Schuldgevoel na nieuwe kat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Linnie78
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2015 10:39

Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Linnie78 »

Ik weet het even niet meer......
Begin dit jaar is onze lieve kat (17) overleden. Wat was hij een lief beestje. Veel lief en leed samen gedeeld en ik mis hem vreselijk. Nu hebben wij een sinds een paar dagen een lief klein katje opgehaald uit het asiel. Mijn man en kind wilden heel graag weer een kat in huis en ik ook... dacht ik. Maar nu hij er eenmaal is voel ik me verdrietig. Het is een lief beestje maar ik ben bang dat ik het rouwproces van onze vorige kat nog lang niet heb verwerkt ( wat ik wel dacht). Alles komt nu naar boven en ik voel me constant verdrietig. Ik kan ons nieuwe katje er de schuld niet van geven maar waarschijnlijk is hij toch te vroeg in ons huisje gekomen. Ik wil hem echt een kans geven.... Mijn kind is dolgelukkig met zijn komst maar ik moet er vreselijk aan wennen. Ik hoop dan ook dat dat het geval is maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven hoe ik hier mee om te gaan. En het een plekje kan geven zodat ik weer kan genieten van dit lieve katje.

Dank!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Cari »

Dat schuldgevoel is niet vreemd, maar wel volkomen onterecht. Je vorige kat heb je al je liefde en zorg gegeven, maar helaas... katten worden niet zo oud als wij en dus is er een moment van afscheid.
Schuldgevoel is heel lastig om mee om te gaan omdat het niet rationeel is.
Probeer te genieten van het feit dat het nieuwe katje je kind gelukkig maakt. Zie hem niet als vervanger van je overleden kat, maar als speel- en knuffelmaatje van je kind. Vergelijk beide dieren niet, hoe moeilijk dat ook is.
En als het jonge katje eens lekker bij je komt liggen, vertel hem zachtjes over je overleden kat en hoeveel je van hem hield. Je hebt een uitlaatklep nodig en ik weet zeker dat dit katje best een luisterend oor wil bieden ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Sifra »

Ik vind het niet gek dat de komst van jullie nieuwe katje de herinnering aan de oude kat weer boven brengt. Mijn tip is je niet te verzetten tegen je verdriet, maar het toe te laten en de tijd ervoor te nemen. Dan komt er vanzelf weer ruimte om te genieten van je nieuwe katje.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Jantina »

Ik denk dat je niet de eerste en zeker niet de laatste bent die zulke gevoelens hebt. Ik heb het helaas ook meegemaakt en heb het gevoel ook gevoeld.
Bedenk dat je hiermee niet je oude kat vervangt, maar een nieuw katje een mooi leventje gunt bij jullie. Je zult nog regelmatig terug denken aan je oude kat, dat is heel normaal en verdriet is ook heel normaal. Geef dat ook de ruimte, want dat helpt.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Linnie78
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2015 10:39

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Linnie78 »

Dank voor jullie lieve en troostende woorden. Ik probeer hier echt wat mee te doen. Ik heb het verdiet van onze overleden kat waarschijnlijk zo opgekropt. Ik dacht echt wel weer toe te zijn aan een nieuw katje. Ik miste het heel erg in huis en natuurlijk de knuffels en het kletsen. Maar nu het nieuwe katje er is ben ik vreselijk onrustig en verdrietig en bang dat ik een verkeerde keus heb gemaakt waardoor er ook nog eens een dosis schuldgevoel naar het nieuwe katje bij komt. Ik kan er maar niet van genieten ook al is het zo'n leukerdje :-(
Zucht.....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Dinky »

Lastig probleem.
Misschien kan het helpen om een mooie canvas te maken met foto('s) van je overleden kat zodat die op die manier toch nog aanwezig is met een mooi plekje in huis?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door castratenkoor »

Dat wilde ik net zeggen Mirjam ;-).
Mij helpt het enorm om alle foto's te doorspitten en de mooiste op canvas aan de muur te hebben.
Op die manier ga ik al foto's zoeken wel dwars door mijn verdriet. Maar dat werkt beter dan wegstoppen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Josje »

Heb ook steeds weer dat schuld gevoel, maar t rouwproces om t vorige dier moet je toch doorheen,
met of zonder nieuw katje. Dan kies ik er toch voor met een ander katje, want je hebt er afleiding door en je gaat er ongemerkt meer en meer van genieten ook al duurt het een hele poos.
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Schuldgevoel na nieuwe kat

Bericht door Puur »

Kan je al wat beter genieten van het nieuwe katje?
Plaats reactie