voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door stridder6247 »

Ik vraag advies voor de katten van mijn ouders.

Inleiding (evt over te slaan):
Ze hebben 2 katten waarvan 1 een probleem met nierstenen heeft gehad. Hij heeft daar nu geen last meer van maar van de dierenarts van het asiel moest hij toch op speciaal dieet blijven (voor de rest van zijn leven). Nu heeft mijn moeder met de fabrikant van dat voer gebeld (omdat de kat het echt niet lekker vond) en die zei dat het helemaal niet goed is om dat voer te blijven geven en dat ze beter senior voer kon geven omdat dat wel de nieren ontziet maar niet de zuurtegraad steeds verder naar beneden haalt (?) wat dus juist op langere termijn niet goed zou zijn.
Dus toen is ze senior voer gaan geven, maar daar krijgt hij heel erg honger van, hij eet er veel van een heeft continu honger.
Nu is dat senior voer ook voor gewichtscontrole, dus waarschijnlijk komt daar het probleem van.
Ze hebben ook nog een andere kat die slecht eet, als je haar voert eet ze maar een klein beetje. Om haar op gewicht te houden moet er dus eigenlijk continu voer aangeboden worden. Dat betekent dat de kater ook aan haar voer kan. Daarom moeten ze dus beide het zelfde voer.

De vraag:
Ik ben dus op zoek naar 1 voer voor 2 katten:
-Een gesteriliseerde poes van 7 jaar, erg actief, gaat veel naar buiten, eet moeilijk.
-Een gecastreerde kater van 8 jaar, redelijk actief, gaat veel naar buiten, met niersteenprobleem verleden.

Nu heb ik dit voer op zooplus gevonden:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... door/28463
Zou dit een geschikt voer zijn? Of hebben jullie andere suggesties?
Voer dat ze nu krijgen kost €7/kg en vind mijn moeder eigenlijk te duur.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door Adriana »

blaasgruis of nierstenen, dat is nogal een verschil.
struviet of oxalaat, ik denk dat je dat eerst even moet navragen.
is hij aan die nierstenen geopereerd en wat is het dure voer dat niet constant gegeven mag worden, Trovet?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door stridder6247 »

Ik heb even wat navraag gedaan en het geprobeerd op te zoeken, er wordt in een onderzoeksrapport
gesproken over blaasstenen.
Het voer dat hij de rest van zijn leven zou moeten eten was Hills c/d. Daarna is mijn moeder overgestapt naar "Prins VitalCare dieet Struvite" omdat dit goedkoper is.
Dit voer luste hij dus niet, toen is ze gaan bellen met Prins en die zei dat hij niet langdurig dat voer mocht blijven gebruiken als de klachten al weg zijn en raadde senior 12+ aan.

Sorry voor de onduidelijkheid, mijn moeder had eerst dus niet het hele verhaal vertelt.

Maar als ik zo lees bij hills c/d is dat ter voorkoming, waar dat prinsvoer ter genezing is :???:
Dus eigenlijk moet ze dan opzoek naar betaalbaar voer ter voorkoming, denk ik dan?
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door Adriana »

ik vermoed dat het struviet is en blaasgruis maar dat zou ik dus eerst nog even checken.
desnoods bij de assistente dierenarts van je ouders.

want nierstenen is iets heel anders!!

en zo lang ik niet zeker weet of het 't een is of 't ander, durf ik niet met je mee te denken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door stridder6247 »

Het gaat inderdaad over blaasgruis.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door castratenkoor »

Als je kat blaasgruisgevoelig is, kun je het beste een voer zonder granen geven. Probeer eens Purizon of Granatapet. Mijn katten eten het graag en doen het er goed op.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door Adriana »

het RC voer dat je voorstelt moet in principe blaasgruis voorkomen, gezien het verminderde mineralengehalte en is bovendien goed geschikt voor bijna seniors.

als je het zeker wilt weten dan check je het ph-gehalte via een ingeleverd vers plasje bij je dierenarts, alleen met buitenplassers kan dat lastig zijn.

met buitenkatten heb je wel het probleem dat ze elders ook een eetadresje kunnen hebben met wie weet de goedkoopste supermarktbrokken met veel tarwe... dat zou de slechte eetlust van de poes kunnen verklaren en missch het overwicht.

kijk eens bij eurologist van http://www.huisdierendokter.nl , kan in lage dosis ook ter preventie worden gegeven.
loop ook eens door het blaasgruisdocument om te zien of je nog zaken kunt verbeteren..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: voeradvies oudere kat met niersteen verleden

Bericht door stridder6247 »

Bedankt voor het advies!
Mijn moeder gaat voorlopig dat outdoor 7+ voeren en als de dierenarts voor de inentingen langskomt met haar overleggen of dat voldoende is.
Water is op meerdere plekken in huis aanwezig, maar hij drinkt het liefst uit de vijver.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Plaats reactie