Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Trouwens.. Gizmo drinkt niet meer uit zichzelf. Hij drinkt alleen het water op wat ik door z'n natvoer doe en ik ben hem toen ik hem niet meer zag drinken meteen spuitjes water gaan geven.
Hij eet echt prima. Vanochtend zijn natvoer niet omdat er teveel water op zat. Beetje water weggegooid en toen at die het wel. Weet niet of het op is ga zo kijken.

Maar het lijkt dus wel echt een probleem te worden. Hij zat aan de emeprid, zijn gister op gegaan dus als het een bijwerking is van de medicijnen zou hij nu weer moeten gaan drinken. Maar wat moet ik hier nou mee? Ik dacht dat ze juist stopte met eten als ze zo ziek werden? En hij oogt ook helemaal niet ziek hij wil alleen niet drinken. Best heel vermoeiend dus.

Tips? Hoe kan ik het water nou nog lekkerder maken. Ja natvoer doorheen doen maar hij eet niet zo heel veel natvoer op een dag en sinds kort eet hij alleen maar natvoer 's ochtends en helemaal niet overdag/'s avonds..
Spuitjes water geven is drama. Hoop gemopper, hoop gegraai met nagels. M'n hand ziet er niet meer uit maar als hij niet drinkt zijn we veel verder van huis natuurlijk..

Edit 13:38: Schrijf ik dit net gaat die uit zichzelf opeens een beetje drinken. Het waren maar een paar kleine slokjes maar dit heeft hij echt een paar dagen niet gedaan! Dus even aankijken, drinkt die alsnog te weinig gaat die alsnog spuitjes krijgen. Maar oh. Dit is echt al vijftien stappen vooruit.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Woeps... ja... ze moeten wel door blijven drinken. Ze kunnen erg snel uitdrogen.
Had je al eens sloot-, vijver- of regenwater geprobeerd?

Spuit je het water overigens in de wangzak (en niet achter in de keel)? Want ik geloof dat dat wat makkelijk is voor de kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik doe het spuitjes scheef in zijn mond en dan laat ik hem langzaam leeglopen.

En nee. Maar mijn katten komen nooit buiten dus ze zijn geen regen-vijver of slootwater gewend. We hebben wel een vijver maar die is klein en het water is nogal groenig. Dus ik geef dat liever niet.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Je kunt een potje, pannetje ofzo buiten zetten. Het regent en sneeuwt momenteel genoeg dat die wel snel vol komt. Regenwater heeft nét een ander smaakje als het normale "kraanwater" en zou kunnen helpen (en is erg schoon). Extra bakje kan nooit kwaad. Als hij daar ook niet naar om kijkt.... tsja... dan is een spuitje op zijn tijd de enige oplossing. Bij mij vindt ze een spuitje ook vreselijk maar ik hoef het gelukkig niet te doen (momenteel). Ik heb het een keer met laxatract geprobeerd en dat zat daarna helemaal rond haar mond... (ze spuugt het weer uit) en dat is vervelend plakkerig spul.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Semintra is ook van dat vreselijke plakspul. Vreselijk. In het begin zat er wat rond zijn bek. Na een dag kon ik alle haren er zou uittrekken o0
En helaas geen regen hier :( Ik zal wel even een bakje buiten zetten maar duurt wel even voor die vol is :P
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, daar moet ik niet aan denken om elke ochtend met haar in gevecht te gaan om Semintra met een spuitje te geven :-(
Ik doe het door een klein beetje Felix/ipa heen (samen met de Amplodipine) en dat smult ze zonder problemen direct op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hier gaat het gewoon zonder mokken. Hij moet en zal die medicijnen dus hij heeft geen keus :P
Nadeel is Gizmo wil ik zo min mogelijk felix/andere troep geven. Behalve als hij niet meer wilt eten. Hij at prima tot vandaag. Vandaag zijn natvoer weer niet op. Dus even kijken hoe hij het gaat doen vandaag.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, dat zo min mogelijk felix en troep geven wil ik ook wel. Daarom geef ik 's-ochtend de Semintra ook maar met een heel klein beetje felix. Daarna krijgt ze nierdieet (daar mag ze het dan mee doen tot ik weer thuiskom). Maar soms eet ze dat niet meer en dan ga ik niet moeilijk doen. En dan valt ze gelijk aan op de felix/ipa (want honger heeft ze dan wel). Tsja... zolang ze maar (goed) eet. Daarna schakel ik weer over naar een ander merk nierdieet en dat gaat weer een paar dagen goed. Zo blijft het klungelen met dat eten voor nierpatiëntjes. Als daar dan nog te weinig drinken bij zou komen... dan zou ik hier ook een groot probleem hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Ik heb hier 5 bakjes met water staan. En de ene dag is de ene hip en de andere dag de andere.
De ene dag hangt ze de hele dag in de waterbak, terwijl ik de andere dag de bak op een weegschaaltje zet om te kijken hoeveel ze ongeveer heeft gedronken.

