Urine opvangen lukt niet, tips?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door xAngela »

Hoi!

Ik probeer bij mijn (blaasgruis) kat al 3 dagen urine op te vangen omdat deze op controle moet bij de dierenarts, het is alleen tot op dit moment nog niet gelukt. Het is erg lastig omdat we nog een kat hebben. Ik heb al een aantal keer geprobeerd om de hem alleen op de gang te laten met de kattenbak met de speciale kattenbakkorrels erin, helaas trapt hij hier niet in. Hij wilt echt alleen zijn behoeftes doen met de normale kattenbakkorrels. Hebben jullie misschien tips?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Rik »

De pollepel-methode ;-) Ik dacht vorig jaar ook... dat gaat nooit lukken maar het werkte hier perfect. Ik hang een handdoek ofzo voor de ingang van de bak zodat ze er niet op kon. Als ze op een gegeven moment aangaf dat ze er echt wel op wilde haalde ik de kap van de bak en ging ik er rustig langs zitten. Zij ging dan op de bak en na wat aarzeling ging ze ervoor "zitten". Na een seconden stopte ik een juslepel (een pollepel leek mij echt te groot) onder d'r gat. Ze slaagde een klein gilletje maar vervolgens plaste ze de lepel helemaal vol. Daarna was ze een beetje beteuterd dat ze niks kon vinden om onder te graven maar ik had een mooie volle lepel :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Featherr »

Gewoon naar de dierenarts. Die kan met een naaldje gewoon urine uit de blaas trekken. Voelen ze niks van, alleen het prikje even zoals bij bloedprikken.;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Ilone »

Katkor, maar wat ik begrijp uit je verhaal doet jouw kat daar niks op.
Speedy hier weigert ook op de Katkor te gaan ;) Hem hou ik meestal een nachtje bij me zonder bak, en de volgende ochtend ren ik achter hem aan met een grote lepel ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door jolandazocchi »

Ik heb het zelfde probleem gehad deed het ook alleen op kattenbakkorrels.. In het begin lukte het mij ook niet maar ik ben er nu handiger in geworden. Meestal hebben ze wel een ritme als je ongeveer weet wanneer die plast haal je ruim van te voren de kap er vanaf en zodra die gaat zitten een pollepel of zoiets er onder duwen. En inderdaad anders even naar de DA gaan en het laten aanprikken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Adriana »

wat, zeker met twee katten ook nog wel eens wil helpen is een extra schoongemaakte bak met 'verse' korrels neerzetten.
wel even bijblijven. de meeste katten willen daar snel hun luchtje aanbrengen, dus plassen.
overigens urine kun je niet bewaren, dat vertekent sommige uitslagen.
dus deze truc alleen 's morgens toepassen en dan rapido naar je dierenarts!

en je kunt de betreffende kat met spuitjedrinken wat meer laten drinken en dat geeft automatisch meer plassen.

hij zal even moeten wennen aan dat rare ding onder zijn staart....
er zijn soort van sauslepels, die zijn niet rond en groot maar ovaal/langwerpig en wat minder opdringerig. in de bestekbakken van kringloopwinkels kun je die makkelijk 'scoren'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik een klein koekepannetje, dan hoef ik minder nauwkeurig te richten dan met een pollepel. En dan hou ik de opgevangen plas ook beter binnenboord. Mijn fijne motoriek is niet zo goed door artrose.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door xAngela »

Bedankt! Tot nu toe is het nog niet gelukt, volgens mij ben ik iedere keer net te laat. Morgen maar weer een nieuwe poging en anders naar de dierenarts met hem.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Rik »

xAngela schreef:... volgens mij ben ik iedere keer net te laat.
Vandaar dat ik de bak meestal even ontoegankelijk maak (en haar natuurlijk wel in de gaten houd) zodat als ze aangeeft er echt op te moeten ik er gewoon bij kan gaan zitten. Suc6 en anders inderdaad gewoon de DA laten doen (alleen kost dat weer een consult).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door xAngela »

Ik heb er nu inderdaad een handdoek overheen gelegd, kijken hoelang het gaat duren voordat hij het aangeeft. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door achtpuntzes »

van bij ons op het dierenasiel:

een klein kattenbakje wordt gevuld met een soort speciale vochtabsorberende bolletjes. de urine kan van daar uit gewonnen worden, de bolletjes worden uitgewassen, gedroogd en kunnen opnieuw gebruikt worden.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Ilone »

Vochtabsorberende bolletjes? Bedoel je niet gewoon Katkor, witte bolletjes die juist NIET absorberen? :-P Maar goed, maakt verder niet uit, want TS heeft al aangegeven dat de kat daar niet in trapt ^_^
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door xAngela »

Pff is het net ein-de-lijk gelukt om zijn urine op te vangen is de dierenarts vandaag om 5 uur dicht, er is wel een dierenarts aanwezig maar alleen voor spoed, neem ik aan. De urine mag zeker niet tot morgen blijven liggen in de koelkast?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door artemis »

Goed dat het eindelijk is gelukt.

Kan de andere da het urinestaal niet gewoon in ontvangst nemen? Of is er geen plekje op de praktijk waar je urinestalen achter kan laten, een speciale box ofzo? Ik bedoel maar dat je eigen da er niet hoeft te zijn op dat moment.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Urine opvangen lukt niet, tips?

Bericht door Rik »

Nee, tot morgen in de ijskast is te lang. Eigenlijk zo snel mogelijk liefst binnen het uur (mogelijk 2) aanleveren bij de DA. Die niet het natuurlijk ook direct verwerken. Ik hoop dat je inmiddels wat handigheid hebt gekregen en daar morgenochtend opnieuw urine verzamelen geen probleem heeft. Hoe heb je het overigens nu gedaan? Lepel of korrels?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie