Achter eigen staart aan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Mely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2015 11:06

Achter eigen staart aan

Bericht door Mely »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik een dringende vraag heb en de dierenarts mij niet kon helpen.
Sinds wij terug zijn van vakantie (onze Piet is dan alleen thuis en wordt 2x per dag verzorgt) is zij helemaal de kluts kwijt. Ze gaat achter haar eigen staart aan, en zo heftig dat ie bloedt. Ze gromt en blaast ook veel. Als ze bij mij zit is ze wel rustig. We zijn bij de dierenarts geweest en lichamelijk is er niets aan de hand. We zijn al vaker op vakantie geweest en het was nooit zo'n probleem. Wie heeft er een tip voor ons?

Groetjes Mely & Piet
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door genm »

Welkom op het forum, Mely!

Hoe oud is Piet? Is ze nog jong? En zijn er andere katten in huis? Kan het misschien zijn dat ze er last van begint te krijgen dat ze geen soortgenoten in huis heeft en dat dit nog iets versterkt werd doordat jullie op vakantie waren?

Is ze gecastreerd?
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Mely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2015 11:06

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Mely »

Ze is bijna 15 jaar oud, geen andere poezenbeesten binnen. Ze is al 13 jaar gecastreerd. Ze heeft dit gedrag altijd al een heel klein beetje gehad, maar nu is het zo extreem.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Rik »

Hoewel de dierenarts niets lichamelijks kan ontdekken.... is er iets van een bloedtest gedaan? Bij deze leeftijd zou om de zoveel tijd een seniorentest (bloed prikken, bloeddruk en zicht/ogen controleren e.d.) misschien geen overbodige luxe zijn. Duidelijk is natuurlijk dat ze zich niet helemaal lekker voelt (als ze veel gromt en blaast). Een dierenarts kan altijd wel eens iets over het hoofd zien. Bij mijn poes was het (jaren geleden) een enorme haarbal die de dierenarts niet gevonden had. Nee meneer, absoluut geen haarbal. Halve week later, opgegeven en mee naar huis gekregen om de volgende dag een spuitje te krijgen (voor inslapen), spuugt ze een enorme haarbal uit. Sindsdien weet ik wel dat ik ook "mee moet denken" met de dierenarts.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2015 11:06

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Mely »

Net heeft de huisarts zelf weer gebeld, we kunnen vanmiddag terecht en er is een 2e arts met meer ervaring aanwezig. Ik denk niet dat ze pijn heeft, maar dat het echt een gedrags dingetje is. Ze zit nu al de hele morgen bij mij, dan is ze wel rustig. Misschien is een bloedtest wel een goed idee, ik zal het vanmiddag eens voorstellen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Ms Maaike »

Het klinkt inderdaad als iets wat puur gedragsmatig is, desalniettemin goed dat je weer een afspraak hebt gemaakt. Dementie bij katten komt ook voor, misschien 'moet' je in die richting denken?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Rik »

Het kan ook nog iets van stress zijn: http://dierentolk.nl/stress-signalen-bij-katten/
(ook staartjagen als symptoom) maar dan zou je moeten kijken of je iets van een oorzaak zou kunnen vinden.

Ik dacht dat dementie wat andere symptomen gaf:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... entie.html
maar je weet het inderdaad maar nooit.

In dit stadium zou je nog niets uit moeten sluiten, om later niet te denken, van... waarom hadden we daar niet aan gedacht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2015 11:06

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Mely »

De dierenarts is ook niet van mening dat het dementie is. Maar we gaan het horen vanmiddag.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door genm »

Hoe is het afgelopen bij de dierenarts? Ik heb zelf helemaal geen ervaring met seniorkatten, maar hoop dat je wat wijzer bent geworden bij de dierenarts.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Mely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2015 11:06

Re: Achter eigen staart aan

Bericht door Mely »

Ben net terug, er is een andere arts bij geweest en er zit een knik in haar staart. Daardoor is de doorbloeding slecht en voelt ze waarschijnlijk een tinteling, vandaar dat ze achter haar staart aan gaat. Nu moet ze eerst bloedonderzoek om te kijken of een operatie nut heeft, en dan wordt haar staart geamputeerd. Maar ik vind het nogal om zo'n oud poesje dat nog nooit iets gehad heeft dit allemaal aan te doen. Deze week moeten we een beslissing nemen; opereren of.......
Vanavond in ieder geval lekker samen op de bank.
Plaats reactie