Ik heb het al eerder geschreven, als lizzy niet zoveel drinkt dan gooi ik een zakje nierdieet in 70 gr water. Laat dat een half uur staan gooi het dan door de zeef en druk de brokken ff goed uit. NIet te veel water want dan is de smaak eraf. Ongeveer een pinkbreedte hoogt in een bakje.

Dat zet ik gewoon neer en 9 van de 10 keer is het smorgens op.

Ook wij zijn vandaag weer voor een infuus weggeweest.
De katten houden ons van de straat en bezig.

Kan me eigenlijk niet meer voorstellen hoe het is dat een kat gewoon tot de inboedel en het huishouden behoorde ipv alle aandacht gaat naar mevr poes :-)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nou inderdaad. De ander is een diabeet dus als zij eten moet op dr vaste tijdstippen en dan geprikt. Als ik het vergeet of aan het eten ben gaat m'n alarm af op m'n telefoon en dan moet ik opspringen en het meteen doen want ik kan niet zeggen wacht maar een half uur!

We gaan volgende week maandag waarschijnlijk op vakantie. Zouden eigenlijk vrijdag al weggaan maar ik wil Gizmo geen week alleen laten. Dus nu van maandag tot vrijdag (donderdag weg). Alleen dan moet hij wel uit zichzelf gaan drinken anders kunnen we niet weg..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dank jullie wel voor het meedenken en opbeuren de woorden...het doet goed om erover te schrijven.

Ze eet alweer goed en heb zojuist voor de zekerheid een maagzuurremmer gehaald met werkzame stof Famtidine 10 mg.
Dit in 8 stukjes en ga zo het eerste naar binnen werken. Dit moet een uur voor het eten, maar hoe lang na het eten weet ik niet. Iemand een idee? Ze heeft anderhalf uur voor het laatst wat gegeten en wil het eigenlijk zo gaan geven want ze heeft trek merk ik :-)

Ze drinkt trouwens wel af en toe en eet veel beter wanneer ik het in porties geef ipv alles in een keer en dan steeds aanbieden. Haar andere waardes waren allemaal goed, zal het straks alles even posten.

Het lukt me niet om een foto te plaatsen, zijn niet goed van formaat of zo...zal kijken of ik er een kan bewerken later
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

@ Rik en Featherr: ik geef Kasper ook Semintra en Laxatract met een spuitje. Ik leg altijd een vochtig washandje klaar en veeg daarmee zijn bek af. Nooit meer last van een plakkerige kat.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

De semintra gaat de laatste tijd een stuk beter. Maar dankje voor de tip ^^
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Het was een gevecht om dat piepkleine stukje naar binnen te krijgen bij haar, ze is boos en zit al een tijd boven :-(
Ga maar eens kijken of het toch niet met bv een beetje boter van de hand gelikt mag worden.
Weet dat het voor haar bestwil is maar als ze bang voor me wordt....

Waardes SpotchemEz_SP4430

Ureum 22.4 mmol/l normaal 4.9 - 11.09
Glucose 7.6 mmol/l normaal 3.4 - 5.7
alkalisch fosfatase < 50.0 normaal < 123
totaal eiwit 57.0 normaal 52-77
GPT/ALT 94.0 normaal < 105
creatinine 215 normaal 80-164
Sodium 151 normaal147-159
Potassium 2.8 normaal 3.3-5.8
Calcium 2.2 normaal 2.2-2.9
Magnesium 0.8 normaal 0.6-1.1
Inorganic Phosphate 0.9 normaal 0.8-2.2
Chloride 123 normaal 109-129
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Washandje kan wel handig zijn om de mond schoon te maken maar dan heeft ze wel het meeste van de semintra of laxatract al uitgespuugt. Voor de laxatract vind ik dat niet zo erg maar die semintra moet ze toch echt grotendeels binnenhouden. Ik ben in ieder geval blij dat het door het voer mag en zal het washandje in gedachte houden voor als ze nog een keer dat plakkerige laxatract moet krijgen (want dat eet ze niet zo goed als het door het voer zit).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie