Regelmatig reizen met de auto

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Nouka
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:51

Regelmatig reizen met de auto

Bericht door Nouka »

Omdat ik aan het zoeken was naar wat informatie kwam ik via google op dit forum uit. Omdat ik nog niet helemaal het antwoord heb gevonden wat ik zocht, besloot ik het om het hier even te vragen. :)

Ik woon op een redelijk ruim appartement op de eerste verdieping (50m2 + nog een extra slaapkamer een verdieping hoger). Ik overweeg het om een huisdier te nemen. Een hond is in verband met mijn fulltime baan geen mogelijkheid en een kooidier spreekt me minder aan. Het is vooral een kat wat mij een gezellige huisgenoot lijkt.

Laat ik ten eerste zeggen dat het mijn bedoeling is om óok aan de behoeften van de kat te kunnen doen en niet alleen andersom. Mocht dus blijken dat een kat niet goed in het plaatje past dan zal ik hier ook niet voor kiezen.

Het punt waar ik eigenlijk mee zit is het reizen. Ik reis normaal 2x per maand naar iemand toe. Dit is 1,5 uur rijden met de auto. Daar zijn verder geen andere dieren.
Maar is dit wel realistisch voor een kat? Op dit forum lees ik wel ervaringen dat mensen het vanaf jonge leeftijd aanleren, maar ook mensen die hier nog mee beginnen met oudere katten.
In mijn geval zou een herplaatser/asielkat die al volwassen is wat beter passen in verband met de opvoeding. Maar ik ben benieuwd wat jullie mening daarin is.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring en mening is, ik ben niet van plan om een haastige beslissing te maken en als het voor de kat te stresvol gaat zijn zal het ook niet doorgaan.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Regelmatig reizen met de auto

Bericht door Sifra »

Als je 1 kat neemt en fulltime werkt, moet je wel zeker weten dat je kat een solokat is, anders kun je beter een duo nemen.
Ik heb vroeger vaak mijn kat meegenomen in het openbaar vervoer van de Randstad naar mijn ouders in Friesland. Mijn kat, die ook op volwassen leeftijd voor het eerst meeging, vond het reizen vreselijk, maar stapte op de plaats van bestemming ontspannen uit de reismand. Ze voelde zich bij mijn ouders helemaal thuis. Alleen mocht ze daar niet naar buiten.
Kennissen namen hun kat in de auto mee van de Randstad naar Holten, naar hun vakantiehuisje. Hun kat mocht daar wel naar buiten en genoot van de natuurlijke omgeving.
Als je een kat meeneemt, dan altijd in de reismand op de achterbank. Reismand in de riemen. Als je de mand afdekt met een doek wordt de kat niet angstig van de voorbij flitsende omgeving en blijft veel rustiger. Altijd een verschoning meenemen voor in de reismand (laagje kranten, dekentje, rol keukenpapier, plastic zak) want als de kat een keertje onderweg plast of poept, wordt hij of zij erg gestrest! En je wilt niet weten hoe erg een kattendrol stinkt!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Nouka
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:51

Re: Regelmatig reizen met de auto

Bericht door Nouka »

Dat is voor mij ook een van de redenen om een kat uit het asiel te halen. Daar is vaak meer bekend over de katten en weten vaak wel welke bij de situatie passen.

Maar als blijkt dat de kat het reizen vreselijk vindt, ongeacht dit op de plaats van bestemming meteen weg is. Is dit dan niet oneerlijk tegenover de kat, elke twee weken?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Regelmatig reizen met de auto

Bericht door Sifra »

Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Het is een keuze. Zelf had ik indertijd niemand die voor mijn kat kon zorgen, dus nam ik haar mee. Ze vond het vreselijk, maar daar stond tegenover dat ze een goed tehuis had gekregen en een fijn leven bij mij had.
Er zijn trouwens ook katten die gewoon hun ogen dichtdoen en de hele weg slapen. Een reis van 1,5 uur per auto vind ik ik persoonlijk minder belastend dan een langere reis per openbaar vervoer, waar je geconfronteerd wordt met overstappen en onbekende medepassagiers.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Nouka
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:51

Re: Regelmatig reizen met de auto

Bericht door Nouka »

En wat is jou/jullie mening als je in deze situatie een herplaatser zou nemen die al wat ouder is? (Dus senior). Is dat eerlijk tegen over het dier om dan nog met reizen te beginnen? (Waarbij ik dus wel bewust opzoek ga naar een binnenkat die liever solo leeftijd en niet heel snel gestressed is).

En is er naast een asiel nog een andere betrouwbare plaats/site waar je herplaatsers kunt vinden?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Regelmatig reizen met de auto

Bericht door Sifra »

Het heeft niet alles met de leeftijd te maken. Een kat van 15 kan relaxter zijn dan een van 5.
Op verhuisdieren.nl vind je dieren, die door hun eigenaar aangeboden worden. Het voordeel is dat een eigenaar het dier goed kent en je goed kan vertellen hoe het dier reageert. Als je een raskat zoekt, kun je ook kijken op kitten te koop (zonder spaties). Daar staan ook oudere herplaatsers op.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie