Kitten 5 maanden eet slecht

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Bambino6
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:30

Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door Bambino6 »

Beste kattenliefhebbers,

Ik heb een kitten (poesje) van 5 maanden, die erg slecht eet. Ze heeft wel een beetje een verleden: ze heeft namelijk twee keer niesziekte gehad. Hierdoor is het vast logisch dat ze een groeiachterstand heeft, maar ik zie zo weinig vooruitgang! Voorbeeld: Mijn kater was met 13 weken de grootte dat zij nu is. Ze weegt ongeveer 2.1 kilo, veel te weinig als je het mij vraagt. Mevrouw vindt namelijk eten geen prioriteit in haar leven. Waar mijn kater alles opeet wat hij tegenkomt, eet mevrouw alleen met moeite. Ik heb al van alles geprobeerd, van allerlei soorten brokjes tot mengen met natvoer, viyo eroverheen etc.... niks helpt. Ik spuit haar nu dwangmatig voor het slapen gaan extra wat a/d voer in, maar ik neem aan dat het ook niet goed is voor een kitten om hier deels op te moeten leven elke dag. (Weet iemand hier de risico's van? ) Het laatste is de reden dat ze nog 2.1 weegt, als ik het aan mevrouw zelf over zou laten hadden we waarschijnlijk nog steeds een poesje van 1.5 kilo.

Ze heeft bij de dierenarts behandelingen gehad voor de nies en lijkt daar nu bovenop te zijn, ze heeft ook klein bloedonderzoek gehad naar haar waardes en naar FIV en FELV, maar dit was volgens de dierenarts allemaal goed.

Nu zei mijn oude dierenarts dat het echt niet normaal is dat zo'n kleintje zo weinig eet en dat als het niet verbetert dat ik zeker een echo moet laten maken. Ik hoop echter dat jullie misschien nog ideeen hebben over wat ik kan doen om het eten leuker voor haar te maken, ik ben namelijk in korte tijd al 700 euro kwijt aan dierenarts kosten waar ik uiteindelijk niet veel mee op ben geschoten... Ik ben nogal bang dat zo'n echo ook niks laat zien.

Ik lees ook allemaal verhalen van poesjes die klein blijven die toch FIP hadden ook al bleek dit niet uit onderzoek toen ze nog leefden.... Ik vraag me toch af of ze niet zoiets kan hebben.

Lang, iets emotioneel verhaal, maar ik zit er gewoon mee in m'n maag. Ik probeer om het uur wat met haar te eten, dus mijn hele dag staat in het tegen van eten met de poes..

Ik hoop dat sommigen misschien ideeën hebben.

Groetjes,

Tatjana ( en Poef, de kitten)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door castratenkoor »

2,1 kg vind ik niet schrikbarend weinig. Misschien eet ze weinig omdat ze aan het tandjes wisselen is? Ik heb een katertje van 5 maanden, die weeg 3 kg maar dat is best veel. En hij is momenteel volop aan het wisselen.

Ik zou als ik jou was overigens haar wel op tijd laten castreren. En in ieder geval niet los buiten laten voor dat gebeurd is. Voor zover van toepassing, ik weet uiteraard niks over je omstandigheden.
met slecht groeiende poesjes wordt vaak de "fout" gemaakt de castratie uit te stellen, maar krols worden vergt nog veel meer van haar lijf dan een castratie. En een zwangerschap natuurlijk helemaal.

Beterschap! Je zou eens wat verschillende soorten mousse kunnen aanschaffen en proberen, vaak gaan ze beetr eten als je elke keer een ander smaakje voor zet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb zelf een volwassen poes gehad die 2,5 kilo woog. Zij had een ruige start gehad. Grote vermoedens van mishandeling. Eten deed ze alleen als ze het vertrouwde. Ik mocht niet in de buurt zijn of alleen als ik rustig was en zodra een van onze katten zijn/haar kop liet zien wilde ze niet meer.
De beesten krijgen hier 4 keer per dag eten. Maar Elfie* vaker wanneer ze haar eten had verlaten en later weer in de buurt was, dan haalde ik de brokken weer tevoorschijn. Voedselverrijking werkte wel, als het niet te moeilijk was en te lang duurde.
Uiteindelijk was ze ook een halve kilo aangekomen.
Ze was ook gek op natvoer en het kuikentje (hoewel dat lang duurde voordat ze dat vertrouwde).
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door genm »

Ik heb ook een poesje van 5 maandjes, 2 kilo en erg klein voor haar leeftijd. Maar verder is ze helemaal gezond, eet en drinkt ze goed en ze komt ook wel aan. Niets om me druk over te maken volgens de da. Gewoon een klein poesje.

Ik zou me dus niet te druk maken om het gewicht (pot verwijt de ketel, hoor, heb mezelf ook enorm zorgen zitten maken...)

Sorry, verder niet heel veel tips voor wat betreft het niet willen eten (die van mij kunnen allen schaften alsof hun leven ervan af hangt). In ieder geval eens dat je er niet de castratie voor moet uitstellen en dat je eens kan proberen verschillende mousse/pateetjes voor te zetten. Had de da geen tips verder voor het voeren? En je zegt oude da, heb je nu een nieuwe da? Misschien dat de nieuwe je wat adviezen kan geven?
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door Jantina »

Wat betreft gewicht zou ik me ook niet zo zorgen maken.
Voedselverrijking zou inderdaad kunnen werken, hoe bied je het eten nu aan?
Bij Bella* die ook periodes had van slecht eten, werkte brokjes gooien nog wel. Ik neem aan dat ze wel graag speelt en dus ergens achter aan wil rennen? Je zou ook overal door het huis brokjes neer kunnen leggen, op verschillende plaatsen en hoogtes.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
InmemoryofMicky
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2011 21:46

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door InmemoryofMicky »

Ze gaat sowieso niet vrij naar buiten, ze mag af en toe een frisse neus op het dakterras. Ik woon vlakbij een autoweg dus daar begin ik niet aan. Ben dan ook niet bang dat ze zwanger wordt. Van mijn eigen kater zal het in ieder geval niet komen ;).
Ze vindt het inderdaad wel leuk om achter de brokjes aan te rennen!


Ik ga maar weer aan de slag met verschillende soorten natvoer bij de brokjes en hopen dat ze genoeg binnen krijgt.

En tja, wat betreft adviezen Vd dierenarts kwam ik dus niet verder dan het à/d en de tip een brok te zoeken dat ze lekker vindt. ( dat is er volgens mij dus niet ha ha)

Bedankt voor de tips! ( ik ben bambino6, maar heb blijkbaar ooit ook een account gehad via Facebook op tapatalk. Sorry voor de verwarring :) )
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door Sifra »

Ik vraag mij af of niesziekte het neusslijmvlies dermate kan beschadigen dat het reukvermogen verminderd is. Dat zou dan invloed hebben op de eetlust. In dat geval zou sterk ruikend voedsel kunnen helpen, bijvoorbeeld iets opgewarmd natvoer. Het is maar een hypothese, hoor, ik heb er ook geen verstand van.
Wat Dinie (Castratenkoor) zegt over krolsheid en castratie onderschrijf ik wel. Maar aan de andere kant heb ik ook wel eens gehoord dat een operatie, zoals een castratie, een sluimerende FIP kan triggeren. Lastig dilemma.
Wat verwacht jouw da trouwens te kunnen zien op een echo?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door castratenkoor »

Als haar reuk slecht is zou je ook eens Whiskas kunnen proberen. Dat ruikt erg sterk. Mijn dementerende ouwe Sjaak* had periodes van slecht eten. Trok ik op zo'n dag een blik Whiskas open dan at hij wel.

Ik weet het, het is bagger en het geeft stinkende poep maar voor nood heb ik toch altijd een paar blikken in huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bambino6
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:30

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door Bambino6 »

Ja dat klopt wel, haar reuk is een hele lange tijd erg matig geweest. Tegenwoordig zie ik haar wel ruiken, iets wat ze voorheen niet eens deed.

Wat betreft castratie is het inderdaad afwegen. Ze lijkt nu nog een poesje van 3 maanden en mijn gevoel zegt dat dat lijfje dat nog helemaal niet aankan. Ik ben zo bang dat er wat gebeurd... pff ik weet weer waarom ik altijd katers wilde.... vind het helemaal niks dat haar arme kleine buikje helemaal open moet :(. En ja als je dan ook nog leest dat stress ervoor zorgt dat het coronavirus gaat muteren...

offtopic: @ castratenkoor: ik zat te kijken in jouw album gisteravond (wel al van een tijdje terug geloof ik, maar jouw Timo lijkt erg op mijn Bambino :) leuk! (Bambino is mn kater van 3)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door castratenkoor »

Helaas is mijn Timo op oudjaarsdag overleden. Hij is maar 8 jaar geworden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
InmemoryofMicky
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2011 21:46

Re: Kitten 5 maanden eet slecht

Bericht door InmemoryofMicky »

Oh nee! Sorry, dat ik zo over hem begon...
Plaats reactie