Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Ik heb de bijsluiter ook al gecheckt, maar kan het daar dus echt niet in vinden. Ik kan alleen vinden dat het averechts kan werken bij een kat die géén chronisch nierfalen heeft, maar bijv. acuut (online overigens, niet in de bijsluiter). Hij is zeker chronisch, en niet acuut.. Wil hem nu eerst weer stabiel krijgen, dus even kijken wat het Woensdag is, en dan zal ik gaan overleggen of hij toch weer op medicatie moet, en zo ja of fortekor bijv. in zijn geval beter zou kunnen zijn. Zal het forum eens doorspitten op andere hulpmiddeltjes :)

Ik weet dat A/D in zijn geval echt niet oke is. Heb hem gisteren K/D blik gedwangvoerd, en zal dat vandaag verder op de dag ook doen indien nodig. Hoopte alleen dat als hij zelf van de A/D wat gesnoept had, hij z'n K/D blik ook weer wilde. Helaas niet.

Jammere is dat het niet eten ook niet komt door zijn nieren op het moment, maar dankzij een complicatie van zijn infuus: longoedeem. Komt bijna nooit voor, maar natuurlijk moet hij dat wel krijgen. Echt ontzettend balen. Was hij 1 dag eerder van zijn infuus afgehaald, was er geen probleem geweest en had hij gewoon zelf alles met smaak gegeten, heel frustrerend. Hij at namelijk op de praktijk wel gewoon, en met smaak! Gelukkig gaat het wel al een stuk beter dan gisteren, dus ik hoop en verwacht dat het morgen nog een stuk beter gaat en ik hoop dat hij dan zijn K/D ook weer lekker vindt.

Nog voor de volledigheid trouwens, er is ook een kweek gedaan om uit te sluiten dat het toch misschien bacterieel zou zijn, maar de kweek was negatief.

Bedankt voor het meedenken en de tips! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

maar waar baseer je op dat het chronisch is? daar is hij vrij jong voor plus dat je hem een tijd stabiel hebt gehouden en chronisch is voortschrijdend..
acuut kan, zeker na spoelen, een eind bijtrekken en dan afhankelijk van de resterende niercapaciteit kun je ze heel lang stabiel houden.
wij hebben er twee van die categorie, worden goed in de gaten gehouden en gaat al jaren goed. maar we zijn wel heel voorzichtig met ze..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Ik baseer chronisch op de onderzoeken die gedaan zijn, en wat de gehele oorzaak geweest is van zijn eerste crisis (verstopping door blaasgruis). Hij komt niet buiten, dus geen kans op vergiftiging. De waardes zijn na zijn eerste crisis altijd wat verhoogt geweest (vooral zijn creat) en waren ook bij elke controle net weer wat hoger dan ervoor. Er zijn nu geen bacteriën gekweekt in zijn urine en op de echo waren geen dingen gezien die kunnen wijzen op acuut. Hij heeft niets van meloxicam oid gekregen. Ik zou niet weten hoe hij acuut heeft kunnen oplopen en het is in zijn verhaal ook niet logisch. Het wás acuut die eerste keer, maar is helaas naar chronisch gegaan doordat zijn nieren niet voldoende hebben kunnen herstellen.

Of mis ik iets waarvan jij zegt dat dat echt nog onderzocht moet worden?

Overigens voelt hij zich nu weer een stuk beter. Heeft net wat van zijn k/d gegeten en lekker bij het open raam gezeten. Ligt nu gezellig spinnend op schoot :D
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik ga zo weer naar de spoeddienst met Gizmo. Voor zover ik weet heeft hij al bijna 24uur niet geplast, hij drinkt wel maar eet weer niet. En gister is hij 3x op de bak gegaan en alleen maar graven en miauwen. Ik hoop zo dat ik dadelijk te horen krijg dat hij niet verstopt zit of alleen zijn darmen. 3 dagen op de praktijk is geen doen voor Gizmo en dan moet ik beslissingen gaan nemen die ik niet wil..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Goed, het ging eigenlijk beter met Gizmo dan dat ik zag :roll:
Hij zit niet verstopt, waarschijnlijk plaste die dan toch als ik het niet zag.. Z'n urine dichtheid is wel maar 1.018 dus wel te laag.. Maar de Semintra zou daar verbetering aan moeten geven.
De dierenarts dacht eerst eigenlijk dat hij een infectie in zijn blaas had, maar dat bleek ook niet zo te zijn.
Hij zit op het randje van uitdroging, maar dat zit blijkbaar elke nierpatiënt, Gizmo is een goed gereguleerde nierkat. Hij vond hem er goed uitzien, hij is 35 gram afgevallen, dat kan een plas zijn die die kwijt is of een maaltijd in zijn buik.

Nu proberen me niet zoveel zorgen te maken, het gaat prima met hem.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Wat fijn dat het weer wat beter gaat met Gizmo. Bowy heeft eigenlijk altijd al een SG van rond de 1020 gehad. En dat krijg ik met eerst Fortekor en later Semintra niet omhoog. Er zitten geen eiwitten in de urine dus dat schijnt wel goed te zijn maar ik wist niet dat die SG omhoog te krijgen zou moeten zijn met Semintra. Ik dacht dat ongeveer 1020 altijd wel een waarde zou zijn voor een nierpatientje. Uitslagen van Bowy staan hier. Tsja... en wat betreft uitdroging... nierpatiëntjes moeten drinken, drinken en drinken. Heb het nu een paar dagen gemeten en ze zit elke keer tussen de 50 en 100 ml water per dag + 100 gram natvoer (wat ook 83% water bevat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hier wel eiwitten in de urine. Dat moet de semintra ook tegen gaan natuurlijk.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Captain Jack Sparrow schreef:.. zijn eerste crisis (verstopping door blaasgruis).

en waren ook bij elke controle net weer wat hoger dan ervoor.

Het wás acuut die eerste keer, maar is helaas naar chronisch gegaan doordat zijn nieren niet voldoende hebben kunnen herstellen.

Of mis ik iets waarvan jij zegt dat dat echt nog onderzocht moet worden?

Overigens voelt hij zich nu weer een stuk beter. Heeft net wat van zijn k/d gegeten en lekker bij het open raam gezeten. Ligt nu gezellig spinnend op schoot :D
gelukkig voelt hij zich beter..

is zijn urine ooit grondig onderzocht op lekken van eiwitten, concentratie etc..?

voorzover ik het altijd heb begrepen verliest een kat met een aanval van acuut nierfalen een deel van zijn niercapaciteit en dat herstelt niet, kan hoogstens wat bijtrekken.

en dan hangt het af van de restcapaciteit plus verzorging (nierdieet, drinken/plassen, medicatie) of de kat nog voldoende niercapaciteit over heeft.
sommige katzels die op hun reservebandje lopen worden met enige regelmaat schoon/doorgespoeld.
bij de da of via thuisinfuus.

verhoogde creat kan ook worden veroorzaakt door bijvoorbeeld nierdieetvoer, dat niet aanslaat. of foute tussendoortjes of ander incident.

ergens in mijn achterhoofd heb ik niet het gevoel dat het chronisch is, dat wordt langzaam en gestaag over een grotere periode opgebouwd en hij is nog vrij jong.
maar ik ben geen da, heb niet alle gegevens en zie het dier niet, dus is dat mijn voorzichtige veronderstelling op basis van je gegevens..

.. wat is eigenlijk zijn roepnaam..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Zijn roepnaam is gewoon Jack :lol:

Ik hoop dat je gelijk hebt, want dat zou zijn toekomstverwachting zoveel beter maken..
Urine is met grote regelmaat gecheckt, zit altijd wat eiwit in (meestal 0,15 , enkele keer 0,3), zijn S.G. is altijd goed maar laatst een dip op 1.018.

Hij maakt het goed nu trouwens. Eet weer prima en mauwt als ik hem roep, ben ik blij om!! :grin:

Featherr, fijn dat het meeviel met Gizmo. Zijn z'n bloedwaardes nog gemeten? :)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Welkom jack sparrow. Ik heb je verhaal meegelezen.. Gelukkig eet jack weer.

Featherr, gelukkig viel het mee met gizmo. Ik heb hier vandaag weer zon dag gehad. Lizzy heeft de halve dag in de badkamer met haar kop in het water gehangen. Ze was ook wat onrustig. Dus zeker niet suf maar meer alsof ze haar ei niet kwijt kon.
Ze lag ook de hele dag gewoon rechtop zonder lekker te gaan liggen om te slapen. Aan de eind van de middag is ze gaan slapen.

Op zon moment gaan alle alarm bellen weer. Maar ik doe al alles ik zou niet weten wat er gedaan kan worden als er iets zou gaan Ze is pas 2 weken geleden gespoeld. Ik heb al diverse keren bij de da gevraagd of ik haarzelf kan spoelen maar ze happen niet.

Ze heeft vaak een keer per maand zon drink dag maar iedere keer als die dag er is moet ik aan alle kanten gerust gesteld worden omdat ik dan meteen in paniek raak van ojee de resttijd zit erop.
Hier is onze lizzy ik krijg het niet anders

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

sterkte met jullie beestjes.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hierbij de uitleg van Semintra en 2 referentie.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1325513
http://www.bivetproducts.be/teaser/info-ckd.pdf

Referenties betreffende de werking van een angiotensine receptor blokker versus een ACE remmer en het optreden van ACE escape in patiënten.

Simpel uitgelegd: ACE rfemmers zoals Fortekor werken via het remmen van een enzym. Dit enzym is verantwoordelijk voor de vorming van angiotensine II hetgeen een belangrijke rol speelt in de bloeddrukregeling in onder andere de nier. Door de verlaagde hoeveelheid Angiotensine II daalt de bloeddruk in de nieren en hiermee het eiwitverlies.
Helaas wordt na langere tijd gebruik van een ACE remmer via andere mechanismen in het lichaam toch weer Angiotensine II gemaakt. Hierdoor vermindert de werking van ACE remmers na verloop van tijd.

Semintra is een Angiotensine receptor blokker. Hierdoor wordt eveneens de werking van angiotensine II verlaagd, het werkt namelijk in op de receptoren waarop Angiotensine bindt. Dit is daardoor onafhankelijk van de hoeveelheid Angiotensine, waardoor er geen vermindering is van de werking op langere termijn.

Met vriendelijke groet,

Annemiek Gijsen
Dierenkliniek Spijkenisse
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Vandaag is het precies 5 maanden geleden dat ik te horen kreeg dat lizzy 5 weken tot 5 a 6 maanden had en met Semintra naar huis gestuurd.

Ze doet het er goed op. Ik laat haar niet controleren dus dat eiwit remmen weet ik niet . Maar ik geef nierdieet en pronefra en een natuurproduct dat zo en zo iedere eiwit meteen gekild en attackt word lol

Vannacht had ze geen water gedronken en gegeten . En vanmorgen zat ze in haar mandje maar te slikken. IK helemaal in de stress. Gaat mevr vanmiddag naar de bak. Legt ze een ontlasting hoop neer van een grote hond. En gedraagt ze zich weer normaal. zucht.

Misschien moet ik maar beta blokkers gaan slikken voor de stress .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

arme jij... beginnen met valeriaanthee..?
zolang ze niet noemenswaardig afvalt, neemt ze voedingsstoffen op. dus functioneert er nog voldoende om kwaliteit van leven te hebben..

heb intussen gezocht naar thuisinfuus.. zou jij dat zelf kunnen/willen doen?
er staat instructiefilmpjes op het forum en als ik me goed herinner hadden we een forumlid, die dat deed. alleen nog een dierenarts vinden die het voor je bestelt..
en anders kun je injecties geven met speciaal water, heb ooit MoMo onderhuids vocht ingespoten in overleg met de dierenarts. heb nog wel een fles, zal ik kijken hoe het heet en van welk merk?

en als ze zo zit te slikken en je denkt dat het dorst is, dan kun je haar toch laten spuitjedrinken?
tenzij je vermoedt dat het van de misselijkheid is...
Featherr schreef:Hierbij de uitleg van Semintra..
;-) dank je wel voor alle info en ik ga het zeker lezen en proberen te begrijpen. wat ik al wel zag was dat het wezenlijk anders aangrijpt dan fortekor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Nee joh maar ik merk dat ik dan de hele dag achter haar aansluip. En daar onrustig door word. tik tak tik tak alle spook senario´s van de maanden zijn om vliegen dan door mijn hoofd.
Ik begin dan met 2 nier snoepjes om te kijken of ze dat nog brommend opeet.
Goed brommend, katten die ziek zijn brommen anders :-(

Ik moet over anderhalve week weer naar de da en ga gewoon rechtuit vragen of ik zelf mag gaan prikken. Het liefst wil ik nog niet de maand overschrijden omdat ik bang ben als je iedere 2 weken ga prikken ze het hoe langer hoe sneller nodig heeft.
bedankt voor je feedback, en als je het merk van water heeft kan ik me even in lezen.
Want die flessen van de da moeten toch op temp blijven staan

Groeten Dian
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo moesten we echt met 3 man vasthouden. En hij probeerde maar weg te komen door te springen en rennen.

We gaan over 1,5 misschien op vakantie. Als Gizmo het goed blijft doen. De vakantie is al geboekt maar ik twijfel écht heel erg. Ze zouden naar mijn vader gaan maar als Gizmo niet eet of drinkt dan ziet hij dat niet. Hij moet gewoon werken. Dus ik weet het echt niet :( Het zou zes dagen zijn. Maarja, zes dagen niet eten is natuurlijk hartstikke slecht.

Even iets leuk, op valentijnsdag komt er een nieuw lid in ons gezin! :D Ze komt aan op schiphol 's morgens vroeg dus alle tijd om een beetje te wennen hier voor we gaan slapen. Me likey.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie