2 volwassen katten laten wennen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Goedemorgen! Ik hoop dat ik jullie weer een vraag mag stellen :)
Ik ben namelijk 2 katten aan het koppelen, en zou willen kijken of er nog meer winst te behalen valt.

M'n kater had ik al, is 6 jaar oud, laatste 1 1/2 jaar alleen geweest maar is opgegroeid met andere katten. Is zeeer sociaal naar m'n hond (lees: dikke vrienden!), dus had verwacht dat hij een andere kat erg leuk zou vinden.

Nieuwe kat is een poes, 7 jaar oud, opgegroeid met andere katten en heeft ook altijd met een andere kat gezeten voor zover ik weet (helaas niet gehele geschiedenis bekend). Is een sociaal maar pittig ding, weet wat ze wel en niet wil, kan erg enthousiast en ruw zijn.

Ze zijn nu 3 weken samen. Ben erg rustig begonnen, namelijk haar in de bench (heb geen 2e kamer behalve de douche, vandaar deze keuze), met alleen de voorkant zichtbaar. De rest had ik onder een grote doek. Hier heeft ze een paar dagen in gezeten, ik heb m'n katten om en om geaaid en vooral gezorgd dat Jack geen aandacht tekort kwam. Af en toe mocht ze er een uurtje uit en dit ging goed! Geen gegrom en geblaas, maar wel afstand. Na zo'n 4 dagen heb ik ervoor gekozen dat ik de benchdeur gewoon open liet staan omdat het eigenlijk prima ging. Als de spanning te hoog opliep ging 1 van de 2 weg. Op dag 5 of 6 is het helaas mis gegaan en hebben ze een korte vechtpartij gehad.... Hierna dus direct weer rustiger aan gedaan en de nieuwe poes 's nachts in e bench (ze zat overigens nog steeds in de bench als ik niet thuis was).

Uiteindelijk lijken ze die vechtpartij aardig vergeten gelukkig, en nu zitten we op het punt van 'gedogen'. Denk ik. Ze zitten altijd los samen, durf ze ook alleen te laten want er wordt zeker niet gevochten. Maar mijn kater is wel op momenten wat ongemakkelijk. De poes dendert door het huis alsof ze hier al jaren woont, is ook totaal niet onder de indruk van de hond en van de kater!

De poes lijkt dus ook graag te willen spelen soms, maar doet dit te ruw. Bijv als Jack op de bank springt, rent ze erop af en geeft een tik. Dit lijkt speels, namelijk zonder nagels en geen dikke staart. Maar m'n kater interpreteert dit schijnbaar niet goed, of heeft er gewoon (nog) geen behoefte aan, want hij wordt dan knorrig en gaat zitten mopperen. Hij wordt er ook onzeker van, want loopt dan in 'sluipmodus' weg...

Vanmorgen hadden ze een korte confrontatie. Waardoor heb ik gemist, maar dan wordt er wat gegild en gemept. Niets serieus gelukkig, maar leuk is het niet.

Is dit gewoon afwachten, en zoals ik overal op het forum zie: GEDULD? Of kan ik nog dingen doen om ze wat beter te matchen? Ik heb al een feliway stekker en dit hielp wel wat. Het gaat dus ook zeker niet slecht, maar het kan ook zeker nog wel beter.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Adriana »

poes en kater verschillen qua karakter, dat is bij mensen ook zo.
kater&kater gaat vrijwel altijd veel makkelijker. een aantal forumleden heeft daarom alleen katers in de groep en hier ook na twee ongemakkelijke kater/poes relaties.
poes toont nu al dat ze dominant is en ze blijft dat, of je dat nu wilt of niet.
belangrijk is dat de kater geen last van stress gaat krijgen omdat mevrouw hem te veel op zijn katerkop zit. want dan riskeer je een hele serie stress gerelateerde klachten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Heel dominant lijkt ze niet. Ze is wel dominanter dan Jack, dat zeker, maar ze is geen vechtersbaasje en gaat confrontatie ook zeker uit de weg. Op bepaalde momenten na, maar ik denk echt dat dit speelsheid is die Jack verkeerd interpreteert waardoor hij gaat brommen en er dus een verkeerde wisselwerking is. Jack is van zichzelf gewoon een hele relaxte goedzak. Dat zij wat pittiger is vindt hij soms blijkbaar lastig, hoewel zij echt niet altijd degene is die de eerste mep uitdeelt, en ze lijkt ook echt geen kwaad in de zin te hebben! Hij is trouwens ook echt niet continu onzeker. Vaak is hij gewoon zichzelf en doet lekker z'n dingetje, ben dus ook (nog) niet bang voor (lichamelijke) stress klachten, maar blij hier uiteraard wel heel alert op :)

Ik heb ze vanmiddag beide een theezakje met valeriaan gegeven. Dit was een groot succes!! :) Beide krioelend over de grond :lol: (zie het filmpje: https://youtu.be/Z46O2apOx6s)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Rik »

Bij het lezen van de openingspost moest ik even denken aan het introductie-traject van Euforia:
6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar
Maar zoals ik hier nu verder lees ben je al veel verder. Evi lijkt in dat opzicht veel op Nanou. Nieuwe poes. Reuze enthousiast en wild op de andere kat sprintend om te spelen. Gelukkig weet in jouw geval Jack daar redelijk goed mee om te gaan.

Evi is er pas 3 weken. Het heeft wel wat langer nodig om echte onderlinge verhoudingen vast te stellen. Daar zijn ze nu mee bezig. Ik denk dat je daar weinig in kan sturen. Zolang er geen stress is dan kun je dat gewoon zo laten. Evi zal op den duur ook begrijpen (en aflezen) dat Jack niet altijd gediend is van haar gedrag en dat bijvoorbeeld uitlokken tot spelen niet altijd zal werken. Zo te horen (en zien) gaat het prima zo.

(Zag ik een kale plek op de nek van Evi?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Dankjewel voor je reactie, en ben toch wel blij met de bevestiging dat het toch wel goed gaat voor 3 weken hier :) Ik word er soms zo onzeker van, omdat ik voor alle partijen het beste wil! En ook omdat het ene moment ze naast elkaar in een mand liggen, en een ander moment Jack wegsluipt omdat Evi weer eens te enthousiast en lomp was, en andersom dat Evi weg moet lopen omdat Jack haar te dichtbij vond. Ik heb ook voor mezelf besloten dat Evi alleen blijft indien we er op vooruit gaan, maar ze gaat natuurlijk niet weg voor we alles geprobeerd hebben dit tot een goede match te laten zijn :)

Bedankt voor het topic, ik ga het doorlezen!! Ben sowieso alle tips aan het uitpluizen, maar er zijn zoveel topics dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ps. kale plek klopt, was vele malen erger, ze is een dumpert. Eigenaren wilde haar geen medische zorg bieden..... Ze heeft allergiën die dus nooit behandeld zijn geweest. Gestoord van de jeuk werd ze, overal korsten en smettende plekken. Erg sneu. (zo was het eerste dag bij mij: foto 1 foto 2. Gelukkig ziet ze er nu alweer zo uit!! Ze heeft weer blije oogjes :) foto 1 foto 2)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Rik »

Achjeetje... Wat zag ze eruit... Pfff. Je laat je kat toch niet zo erg worden. Blij dat de eigenaren haar afgestaan hebben en dat ze nu beter terecht gekomen is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Ik heb het hele topic van Nanou doorgelezen (was nogal wat, bijna 40 pagina's :lol: ), en ben nu nog meer overtuigd dat het bij mij wel goed gaat komen, is hier tot nu toe gelukkig een stuk gemakkelijker gegaan. Vanmorgen werden er wat pootjes gezwaaid omdat 1 te dicht bij de ander zat, maar verder gaat het vandaag perfect. Heb ook het idee dat de valieriaan echt een wereld van verschil maakt! Jack lijkt hierdoor een stuk zelfverzekerder en dat is wat we moeten hebben!! Dus dat is een zeer goede tip die ik hier op het forum gevonden heb :grin:

Nu liggen ze er al de hele tijd zo bij :smile:
klik
klik

Als Jack nu ook nog gewoon lekker kan spelen zonder dat Evi naar hem toe stormt, ben ik helemaal blij, maar dat is misschien nog een stapje te ver. Dit gedrag van Evi lijkt trouwens wel overeen te komen met dat van Nanou in het andere topic.


Rik, ik ben ook blij dat ze afgestaan is. Ze is al zoveel opgeknapt in 3 weken tijd! Vind het verschrikkelijk dat mensen dieren nemen zonder daar de verantwoording voor te dragen. Helaas gebeurt het maar al te vaak dat deze dieren voor euthanasie bij de dierenarts aangeboden worden. Onbegrijpelijk, maar wel realiteit, want ik heb al mijn dieren op die manier gekregen (2 katten en 1 hond). Gelukkig wordt bij deze praktijk een dier die nog een goede kans heeft niet zomaar ingeslapen, en dan wordt er dus afstand van gedaan.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Cari »

Ik vind dit resultaat na slechts 3 weken fantastisch, zoals Jack ook lekker over de grond ligt te rollen...
Ze slapen naast elkaar, ook helemaal geweldig. En het herstel van Evi is verbluffend, wat zag ze eruit en wat is ze opgeknapt. Dikke pluim voor jou :eclap: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Dankjewel Cari, goed om te horen!! :-D
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Adriana »

zijn dat theezakjes met valeriaanthee? voor sommige baasjes ook nog wel eens handig.
het is een chique stel, de kapitein en zijn lady en ze kleuren geweldig!
ziet er allemaal goed uit en binnenkort liggen ze gewoon stijf tegen elkaar aan hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Het zijn inderdaad theezakjes met valeriaan, de slaap lekker thee van de AH. Maar pas op, Jack heeft gisteren zo'n zakje met touwtje en al opgegeten... De sukkel!! Moest hem dus laten braken :???: Heb voor vandaag de theezakjes dus maar in speeltjes verstopt, dat gebeurt ons geen tweede keer.
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

We zitten vandaag op 4 weken. Ze hebben een slechte dag vandaag :???: Begon vanmorgen al met elkaar op mijn bed tegenkomen en toch ineens bedenken dat ze geen zin hadden in elkaar. Vervolgens in de loop van de ochtend stormde Evi weer naar Jack toe waarna er wat gemept en gemopperd werd. En net begin de avond was het juist Jack die Evi even niet uit kon staan en een tik gaf.

Naast dit gedrag gaat het ook juist heel erg goed! Ze liggen in de mandjes naast elkaar (niet bij elkaar in 1 mand), Jack geeft af en toe en kopje, Evi wil eigenlijk wel spelen (Jack niet), ze zoeken elkaar op en lijken ook echt oprecht geïnteresseerd in elkaar (ze snuffelen en neuzen ook af en toe).

Is het normaal dat het zo tegenstrijdig is? Dat het ene moment ze elkaar niet moeten, en het andere moment het prima gaat? Ze zijn ook allebei nog steeds erg op hun hoede qua geluid, maar dit komt neem ik aan ook doordat ze elkaar gewoon nog niet helemaal vertrouwen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Rik »

Het klinkt misschien raar maar ik denk dat je blij mag zijn dat er af en toe en mep uitgedeeld wordt en dat ze daar niet echt vreselijk angstig voor zijn. Tuurlijk had je liever gehad dat ze samen in een mandje tegen elkaar liggen maar die twee foto's van samen naast elkaar... Dat is toch al prachtig. Als je het traject van euforia ziet... dat was veel moeizamer. Zolang ze onderling aangeven waar ze wel en geen zin in hebben dan is dat prima (ja en dat gaat dus door middel van een mep). Hoe zijn ze daaronder, als de ander dan zijn uitval doet? Als ze er niet gestresst door zijn dan is het niet erg. Dat ze zo al samen relaxed naast elkaar lagen... Dan lijkt het mij met het vertrouwen wel goed te komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Afhankelijk van de situatie hoe ze reageren, en hoe heftig de tik is. Als Evi op Jack afstormt en een mep geeft, is Jack daarna erg op zijn hoede en ook zelfs ongemakkelijk (hoewel hij niet op z'n kop laat zitten, hij geeft nu ook gewoon een mep terug van 'rot op'). Als Evi op een plek zit en Jack komt te dichtbij waarna ze een tik geeft is er niets aan de hand en gaan ze meestal gewoon door als eerst. Als Jack Evi een tik geeft loopt ze van hem weg, verder niets aan de hand, al durft ze daarna even niet zo goed dichtbij te komen, maar dat lijkt me juist respect voor zijn ruimte.

Ik zie het overigens nog steeds positief in, want over het algemeen zijn ze ontspannen en dulden ze elkaar heel goed :) Beide durven ook echt lekker te spelen in huis, eerst durfde Jack dat niet zo goed met haar erbij! Maar er zijn dus wel zeker momenten waar ze stress van hebben, en dat is duidelijk te merken. Hoop dat dat snel nog wat verbetert!
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: 2 volwassen katten laten wennen

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Vandaag is echt weer het tegenover gestelde van gisteren. Het gaat super :D Er valt geen onvertogen woord! Ben weer helemaal blij ;-)

Vandaag met een eierdoos gewerkt, deden ze goed samen! :D
https://youtu.be/7IT7ZR1s16w
Plaats reactie