Zo kan de kat kiezen, misschien is dat de ene keer het ene merk en de volgende dag de andere. Zelf eet je ook niet elke dag hetzelfde. Ik wissel zelf af qua smaak natvoer, elke dag een andere smaak.

Ik zou je houding van"hij eet dit en anders maar niet" wel bijstellen. Katten zijn nu eenmaal eigenwijs en kunnen vasthoudend zijn. Liever mee afwisselen, dan een kat die steeds meer afvalt met alle gevolgen van dien.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

Hij eet echt zo met lange tanden. ik had een een week terug kuipjes van kruidvat en die gingen erin als lekkere koek .deze had hij ook nog nooit gehad maar nu moet hij die ook al niet meer zo.Vorig jaar hebben leden hier mij nog geholpen door allemaal verschillende kwaliteits brokjes op te sturen, maar die heb ik allemaal weg kunnen gooien omdat hij die niet moest. bij de vorige baas kreeg hij felix brokken en felix zakjes. intussen eet hij dat ook al niet meer maar het probleem is nu dus zo dat alles wat hij een keer gehad heeft niet meer moet hebben. ook al wacht je er een tijd mee het weer te geven.en dat vind ik een beetje raar?? ik heb al alles geprobeerd. Aldi en lidl voer .van action en de jumbo en AH, van de dierenarts brokken. ging welgeteld 2 maanden goed tot dat hij ze van de 1 op de andere dag ook niet meer moest.toen perfect fit senior maar laat ze na 1 zakje op gegeten te hebben nu het volgende zakje ook staan.een prakje aardappelen met groente wat katten vroeger aten toen er nog niet zoveel brokken en dergelijke waren moet hij ook niet,en dan hebben jullie medelijden met de kat??? ik heb meer medelijden met straatkatten die helemaal niks te eten hebben dan een verwend nest waar de hele dag door een bak vol met eten voor klaar staat. en zoals ik al eerder aangaf .ik eet zelf ook het goedkoopste brood van de Aldi,van de bakker vind ik ook beter smaken maar ik eet het toch op.ik ben dat gewent dus ja maak er geen probleem van. als een kat zichzelf wil uithongeren omdat hij niks lust dan doet hij zich dat zelf aan volgens mij...
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Stikkel »

Een kat snapt niet dat hij goedkope broken krijgt omdat het baasje niet anders kan betalen, dus vind ik de vergelijking met jezelf niet opgaan, jij begrijpt waarom je dat doet, de kat echt niet hoor! Maar, je zit er dus al een langere tijd mee, weet je of er wellicht een medische reden aan ten grondslag ligt? Slechte tanden of iets dergelijks? Misschien is het aan te raden om een medische reden eerst uit te sluiten dan alvorens een hoop verschillende merken uit te proberen. Hij geeft zelf aan dat hij hartstikke veel honger heeft. Een keertje kipfilet koken of koolvisfilet (is echt niet duur) is misschien ook een idee?
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

koolvis en kipfilet moet hij ook niet, heb alles al geprobeerd. ben bij de DA nog geweest een paar maanden terug .alles was Oke ,ook met zijn gebit. er is gewoon geen medische reden. en hij snapt het natuurlijk niet dat ik geen duur eten kan betalen. maar dat lijkt me geen reden om niet te eten. eten lijkt mij eerder een overlevings drang. brandstof voor je lijf, dus als de honger overheerst maakt het dan nog wat uit wat je eet?? stel je voor dat hij een zwerfkat zou worden en niks te kiezen had. zou dan zich ook laten verhongeren??? denk het zelf haast niet.. ik heb meer het idee dat een kat domweg blijft proberen omdat hij onder mensen leeft die hem eten geven, van ja misschien krijg ik toch wel wat ik wil, en daarop zit te wachten ten koste van zichzelf. dan is een hond toch nog slimmer door alles op te eten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Rik »

Nee, de kat is slimmer :) Natuurlijk probeert hij het uit. Hij krijgt op den duur toch wat hij lekker vindt. Als hij echt niets meer krijgt zal hij wel aan het andere eten beginnen. Maar wil je het zo ver laten komen? Hij zal dan behoorlijk afvallen en een slechte gezondheid krijgen. Jij trekt zelf de vergelijking met een straatkat (zijn die zo gezond?). Als je hem gewoon geen ander eten geeft dan zal hij het echt wel gaan eten (net als een straatkat). Maar pas in uiterste nood. Hij zal een aantal kilo afvallen en dat brengt ook weer gezondheidsrisico's met zich mee. Het zou dus kunnen zijn dat je dan straks meer aan DA-rekeningen kwijt bent dan dat je anders nu aan eten kwijt zou zijn. Je zegt dat hij al een kilo afgevallen is dus hij is daar al hard naar toe op weg. Dus dan heb je straks helemaal geen keuze meer. Want bijvoorbeeld nierdieet is duurder dan het normale voer van Sheba of RC (meer dan het dubbele).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

ja Sheba koop ik natuurlijk niet veel maar ik ben bang dat hij dat ook gaat laten staan op den duur.
en als je als kat alles al laat staan wat moet je dan nog eten? hij lust echt niks ,maar dan ook helemaal niks! als ik zelf eet dan kijkt hij wel maar als ik dan hem iets wil geven pakt hij dat ook niet aan. zelfs kaas en melk moet hij niet hebben.kattensticks of snoepjes ook niet.zelfs slagroom likt hij niet op terwijll de meeste katten daar toch gek van zijn.ik heb gewoon een kat die ik alles aanbied en maar blijft schooit en niks moet.ja dan ben je vervelend en val je af natuurlijk.snap er echt niks van. dit is zo raar..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door nellebel »

ik geef mijn katten RC. ik betaal zelden de gevraagde prijs omdat er altijd wel een actie is. uiteindelijk ben je met een goed voer goedkoper uit. ze hebben er minder van nodig (vult beter en beter voedingsstoffen) en je vermindert het risico op ziektes.
hoor mensen ook vaak zeggen dat ze niet zo gezond kunnen eten omdat ze weinig geld hebben. groentes halen bij de boer is goedkoper als uit een blik eten. ik geloof niet dat je ongezond moet eten als je weinig geld hebt, dat geldt voor mensen en voor dieren.
ik neem aan dat je ook geld hebt begroot voordat je aan een kat begon? ook gezien mogelijk kosten van de DA enz. ik zou teruggaan naar de brokjes die hij gewend is te eten vanuit vorige eigenaar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

die brokjes bij de vorige eigenaar moet hij dus niet meer. geloof dat ik dat al vernoemd had.
je kan voer kopen wat je wil maar je kat moet het wel opeten anders word het wel duur..

er zijn zoveel soorten voer.ook in de supermarkt wat veel verkocht word dus ook door katten gegeten maar mijn kat lust niks! zou dat dan allemaal smerig zijn? dit klopt toch niet?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Dinky »

Erg lastig probleem, vooral omdat je al zoveel hebt geprobeerd.

Dat de goedkope kuipjes niet lekker zijn wil ik best geloven, zeker na het zien van de aflevering van de keuringsdienst van waarde: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 23-10-2014
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door Scooby Doo »

En wat hij ook steeds doet is naast zijn etensbak gaan staan en dan met z'n pootje krauwen,net of hij daar iets wil gaan doen ofzo.dit doet hij al heel lang zo.is erg raar gedrag
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door BloemTetsu »

Dat doet de mijne ook een teken dat het niet lekker is.

Een lastig probleem.
Heb jij ooit voor hem de brokken gekocht die hij de vorige eigenaar at?
Maak het een uitdaging. Ga eens een brokje door de kamer sjoelen (en dan het voer dat hij vroeger at)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat te kieskeurig en valt af

Bericht door castratenkoor »

Ah dit gaat over Brutus. Het kwam me al bekend voor. Tsja vorig jaar is eigenlijk alles al gezegd over dat goedkoop vaak duurkoop is, ook met kattenvoer. Er zijn toen al veel adviezen gegeven en het gesprek gaat nu weer hetzelfde.

Persoonlijk vind ik een goede brok belangrijker dan de kwaliteit van natvoer. Ze krijgen hier 2 x daags natvoer en dat natvoer varieer ik. Ook ik heb - gewoon om uit te testen - de eigenmerk kuipjes van Jumbo, C1000, AH en Liddle geprobeerd. Alleen AH vreten ze. De andere soorten kijken ze me aan met een kop van vreet dat zelf maar op. Het ruikt ook nergens naar.

Whiskas natvoer zijn ze wel dol op en dat ruikt juist heel sterk. Ze krijgen dat af en toe, als ik b.v. snel wil. Dat gaat altijd schoon op. Maar vaker dan eens per 1 - 2 weken geef ik dat niet. Met het idee - ik eet ook niet vaker dan eens per 1 - 2 weken patat.

Als ik jou was zou ik Brutus weer op zakjes Felix zetten, half zakje per keer en de andere helft goed afgesloten in de koelkast. En ik zou ophouden met van alles en nog wat door elkaar geven.
Het naast het etensbakje krabben betekent - ik wil wel eten, maar niet dit. Als je op de aanbiedingen let kun je die doosjes met 12 zakjes Whiskas en Felix vaak goedkoop krijgen, 2 voor de prijs van 1. Kwestie van timing en dan wat meer inslaan.

Het feit dat hij dingen eerst wel eet en dan niet meer, kan ook komen doordat het te lang geopend is en dus niet meer goed is - na openen gaan smaak en kwaliteit heel snel achteruit.
Het is heel erg onverstandig een kat te lang niet te laten eten. Daar krijgen ze leververvetting van.

De vergelijking een kind wat geen verse groente wil eten en een kat die geen kuipjes van 17 cent wil eten gaat niet op. Groente is gezond voor een kind, groente heeft een kind nodig om gezond te blijven. 17 cent kuipjes is eerder te vergelijken met snackbar-voer. Niet erg om af en toe te geven, maar als standaard totaalvoer ongeschikt. Dan loopt je kat echt tekorten op.

Dus advies geef hem dagelijk Felix natvoer, dat at hij goed herinner ik me. En zorg dat het zakje binnen een dag op is, bewaard in de koelkast.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie