gebruik kattebak vs tuin...

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Hannes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:45

gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Hannes »

Hallo allen,

wij hebben sinds augustus 2014 twee heel aanhankelijke katertjes in huis, uit hetzelfde nest. Ze zijn nu denk ik ongeveer 8-9 maand oud. De katertjes slapen in een apart bijgebouwtje. Daar krijgen ze ook te eten en staat hun kattebak. In de deur van dat gebouwtje is een kattenluikje dus ze kunnen naar buiten/binnen wanneer ze willen. ze klimmen over de omheining met de buren en verkennen zo naar hartelust de ruimere omgeving. In huis komen ze enkel als wij thuis zijn.

We wonen in stedelijke omgeving, en onze tuin/koer is klein: ca 50 m²: een terras met daarond enkele bloemborders . We zitten echter met een hardnekkig probleem. Sinds onze katertjes buiten mogen, weigeren ze nog langer hun kattebak te gebruiken, ondanks die kraaknet is. Ze verkiezen blijkbaar volle grond (onze beperkte bloemborders) om hun behoeft te doen: gevolg: niet alleen onze aanplantingen zijn intussen volledig om zeep, het geeft ook geuroverlast op ons terras (urine, uitwerpselen). Nu zitten we nooit buiten, maar in de lente en zomer is dat anders... Ik vrees dat er van onze voorheen aangename, zeer zonnige op zuid gerichte tuin/koer niet meer te genieten valt: vooral stank en alle bloemen kapot.

Heeft iemand een idee hoe ik onze katers terug op hun kattebak kan doen gaan?

Alvast bedankt!
Renatevanderveer

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Renatevanderveer »

De eerste gedachte die door mijn hoofd schiet, waarom hebben jullie katten genomen?
De katten mogen niet bij jullie in huis, ze slapen in een 'bijgebouw'. Waarom deze keuze?
Waarom mogen de katten niet in jullie huis?

Katten prefereren inderdaad de natuurlijke aarde als plek om hun ontlasting te doen.
Wat let je om elke ochtend even de tuin te controleren op ontlasting?
Als je het weg haalt, is de geur vermoed ik ook weg.
Mijn katten doen hun behoefte ook buiten (al is hun gebied buiten denk ik 4 keer zo groot als bij jou.),
maar ik vind dat niet erg.
Als ik een tuintje zou hebben in een woonwijk, zou ik elke ochtend even de tuin in duiken om de ontlasting weg te halen.
Het is het natuurlijke gedrag van de kat en daar kun je niet zoveel aan veranderen.

Het zou wél kunnen veranderen als de katten in huis zouden mogen zijn.
Als mijn katten binnen zijn, doen ze hun behoefte gewoon op de kattenbak.
Bij voorkeur word er buiten geplast (zit zo lekker, met hun billen in de bosjes),
maar als dat niet mogelijk is kan het gewoon binnen.
Als je het binnenshuis aantrekkelijker voor ze zou maken (krabpaal, speelgoed)
en de katten gewoon binnen zouden mogen zijn, denk ik dat er wel wat eer te behalen valt.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door artemis »

En zijn de katertjes allebei gecastreerd?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Jantina »

De katten mogen wel in huis, maar enkel als ze thuis zijn.
Ik denk ook dat het waar is wat Renate zegt. Een kat die meer thuis is, zal thuis ook meer de kattenbak gebruiken.
Tuurlijk prefereren ze buiten, dat is hun natuur en dat is niet iets wat af te leren is. Maar het zou kunnen helpen om ze lekker binnen te laten, ook als jullie er niet zijn (werken jullie allebei overdag? En hier lang zijn de katten gemiddeld buiten?)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Rik »

Hou er ook rekening mee dat ze dit in de tuinen van de buren kunnen doen en dat kan redelijk gevaarlijk uitpakken voor je katten. Zeker in een stedelijke omgeving.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Sifra »

