hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Balthazarrr
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2015 22:42

hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Balthazarrr »

Hallo!

Ik zal me eerst eens even voorstellen, ik ben de trotse eigenaar van een geweldige kat genaamd Balthazar, afgelopen vrijdag is meneer van een hoge plank in huis gevallen en waarschijnlijk hierby de waterkoker op zijn poot gekregen.
Natuurlijk op dat moment was ik in alle staten, gelijk DA gebeld en dierenambulance ( voor reismandje) en die kwamen gelijk. Dierenambulance adviseerde mij niet gelijk naar DA te gaan mede ivm nacht en weekend tarief om dat ze dachten dat het gewoon zwaar verzwikt was. Na een weekend aankijken hoe meneer steeds minder zijn poot ging gebruiken keuze gemaakt alsnog naar da te gaan. Op röntgenfoto bleek 2 teentjes gebroken te zijn :( :( hij is gelijk gespalkt en mochten hem paar uur later weer ophalen. Eenmaal thuis aangekomen mandje open en meneer sprong als een wilde eruit, daar ging me hart weer!!
De da had het liefst dat ik hem in een bench zou doen maar zei ook gelijk dat ze dacht dat mijn kat dat nooooooit zou accepteren... Jup dat zou die ook niet! Goed, mijn vraag.. hij is nu gespalkt en loopt erg onrustig door huis, kan het kwaad als die van de bank springt? Of rond "loopt" door huis? Ik woon super klein en ben dus niet in staat om hem in een kale kamer te plaatsen! Hopelijk hebben jullie wat info voor mij! Grt een bezorgde katten liefhebber!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
tja, daar vraag je wat....
het enige dat ik kan bedenken is stoppen met het geven van een pijnstiller, als je dat doet tenminste. dan voelt hij dat hij die poot moet ontzien want pijn is een belangrijk signaal.
en verder zul je van de dierenarts wel advies hebben gekregen wat hij wel/niet mag.
gelukkig is hij gespalkt en ik neem aan dat die spalk al behoorlijk remmend werkt en de poot fixeert, zodat het 'rustig' aan elkaar kan groeien.
neem aan dat je alle planken verder hebt gebarricadeerd, zodat hij daar nu niet meer naar toe kan..
wat ook nog wel eens kalmerend wil werken is hem een tuig aan doen, alleen in jouw aanwezigheid trouwens.
en zet een bankje of op/afstapje voor de bank, zodat hij niet hoeft te springen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Katelijne »

Mijn Azraël* heeft drie weken een spalk gehad, toen hij vier teentjes gebroken had. Hij was eerst door de gewone da gespalkt om de poot wat te ontzien en te laten ontzwellen en daarna opnieuw door de orthopedist, na de operatie. Wij hebben eigenlijk nooit met een bench gewerkt, omdat hij uit zichzelf wat voorzichtiger was. Hij kreeg wel geen pijnstillers (toch niet dat ik me herinner, ik spreek over 14 jaar geleden) en in het begin was het moeilijk, want hij probeerde toen 's nachts troost bij ons te zoeken op bed, maar het springen lukte eerst niet zo goed.

Hoe lang moet Balthazar gespalkt worden? Wij moesten namelijk elke week naar de da om een nieuw verband rond de spalk te leggen, want als mijnheer in de kattenbak was geweest voor de grote boodschap, dan bleef daar al eens iets aan plakken. ;-)

Volgens mij heeft hij nog even wat tijd nodig om aan die spalk te wennen; stel je zelf maar eens voor dat je plots beperkt bent in je vrijheid. Ik zou het even rustig aankijken, maar hem (uiteraard) ZEKER niet naar buiten laten (weet niet of hij dat normaal mag of niet).
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Balthazarrr
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2015 22:42

Re: hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Balthazarrr »

Dankjullie wel voor de reacties en sorry voor de late reactie! 2 hectische dagen gehad! Eergister weer terug naar DA geweest omdat ik vermoede dat het verband te strak zat! En dat was ook zo, dus weer nieuw verband eromheen! Gister toch maar bench gehaald zodat ie zoveel mogelijk rust kreeg.. 1 ding weet ik nu wel mijn kat a cepteert absoluut geen bench! Op den duur stond ie een uur keihard met zijn hoofd te rammen tegen de tralies! Pffff.. Dus nu maar hele slaapkamer leeg gehaald waar meneer nu inzit! Ging hele dag super goed tot ie zo straks bedacht om maar aan zijn verband te gaan knagen! Dus kan morgen weer terug naar DA voor nieuwe verband haha!
DA heeft geadviseerd om Balthazar 4 tot 6 weken in het verband te laten zitten! Dus dat gaat nog leuk worden!

Heeft iemand toevallig ervaring met novacam pijnstillers voor kat? Elke keer als ik hem dat geef begint ie nogal raar te mauwen etc.. Zal morgen ook nog ff bij de DA vragen! Fyne aaf iedereen!
Balthazarrr
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2015 22:42

Re: hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Balthazarrr »

Dankjullie wel voor de reacties en sorry voor de late reactie! 2 hectische dagen gehad! Eergister weer terug naar DA geweest omdat ik vermoede dat het verband te strak zat! En dat was ook zo, dus weer nieuw verband eromheen! Gister toch maar bench gehaald zodat ie zoveel mogelijk rust kreeg.. 1 ding weet ik nu wel mijn kat a cepteert absoluut geen bench! Op den duur stond ie een uur keihard met zijn hoofd te rammen tegen de tralies! Pffff.. Dus nu maar hele slaapkamer leeg gehaald waar meneer nu inzit! Ging hele dag super goed tot ie zo straks bedacht om maar aan zijn verband te gaan knagen! Dus kan morgen weer terug naar DA voor nieuwe verband haha!
DA heeft geadviseerd om Balthazar 4 tot 6 weken in het verband te laten zitten! Dus dat gaat nog leuk worden!

Heeft iemand toevallig ervaring met novacam pijnstillers voor kat? Elke keer als ik hem dat geef begint ie nogal raar te mauwen etc.. Zal morgen ook nog ff bij de DA vragen! Fyne aaf iedereen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Dinky »

Typ novacam maar in bij de zoekfunctie rechtsboven, dan krijg je vele berichten erover ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hulp gevraagd voor kat met gespalkte poot

Bericht door Adriana »

:-( :-( metacam = meloxidyl = novacam = meloxicam (naam stofje) en dat is ontwikkeld voor honden.
het kan bij katten ernstige nierschade veroorzaken en dat herstelt niet/nooit meer.
een pijnstiller in deze situatie lijkt me juist averechts werken, pijn is een belangrijk signaal om je gedeisd te houden.
als/als je echt een pijnstiller wilt geven vraag dan naar tolfedine of onsior.
en clomicalm (als je dierenarts daar ooit over begint) kan bij katten eetstaking opleveren en dat is erg lastig te herstellen..

je zou telizen (dierenarts of medpets) kunnen proberen of destress (huisdierendokter). beide plantaardig en niet verslavend. kan je al wel een paar destressjes opsturen om te proberen..
adres via pb..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie