kater of poes en waarom?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

kater of poes en waarom?

Bericht door Guusje »

Hallo allemaal..ik ben heel erg bezig om hier alles als een spons op te zuigen..
Een aantal xen ben ik al naar het asiel geweest, gewoon omdat ik 't leuk vind en er zo relaxed van wordt om een katje te aaien haha.
Natuurlijk wil ik er ook graag eentje, maar ben nog niet de juiste tegen gekomen. Dus ik heb geduld.
Maar heb wel weer een vraag:

Waarom zou ik voor een kater moeten kiezen of waarom voor een poes? Ik hoor graag jullie ervaringen?!

Een katertje houdt mij nl tegen ivm sproeien...
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Mickey_Mouse »

Zowel katten als poezen sproeien.

Als de klik er is maakt het niet meer uit welk geslacht het is, dan ben je al verliefd op het monster zelf, althans, zo werkt het bij mij :)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door jennli »

Hebben drie katers en twee poezen. Geen enkele sproeit overigens. Allen gecastreerd en allen uit asiel of kattenhulpdienst. Beide hebben hun voors en tegens. Katers zijn over het algemeen wat makkelijker, wel volhardender als ze iets willen. Poezen iets pittiger, laten je wel lekker slapen s nachts.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door nellebel »

even uit de droom helpen....jij zoekt geen katje uit, hij/zij zoekt jou uit hihihi echt waar dat gaat vanzelf. zodra jij je pluizebolletje tegenkomt dan weet je het. ik ben ook een keer naar het asiel gegaan. had me voorgenomen een dikke kater mee naar huis te nemen. ik heb alleen staan kijken naar dikke katers, besefte me pas na 1½ uur dat tijdens die zoektocht een klein zwart/wit scharminkelig poesje al de hele tijd rondom mijn man liep te drentelen en op zijn schouders ging liggen. zo kwam onze flippie in ons leven. heb er nooit geen seconde spijt van gehad. veel plezier en ik hoop dat een lief bolletje jou uitzoekt als zijn of haar personeeltje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Guusje »

Nellebel wat leuk, en ja zo zal t vast gaan ook. Eerst nog maar s paar x naar t asiel tot de goeie match er is. Vind ik toch al leuk hoor.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door nellebel »

zou ook wel even goed overleggen in het asiel voor 1 of 2 katjes. als katjes zijn opgegroeid met soortgenoten kun je problemen krijgen als je er dan maar 1 neemt. flippie bijvoorbeeld woonde al een jaar in het asiel tussen andere katten. die begon dus echt vervelend gedrag te vertonen toen ze alleen woonde bij ons. heb er toen een vriendje bijgehaald en toen waren de problemen weg.
ook kittens moet je niet alleen nemen, grote kans op sloopgedrag en ander probleem gedrag.
als je echt maar 1 kat wilt zul je moeten informeren bij de medewerkers welke katten echte solokatten zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door genm »

Eens met de anderen, ga gewoon lekker kijken of de klik er is. Ik heb zelf twee kleine poesjes en een katertje. Het katertje is echt een allemansvriend, vindt alles en iedereen leuk en gezellig. Ene poesje is heel aanhankelijk en eenkennig naar mij toe, verstopt zich als er visite binnenkomt, maar als we alleen zijn is het een heerlijk schootpoesje. Andere poesje zit een beetje tussen beide in. Hangt ook veel van karakter van de kat af denk ik.

Bij mij sproeien ze geen van allen. Katertje en oudste poesje zijn gecastreerd met 5/6 maanden (zijn nu 9/10 maanden). Jongste poesje moet nog gecastreerd worden (is nu een kleine 3 maanden). Volgens mij wordt het risico op een sproeiende kat aanzienlijk verkleind door castratie. Iets van 80% ofzo.

Verder eens met nellebel. Laat je goed informeren over een solokat of neem anders meerdere kittens/katten. Ik heb zelf dus 3 kittens. En ik merk echt hoeveel ze aan elkaar hebben. Samen spelen, knuffelen, wassen, etc.

Succes met het vinden van je huisgenootje(s)!
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Renatevanderveer

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb zelf een poes gehad, Bounty* en een kater Snickers.
In het geval van Bounty* klopt het wel dat poezen iets pittiger en feller kunnen zijn.
Twee kittens samen is veel leuker dan één alleen, ook voor de kittens zelf.
De leren zoveel van elkaar, kunnen met elkaar spelen en ravotten.
Iets wat wij tweebeners niet kunnen vervangen, wij begrijpen kattentaal niet en vice versa.

Toen Bounty vorige maand overleed, bleef Snickers alleen.
We hebben voor hem een katermaatje erbij gehaald, Jesper.
Eigenlijk door de ervaring door dit forum,
waarin katers en poezen niet altijd samen matchen, hebben we gekozen voor een katertje.
Het ging prima, de introductie verliep prima.

Ik wil je echt adviseren voor twee te gaan, is voor jezelf én voor de katten zoveel leuker!
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Jantina »

Gewoon laten helpen, probleem opgelost. :-)
Ik heb beiden gehad, ook een kater en een poes, en nu 3 katers. Katers kunnen hier de boel op stelten zetten, terwijl de poes over het algemeen vaak wat rustiger was.
Denk gewoon dat je moet kiezen wat goed voelt.
Zoals de anderen ook al zeggen, zou ik wanneer het even kan, toch echt voor twee gaan. Ze hebben zoveel meer aan elkaar dan je denkt. Bovendien slopen ze dan elkaar in plaats van je huis(geeft geen garantie, maar in ieder geval minder)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Guusje »

Heel fijn alle antwoorden..

Ik ben vanmiddag weer even naar asiel geweest..maar weer geen match. Ik ga op mijn gevoel af en zal dus geduld moeten hebben.

Op 1 of andere manier was ik soort van anti kater...maar door de verhalen hier verandert ook mijn kijk hierop.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Cyamytha »

Ook ik heb twee katers in huis. 1,5 en en half jaar oud. De jongste wordt over 2 weken gecastreerd.

Het gaat onwijs goed. Samen knuffelen, ravotten en soms ook niet.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9364
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 6 katers. Katers sproeien normaal gesproken echt niet als ze op tijd gecastreerd zijn. En alles wat uit het asiel komt is over het algemeen gecastreerd, in het noorden van het land zelfs al met 12 weken.
Nooit gesproei in huis gehad en heb al 34 jaar katten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat absoluut uit naar katers, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Als je 1 kat in huis neemt maakt het geslacht weinig uit. Jij moet er een klik mee hebben en dat kan net zo goed met een poesje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7688
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Rik »

Eigenlijk gaat (ging) mijn voorkeur ook altijd uit naar poezen. Niet alleen vanwege e.v. sproeiproblemen maar ook blaasgruisproblemen e.d. Maar dat schijnt dus helemaal niet zo te zijn. Dus de volgende keer zal ik me hier toch eens opnieuw in verdiepen want als ik de verhalen en foto's zie van de belhamels hier op het forum... :verliefd: :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door nellebel »

je kunt ook voor een homo kater gaan hihihi heb ik ook. gijs is supervrouwelijk. zwiept met zijn staartje, is dol op zijn roze konijntje, speelt alleen met roze balletjes, wiebelt met zijn kontje als ik voor hem zing en hij zingt vrolijk mee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: kater of poes en waarom?

Bericht door Jantina »

Whahaha Wendy. Dus jij hebt een homokater? :-P
Dus dan weet je wat je te doen staat: bij het asiel vragen om een homokater. En dan bloedserieus zijn natuurlijk. Kijken wat ze zeggen,hihi!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie