Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
duman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2015 14:27

Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door duman »

Beste lezers,

Wij zijn al een tijdje op zoek naar Britse Korthaar kitten. Het zal ons eerst kat worden, dus wij hebben geen ervaring en ook geen kennis. Maar we vinden ze heel erg leuk en lief. Nadat we bijna alle soorten katten bestudeerd hebben, hebben wij besloten om een Brits Korthaar te hebben.

Via marktplaats hebben wij een nestje gevonden. Adverteerder zegt dat de vader en de moeder hebben allebei stambomen maar omdat ze geen cattery zijn dat we geen stamboom voor de kitten kunnen krijgen maar wel de kopie van de stambomen van de ouders. Ze geven ook aan dat de kittens door de dierenarts gecontroleerd worden en ingeeind, ontwormd en krijgen gezondheidsverklaring en passport mee.

We zijn niet van plan om te gaan fokken, maar toch zijn we niet zeker om een Brits korthaar kitten te kopen zonder stamboom.

En niet vergeten, de vraagprijs is 400,-

Wat zouden jullie doen? Kunnen jullie misschien ons advies geven?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Cyamytha »

Sowieso 2 kittens nemen ;) Die zullen zoveel plezier aan elkaar beleven en geen solokat worden welke nog wel eens rare trekjes willen gaan vertonen.

Mijn beide katten hebben geen stamboom en komen niet van een fokker/catery en zijn tot nu toe gezond. Dus mij zegt het allemaal niet zo veel.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door castratenkoor »

€ 400 voor een kitten zonder stamboom is veel te veel. Als je zoveel geld ervoor over hebt zou ik eerder gaan voor een kitten van een betrouwbare cattery ipv via Marktplaats. Voor € 600 heb je een kitten met stamboom.

Op Marktplaats zitten veel broodfokkers en handelaren. je moet enorm op je hoede zijn. Ze kunnen je twee raskatten laten zien, zonder dat je zeker weet dat het de ouders zijn.
Dat is op zich nog niet het ergste. Je loopt nogal wat risico's met ziektes en gebreken.
Zekerheid dat ze echt door een dierenarts gecontroleerd zijn, heb je alleen als het kitten gechipt is en je een entboekje/paspoort krijgt met dat chipnummer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
duman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2015 14:27

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door duman »

Bedankt voor jullie snelle reactie!

400,- euro vind ik ook veel geld voor een kitten zonder stamboom maar ik dacht, ik neem de kitten eerst mee naar een dierenarts voordat ik hem koop. Als de kitten helemaal gezond is en als de kitten een echte Brits Korthaar is, dan pas kopen!

Is dat misschien een idee?
Kunnen dierenartsen niet meteen zien dat dat een echte Brits Korthaar is?
Cerna

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Cerna »

Een echte Brits Korthaar is een kat met een stamboom. Alle andere katten kunnen er uit zien als een Brit, maar zijn het niet.

Een stamboom op zich is niet zo belangrijk (verdwijnt meestal in de la; ik maak er mooie fotostambomen van), maar wat wel belangrijk is is dat de ouders getest zijn op overdragelijke ziektes als PKD en HCM en wanneer dat niet gebeurd is, dan zou ik het sowieso niet doen.

Waarom trouwens een kat van Marktplaats halen? Wanneer je 400 euro over hebt voor een kat, kun je waarschijnlijk ook nog wel 150 euro meer ophoesten voor een Brittenkitten met geteste ouders èn stamboom.

En ja, Britten zijn leuke katten (heb er zelf vijf :smile: ).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Jantina »

Op zich zegt een stamboom niets, zoals Annet zegt, de mijne ligt ook in een la. Maar zou nooit zoveel geld neerleggen voor eentje zonder stamboom.
Wat je ook zou kunnen doen is gaan voor een herplaatser. Die zijn vaak niet zo duur als een kitten, en hebben dan wel een stamboom.

En ja, eerder genoemd, twee (en dan vooral kittens) zijn beter dan één enkele kitten. Je zou een "gewone" htk katje erbij kunnen nemen. Heb je én je bkh en geen solopoes problemen later.(zoekfunctie solopoes/kat rechtsboven) :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
duman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2015 14:27

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door duman »

Bedankt voor jullie reacties, ik twijfel nu nog meer:(
Als de ouders getest zijn en ze hebben allebei stamboom. Zeggen jullie dan doen? Of toch niet!
En wat zouden jullie dan betalen voor een brits korthaar zonder stamboom?

Misschien moet ik echt naar een cattery langs om een kitten met stamboom te kopen. Maar ik vind ze erg duur maar ook erg leuk :)

En weten jullie betrouwbare catteries in noord holland?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door castratenkoor »

Een kat zonder stamboom is officieel geen raskat en mag hooguit € 200 kosten.
Ook al kunnen ze aantonen dat de ouders getest zijn (wat ze waarschijnlijk niet zijn) dan nog heb je geen bewijs dat die katten de ouders zijn.

Dus mijn advies zou zijn niet doen - duidelijk broodfokkers anders vraag je er niet zoveel voor.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Cerna »

Als ze de moeite hebben genomen om de ouders te laten testen dan snap ik niet dat ze geen catterynaam hebben aangevraagd en lid zijn geworden van een rasvereniging want dat kost nauwelijks wat itt de testen. Dus ga er maar van uit dat het òf een gelegenheidsnestje is òf inderdaad broodfokkers.

Betrouwbare catteries zo uit mijn hoofd:
Cattery Evjana Anjero http://www.evjana-anjero.nl/
Cattery A day at the races http://www.adayattheraces.nl/

Vroeger had je een Startpagina waar catteries per provincie opstonden. Was heel handig, maar helaas die bestaat niet meer.
Wanneer je het serieus meent kan ik een oproep doen op de facebooksite van Neocat-Britten. Daar zitten heel veel fokkers en vast ook wel uit Noord-Holland.
Suus85
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2015 08:25

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Suus85 »

Goedemorgen!

Ik ben nieuw hier, maar zag gelijk een berichtje staan waar ik erg benieuwd naar ben.
Wij zijn ook al een tijdje opzoek naar een britse korthaar kitten.
Bij wat aangeschreven cattery's die ik gemaild hebt gaat het nog even duren...
Dus inderdaad ook op marktplaats terecht gekomen.
Waarvan ik al 1 oplichter heb gevonden.
Die vanuit Spanje de kitten op transport zet, maar uiteraard wel eerst betalen.
Nu heb ik een nestje gevonden met britse kortharen voor €400
Ben benieuwd of we het over dezelfde hebben?!
Komt de verkoper van jou uit Doetinchem?
Ik z'n mailtje die ik heb gekregen staat er dat beide ouders britse kortharen zijn,
Maar geen stamboom hebben.
Maar ik weet zeker dat vader of moeder scottisch Fold is.
Het halve nestje heeft gevouwen oortjes.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik moet doen....

Groetjes Suus
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Dinky »

scottisch fold zou ik zelf persoonlijk nooit aan beginnen omdat de kans op kraakbeenproblemen zeer reeel is (dat zorgt immers ook al voor de gevouwen oortjes en het is niet voor niets dat scottisch fold nooit met een andere scottisch fold een nest mag krijgen).

Als ik voor een raskat zou gaan dan zou ik wel eentje met stamboom willen hebben. De stamboom zegt namelijk dat het nest volgens de regels is gefokt (zo mogen er maar beperkt aantal nestjes per poes komen, komen er meer dan worden ze vaak via bijvoorbeeld marktplaats verkocht zonder stamboom) en de ouderdieren zijn getest op erfelijke ziektes.

Zelf heb ik Dinky uit het asiel en ik heb sterk het vermoeden dat daar in de voorouders iets van brits korthaar zit door haar bouw (vrij compact, 'platte' neus). Wanneer je 400 euro nogal veel vindt dan zou ik eerder in een asiel gaan kijken (of op ikzoekbaas.nl) en kijken of je een klik hebt met een of twee katten daar ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Cerna »

Deze dus:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Mmmm Doetinchem, ik kan eens gaan kijken en wat kritische vragen stellen?
Cerna

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Cerna »

Suus85 schreef: Wij zijn ook al een tijdje opzoek naar een britse korthaar kitten. Bij wat aangeschreven cattery's die ik gemaild hebt gaat het nog even duren...
Dus inderdaad ook op marktplaats terecht gekomen.
Waarvan ik al 1 oplichter heb gevonden. Groetjes Suus
Ik zou niet op marktplaats kopen tenzij je goedkoop een kat in de zak wilt. Dan maar wat langer wachten en misschien wat verder rondkijken.
Op www. kitten te koop . nl (maar dan aan elkaar) staan veel Britjes, via de rasverenigingen (Neocat, Mundikat, Felikat) kun je informeren en ik zie op de facebooksite van Neocat ook voortdurend nestjes voorbij komen (maar dat is een besloten groep dus wanneer je weet welke kleur je wilt, kan ik rondvragen)
Maar niet zomaar wat kopen omdat je NU een Britje wilt (katten heten Brits Korthaar geen Britse Korthaar :smile: )
Suus85
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2015 08:25

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door Suus85 »

Bedankt voor jullie reacties!!
Die is het inderdaad Cerna...

Hahaha ja inderdaad.... Brits Korthaar ;)
duman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2015 14:27

Re: Brits korthaar kitten zonder stamboom wel/of niet?

Bericht door duman »

Goedemorgen,

De reden waarom ik ook op zoek ben naar een Brits korthaar op marktplaats is, dat een brits korthaar kitten bij een cattery's vinden best wel lang duurt, en ze hebben meestal lange wachtlijst. Op marktplaats heb je echt heel veel oplichters, ze zeggen meestal dat ze door de omstandigheden op dit moment in Spanje, England of in een andere land zijn, en de kitten wel willen bezorgen. NIET DOEN!

De adverteerder uit Doetinchem heb ik ook gezien. Ik ben bijna zeker dat ze kruising zijn van Scotish Fold. Ik heb niet eens gereageerd. De mensen die ik contact heb genomen hebben geen advertentie geplaatst. Ze hebben met mij contact opgenomen omdat ik een advertentie had geplaatst waarin ik zeg dat ik op zoek ben naar een Brits korthaar. Ze zeggen dat de ouders wel stamboom hebben maar kittens niet dus. Ik dacht als de ouders wel stamboom hebben en kittens gezondheidsverklaring en paspoort hebben dan moet het niet fout zijn. Maar meeste mensen zeggen niet doen!

Ik weet ook niet meer zeker! Ik zal een keertje gaan kittens bekijken maar weet niet zeker meer of ik een Brits korthaar kopen zonder stamboom door de reacties van de mensen! Ze zijn nog niet geboren, ze zeggen dat ze eind maart uitgerekend is. Dus, even afwachten!
Plaats reactie