Mijn kat wil ook niet op een kattenbak en doet haar behoefte alleen buiten. Nu heb ik een zeer dicht beplante tuin, wat voor een kat niet aantrekkelijk is. Het scheelt dus als er weinig open grond tussen de planten is. Steeds schoffelen om de grond los te houden stimuleert juist het graven in de tuin, dus niet doen. Als ik de grond los maak om zaailingen te planten duw ik een woud aan korte bamboestokjes in de grond. Dat zit niet lekker, dus dat helpt tegen het graven. Je kunt je katten echt niet overhalen om het weer op de bak te doen, maar je kunt hun gedrag wel een beetje sturen. Zet op een plek die verder van het terras ligt met wat plankjes een stukje tuin af van ongeveer een vierkante meter. Vervang de tuinaarde door (speel-)zand. Grote kans dat ze die zandbak gaan gebruiken. Goed los houden en zeer regelmatig de drollen eruit harken. Zo nu en dan het zand vervangen of uitspoelen. Nog mooier als je twee van zulke plekken kunt creëren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Rik »

Je eigen (hele) tuin onaantrekkelijk maken moet je niet doen (want dan gaan ze naar de buren met alle gevolgen van dien) maar een geschikt plekkie in je eigen tuin maken is inderdaad een heel goed idee. Je houdt ze in je eigen tuin zodat ze andere niet tot last zijn en je kunt ze een beetje sturen waar ze het dan doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Sifra »

Klopt Rik, je moet het probleem inderdaad niet naar je buren verplaatsen. Ik vergat nog te zeggen dat in het bijgebouwtje de kattenbak en de etensbakjes misschien te dicht bij elkaar staan. Katten hebben er een hekel aan op de bak te moeten gaan vlak bij hun eten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Hannes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:45

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Hannes »

Hallo,

dat bijgebouwtje is verwarmd, er is altijd drinken aanwezig, en gezellig genoeg met allerlei speelgoed , dus ik zie niet goed in waarom ze dit gedrag niet zouden vertonen als ze in huis zouden zitten als wij er niet zijn. Ik zie bovendien ook geen reden waarom wij kattenonvriendelijk zouden zijn omdat we de poezen buiten zetten als wij er niet zijn, integendeel. Die beslissing om hen niet binnen te laten zitten als wij er niet zijn is genomen om ze de kans te geven om naar hartelust binnen en buiten te gaan wanneer ze willen (katteluik is niet mogelijk in onze volledig glazen achtergevel) en omdat onze katten allerlei kattekwaad uithalen in huis (leeghalen keukenkasten,...) als er geen toezicht is en daar houden wij niet van - en daar is niets mis mee. Ze worden hier verwend hoor, maak je geen zorgen.

Kattebak en voeding staan meer dan 5 m van elkaar verwijderd, dus ik neem aan dat dit geen hinderpaal is? Ze zijn nu nog niet gecastreerd, maar dat zal niet lang meer duren...

Uitwerpselen ruimen is op zich geen probleem, maar met de urinegeur blijf je zitten vrees ik. Tuin onaantrekkelijker maken heb ik ook al aan gedacht, maar dat wil ik niet doen om zeker het probleem niet naar de buren te verschuiven...
Hannes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:45

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Hannes »

oh ja, wij werken inderdaad beiden overdag. 's avonds, weekends en in vakanties zitten ze lekker bij ons....
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door Sifra »

De afstand tussen kattenbak en voeding is inderdaad genoeg. Goed dat ze binnenkort gecastreerd worden, want de stank van de urine van ongecastreerde katers veel erger dan die van gecastreerde katers, nog afgezien van alle andere nadelen van niet-castreren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: gebruik kattebak vs tuin...

Bericht door artemis »

Ze hadden allang gecastreerd moeten zijn! 8-9 maanden is erg laat voor buitenkatten, en het is nu volop kattentijd!
Persoonlijk vind ik dat katers en poezen niet vrij buiten zouden mogen lopen zolang ze niet geneutraliseerd zijn.
Plaats reactie