Omheiningsysteem met draad en halsband

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Jose71
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2015 14:47

Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Jose71 »

Hallo,

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met een omheiningsysteem dat werkt met een halsband en een draad die het gebied aangeeft.
Wij wonen namelijk heerlijk buiten en voor een kat is er heel veel te beleven (weiland, bomen etc.). Echter er is ook een weg in de buurt en helaas is onze kat aangereden. Om een volgende kat te beschermen zou zo'n systeem best goed kunnen werken. Maar ik vind zo snel nergens ervaringen van mensen met dit systeem.
vandaar mijn oproep op dit forum.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
José
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Ms Maaike »

Zeker als er bomen zijn zou ik een kat nooit een halsband geven die niet los kan schieten als er druk op komt te staan. Katten kunnen makkelijk verstrikt raken met een halsbandje.

Ik heb geen ervaring met een omheiningssysteem zoals je het beschrijft. Ik weet dat zoiets vaak bij honden wordt toegepast, maar of een kat er hetzelfde op reageert weet ik niet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door castratenkoor »

Ik weet van een ervaring met een dergelijk systeem waarbij de kat juist over de omheining met draad vloog en nooit meer terugkwam. Ik zou het dan ook niemand aanraden.

Er zijn bedrijven die omheiningen kunnen plaatsen waar niet over te klimmen is, hem schuine naar binnenhellende stukken gaas.

Of je kunt een buitenren (laten) bouwen aan je huis waar ze via een luikje in en uit kunnen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jose71
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2015 14:47

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Jose71 »

Jammer dat er geen positieve ervaringen zijn. Hoe gaan jullie om met een weg in de buurt van een huis?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Rik »

Tsja... Kat binnenhouden, tuin goed afschermen of een kennel bouwen. Helaas is er denk ik geen andere optie als je de kat veilig wilt houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door castratenkoor »

Ik zit aan een drukke doorgaande weg en heb een ren van 10 meter in de achtertuin. Daar kunnen ze zelf in en uit via een luikje.

Bij de voordeur kunnen ze niet komen, daar heb ik als sluis een extra deur laten plaatsen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Eertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:44

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Eertje »

Oud topic zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Woezel &
Pip
20-09-2017
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Kurgel »

Niet met een draadsysteem, toch best tricky als het halsbandje af gaat.. en dat hebben die van mij niet alleen zo af, maar halsbandjes zijn een risico. Ik heb oscillot systeem op het hek gezet. Werkt perfect. Want hoewel kattenren prima werkt, is mijn tuin niet zo groot en had geen zin in een kooi waar ik dan ook in moest gaan zitten.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Yola »

Ik heb dit bij iemand gezien, gele draad hing tegen de muur aan en kat had een kastje aan zijn nek.
Ik vond de gele draad geen mooi gezicht (weet niet of dat zo opzichtig moet hangen of weggewerkt kan worden) en vond het kastje aan de nek van de kat best groot.

Zelf heb ik er niet voor gekozen, ook omdat het andere katten niet uit de tuin houdt.

Ik heb naar een mooi systeem gekeken wat met rol buizen werkt, maar vond het erg prijzig en bij mijn tuin was het niet praktisch.

Ik heb nu voor stroomdraad gekozen, zo kunnen mijn katten niet uit de tuin en andere katten niet in de tuin.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Rik »

Yola schreef:Ik heb nu voor stroomdraad gekozen, zo kunnen mijn katten niet uit de tuin en andere katten niet in de tuin.
Of andere katten springen wel in je tuin (eroverheen) en durven er niet meer uit. Kan natuurlijk ook maar dat zul je vrij snel in de gaten hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je kan ook de keuze maken, je kat in een beperkte vrijheid naar buiten te laten. Een kattenren om een beperkt stukje natuur te laten plaatsen http://www.kattenrennen.nl/contents/nl/ ... ennen.html.

Voordeel: kat kan naar buiten en loopt nooit meer verkeersrisico + rust voor jezelf
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door castratenkoor »

Yola schreef: Ik heb nu voor stroomdraad gekozen, zo kunnen mijn katten niet uit de tuin en andere katten niet in de tuin.
Ik ken een geval van stroomdraad wat helemaal verkeerd af liep. De eigen kat kreeg een shock en in plaats van terug in de tuin te vallen vloog hij er overheen de tuin uit. Is ook nooit meer thuis gekomen.

Eerlijk gezegd zou het mijn keuze niet zijn. Ook voor andere dieren.

Ik ben dolblij met mijn kattenren van 10 meter. Ze kunnen 24/7 zelf kiezen hoe vaak ze naar buiten willen en ik weet altijd 100% zeker waar ze zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Eertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:44

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Eertje »

Schrikdraad heb ik ook nog aan zitten denken maar een omheiningsysteem lijkt mij dan handiger. Oscillot heb ik naar zitten kijken maar is flink prijzig. De kittens komen alleen buiten als wij zelf ook buiten zijn en dan durft de buurkat de tuin niet in hier dus dat is geen probleem. Voor een ren is geen plek het is dus een omheiningsysteem of niks ben ik bang.
Woezel &
Pip
20-09-2017
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als je kijkt in de link die ik plaatste dan zie je dat deze firma ook oplossingen maakt op bijv. bestaande schuttingen e.d. Iedere tuin kunnen zij diervriendelijk katproof maken.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Omheiningsysteem met draad en halsband

Bericht door Yola »

potverdorie, heel bericht getypt en poef weg :-x

Opnieuw dan maar.

Ik heb op de lengte al een spijkerhaag gemonteerd tegen inbrekers (stelen van mijn honden).
het zal dus al lastig zijn voor katten daar overheen te komen, maar wil voor de veiligheid van de katten erboven en ervoor nog stroomdraden spannen.

Heb ook gedacht aan een gaas afscheiding met een hoekvan 45graden naar binnen, maar katten kunnen dan nog makkelijk in de tuin en er niet uit, tevens vind mijn buurvrouw dat niet mooi (goede buur is beter dan een verre vriend, dus haar mening neem ik hierin mee).

Ook heb ik gedacht aan plexiglas tegen de wanden, maar dat wordt aan de kant van de schuur moeilijk en ook dan kunnen katten er wel in maar niet uit.

Hoe breed moeten die plexiglas platen dan eigenlijk zijn?

Voor mensen die de plexiglas optie niet kennen:
Je schroeft plexiglas tegen de schutting, doordat het glad is heeft de kat geen grip en kan die niet over de schutting klimmen.
Plaats reactie