Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Myren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2015 13:15

Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Myren »

Beste allemaal,
Ik heb gistermiddag voor het eerst onze poes behandeld met een anti-vlooienpipet (Advantage 40). Door gebrek aan ervaring lukte het me niet om alle vloeistof op haar huid te druppelen en is er best veel op haar vacht terechtgekomen. Nu, ruim 24 uur later kan ik de plek nog duidelijk zien waar de vloeistof op gekomen is, haar vacht is daar wat 'hard/stekelig/vet'. Ik vraag me af of dit kwaad kan en of ik haar bijvoorbeeld alweer over die plek mag aaien zonder bang te zijn dat ik middel over haar vacht verspreid. Heeft iemand hier een idee over?
Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Featherr »

Ik doe het meestal ff wegkammen. 24 uur later is toch al opgedroogd en opgenomen door de huid. Ik denk niet dat het kwaad kan als je je handen wast maar ik weet niet of het kwaad kan als je kat het oplikt.
Volgende keer met 1 hand de haren wegduwen zodat je de huid ziet en dan met je andere hand druppelen. Als het niet lukt vraag dan hulp.

Het went vanzelf hoor ;-)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Myren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2015 13:15

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Myren »

Hoi Featherr, dankjewel voor je antwoord . Ik zal er dalijk alsnog even met de kam doorheen gaan en deze daarna afspoelen.
Ik had inderdaad met 1 hand haar vachtje 'opengeduwd' maar de vloeistof bleef voor een groot deel als een soort plasje tussen haar vacht liggen, in de opening die ik gemaakt had. Dit is neem ik aan niet zoals wenselijk?
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door EliekeTips »

Dit kan helemaal geen kwaad hoor, ook als het wel volledig op de huid terecht komt, trekt het gedeeltelijk in de vacht. Na het druppelen zal er dus altijd zo'n plek ontstaan.
Als je goed tussen de schouderbladen druppelt, (of bij een kat met vlooienallergie in de nek, zo een heb ik) dan kan de kat het ook niet weg likken.

Na 24 uur is de werkzame stof goed ingetrokken en kan je de vacht dus rustig even kammen of vochtig maken om de restanten weg te halen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Ms Maaike »

Niet tussen de schouders druppelen, daar kunnen ze bij. Altijd in de nek.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door EliekeTips »

Nooit problemen mee gehad, maar altijd beter het zekere voor het onzekere nemen ;) In de nek dus.
Gebruikersavatar
Myren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2015 13:15

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Myren »

Fijn zeg dat ik reacties krijg, dit is mijn eerste keer op het forum :-)
Ik had het tussen haar schouderbladen gedruppeld. Zal het de volgende keer bij haar nek doen. Ik heb wel in de gaten gehouden of ze erbij kwam tijdens het likken maar dat was gelukkig niet het geval. Ze heeft er verder ook niet op gereageerd (speekselen o.i.d.). Waar ik me nu vooral zorgen om maakte was of ik het spul nu nog verder over haar vacht kan verspreiden (door te aaien) waardoor ze er alsnog bij zou kunnen komen.
Laatst gewijzigd door Myren op 16 feb 2015 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door genm »

Hoi Myren, bij mij ging de eerste keer ook helemaal mis. Katertje wilde niet stil zitten en net toen ik dacht dat ik een mooi plekje huid had gevonden en het pipetje leeg wilde knijpen, draaide hij zich om waardoor het hele pipetje (Stronghold) in zijn vacht zat. Ik heb even contact opgenomen met de dierenarts toen. De dierenarts gaf aan dat het op zich niet heel schadelijk is als het in zijn vacht terecht komt. Maar de kans is wel aanwezig dat als er echt meer op de vacht zit, dan op de huid, dat de werkzame stof dan onvoldoende is opgenomen en dat het dus minder goed werkt. Misschien even je dierenarts bellen voor advies?
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Myren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2015 13:15

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Myren »

Nogmaals dank iedereen! Ik heb de restjes uit haar vacht gehaald en zal zodra het weer mag van de bijsluiter de behandeling herhalen (met hopelijk meer succes!)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof een groot deel ook wel gewoon op de huid terecht is gekomen.
Hier ging het de eerste keer ook niet geweldig. Dinky is toen de eerste dag een beetje slomer geweest (vermoedelijk wat binnen gekregen) maar de dag erna was er niets meer aan de hand.

Zou er niet te angstig over doen in elk geval en oefening baart kunst ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door artemis »

Ms Maaike schreef:Niet tussen de schouders druppelen, daar kunnen ze bij. Altijd in de nek.
Ik gebruikte ooit pipetten (weet merk/type niet meer) waar op de bijsluiter stond de inhoud van de pipet op de huid te verdelen op 2 plaatsen, in de nek en tussen de schouderbladen, en dit om maximale opname door de huid te bevorderen.
Als ik Advantage 80 gebruik (dus dubbel volume van de 40) doe ik dat ook. Want als ik 0,8ml alleen in de nek uitknijp (tov 0,4ml) dan loopt meer dan de helft onvermijdelijk weg in de vacht waardoor de pipet minder effectief wordt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Ms Maaike »

Dat kan ook. Ik heb die ervaring niet (Advantage 80 ken ik niet), maar ik zou dan alsnog op twee plekken in de nek druppelen in plaats van tussen de schouderbladen. Kunnen jullie katten daar niet bij?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Myren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2015 13:15

Re: Vlooienmiddel op vacht gevaarlijk?

Bericht door Myren »

Ik heb het bij haar in de gaten gehouden en ze kon er inderdaad niet bij. Ik zal voor de zekerheid de volgende keer wel in de nek druppelen, omdat ik denk dat dat inderdaad nog veiliger is. Zoals Artemis zegt heb ik ergens anders op internet ook gelezen dat het handig is de druppels over meerdere plekken te verdelen. Iets om te onthouden voor de volgende keer :-)
Plaats reactie