Terrasje catproof maken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Sonja Campaert
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2015 08:59

Terrasje catproof maken

Bericht door Sonja Campaert »

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, ik heb een poes, britse korthaar van 8 maanden en ze is superlief, maar ook een echte bandiet die overal op en onderkruip. Ze heeft al wat gebroken, maar als ze je dan aankijkt, ja dan kun je er niet kwaad op blijven hé.
Nu zit ik wel met een probleempje, namelijk: ik heb een terrasje van 5x2 meter en ik maak daar als het mooi weer is graag gebruik van. Maar onze poes, Libby dus staat al klaar aan de terrasdeur wanneer ik wil buitengaan. Ik ben bang dat ze eraf zou springen of op het dak springen dan op schouderhoogte aan de twee zijkanten is. Ik heb geprobeerd haar een tuigje aan te doen zodat ze mee buiten kan, maar dat vind ze dus verschrikkelijk en wanneer ik dat aan doe gaat ze op haar buik liggen en wil niet meer bewegen. Heeft er iemand een tip om mijn terrasje af te maken, ik heb al gelezen van kattennetten, maar dat zie ik nu niet direct zitten, ik wil ook nog wel mijn parasol buiten kunnen zetten en mijn terras is aan de straatkant, dus mooi kan je dat ook niet noemen. Schrikdraad voor poezen, maar hoe bevestig je dat op een terras? Iemand een andere tip? Alle tips zijn welkom. :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terrasje catproof maken

Bericht door Rik »

"Schrikdraad voor poezen". Ieks... Nee niet doen... dat werkt niet. Bij honden misschien wel maar denk maar niet dat katten zich daardoor tegen laten houden. Je hebt zelfs de kans dat ze er zo van schrikt dat ze er in één keer overheen springt... en dan ben je dus verder van huis. De enige zekerheid is het terras compleet afschermen maar als je dat niet wilt dan is een tuigje denk ik de enige oplossing.

Als Libby nog nooit op het terras geweest is zal ze de eerste keer heel voorzichtig zijn (ook zonder tuigje). Ze zal er niet gelijk af springen. Maar na een paar uur heeft ze voldoende vertrouwen en onderzoek gedaan dat ze dat dus wel kan gaan doen. Je zegt dat ze op haar buik gaat liggen met een tuigje. Ja... dat is nogal wennen, zo'n ding. Gewoon laten liggen, zou ik zeggen, en de deur open doen en zelf op je terras een boekje gaan lezen. Ze zal vanzelf "het buiten" interessanter gaan vinden en uiteindelijk wel naar buiten komen (met tuigje aan). Dit kan 5 minuten duren maar ook een uur. Gewoon proberen tot ze uit zichzelf naar buiten komt. Eenmaal een paar keer gedaan gaat dit vanzelf wennen en uiteindelijk zou het zelfs kunnen zijn dat ze die twee dingen (tuigje en "buiten") met elkaar in verband brengt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Terrasje catproof maken

Bericht door nellebel »

guusje en gijs vonden buiten ook erg interessant maar hadden heel snel in de gaten dat wanneer ze niet met tuigje wilden dat ze niet naar buiten mochten. ga je mee naar buiten, tuigje aan en deur open, bleven ze plat liggen of tegen tuigje te vechten, helaas deur dicht tuigje uit, dan niet naar buiten. totdat ze echt wel snapten dat dat de enigste manier was om naar buiten te gaan. toen hebben ze zich er heel snel overheen gezet hihihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Terrasje catproof maken

Bericht door castratenkoor »

Ook ik zou schrikdraad afraden. Ik ken een geval van kat die schok krijgt en in plaats van terug de eigen tuin in, eroverheen vloog. Ze hebben de kat nooit meer teruggezien.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Terrasje catproof maken

Bericht door Renatevanderveer »

nellebel schreef:guusje en gijs vonden buiten ook erg interessant maar hadden heel snel in de gaten dat wanneer ze niet met tuigje wilden dat ze niet naar buiten mochten. ga je mee naar buiten, tuigje aan en deur open, bleven ze plat liggen of tegen tuigje te vechten, helaas deur dicht tuigje uit, dan niet naar buiten. totdat ze echt wel snapten dat dat de enigste manier was om naar buiten te gaan. toen hebben ze zich er heel snel overheen gezet hihihi
Dit dus.
Een tuigje is spannend en het heeft tijd nodig voordat een kat zich erin een beetje prettig voelt.
Geef je kat die tijd. Hier vergat Jesper het tuigje al snel, omdat hij buiten zo interessant vond.
Nu weet hij (na tien weken tuigje dragen) dat als ik het tuigje pak hij naar buiten mag.
Het is zelfs zo dat hij op tafel gaat zitten als ik het tuigje erbij pak. 'Gaan we, gaan we?!'
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Terrasje catproof maken

Bericht door ayla »

En onze rennen ondertussen zodra ze tuigje zien naar de deur ;)

Ze wennen er echt aan. Mijne vonden het echt afgrijselijk.

Ow en mijn kat is van balkon gevallen toen hij te nieuwsgierig werd/hij schrok... ( samenloop van omstandigheden, het nek bleek stuk te zijn :()
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie