kat wast/krabt extreem

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
BabsienMila
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:27

kat wast/krabt extreem

Bericht door BabsienMila »

Goedenavond allen,

Zal mij even voorstellen. Ik ben Shanna en trotse eigenaresse van 2 Poezen Babsi en Mila.
Babsi, 6 jaar oud is als eerste bij mij in huis gekomen, heerlijke rustige gemakkelijke kat.
Vorig jaar is mila1,5 jaar oud daar met 10 weken bijgekomen.
Zoals elke kitten is ze een lekkere druktemaker.

Helaas is Mila altijd bang aangelegd geweest. Als de bel gaat schiet ze onder de bank en bij bezoek laat ze zich zelden zien. Bij harde omgevingsgeluiden ( harde wind, onweer enz) schrikt ze snel en veel.

Sinds enkele weken zijn er mensen onder mijn appartement aan het klussen en merk dat Mila daar veel last van heeft.

Mila is een extreem aanhankelijk katje, het is met haar echt me and my Shadow. Ze volgt me overal, klimt zowat op en het liefst bijna in me, kletst de hele dag tegen me en waar ik ben is zij.

Sinds enkele weken heb ik het idee dat Mila veel last heeft van stress. Ze is enorm schichtig, nog aanhankelijker dan normaal, constant op zoek naar mij en aandacht. Maar daarbij poetst, likt en krabt ze zich heel veel.
Ik zie enorme pieken als ik weg ben geweest en weer thuis kom. Ze jengelt dan de Boel bij elkaar en schiet gelijk in poets-modus. Pas als ik zelf relaxed op de bank lig komt ze rustig bij me liggen.

Ik heb een feliway aangeschaft, doe af en toe een valeriaan druppeltje op haar kussen, laat de radio aan als ik weg ga.
Als ik weg ga doet ze heel dramatisch, loopt voor mijn voeten, gaat voor de deur zitten en jankt. Ik schenk hier geen aandacht aan.

Ze heeft geen vlooien en volgens de dierenarts is het geen allergie maar stress. Ze heeft geen kale plekjes, haar vachtje is gezond en straalt, ze heeft alleen een klein korstje achter haar oor.

Ik wil een second opinion aanvragen, want ik weet niet wat ik nog voor haar kan doen.
Ik werk 30u pw en om de week ben ik een weekend weg en komt een goede vriend 2x PD haar en babsi verzorgen.
Komt die stress nu echt door mij? :(

Bedankt voor het lezen voor dit lange verhaal!!
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door G+S »

Ik denk dat de stress door de harde geluiden van de onderburen komt. Het wassen is inderdaad een stress reactie. Ze kan zich niet goed uiten, weet niet wat ze moet doen en daarom gaat ze zich wassen. Klinkt heel raar, maar is normaal bij katten.

Ik zou adviseren om de feliway echt te gaan gebruiken. Je merkt hier echt verschil door. Onze semmie is ook een enorme stresskip en als er wat gaat veranderen dan stop ik een paar dagen van te voren de feliway in t stopcontact en dan zijn de reacties een stuk minder fel!
Wat je al goed doet is het negatieve gedrag negeren. Als ze zich extreem gaan wassen probeer haar dan af te leiden. En hopen dat de onderburen snel klaar zijn met verbouwen!!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
BabsienMila
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:27

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door BabsienMila »

Hartstikke bedankt voor je antwoord!!!

De feliway gebruik ik al 3 weken, het helpt iets maar ze blijft zich wassen.
Kan dit nu een patroon zijn?
Ik merk dat het ze het vooral doet als er onrust in huis is, s ochtends bijvoorbeeld als ik naar mijn werk moet.
Ze is pad echt relaxed als ik s avonds languit om de bank lig
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door G+S »

Wat bedoel je met een patroon? Stereotype gedrag? Ja dat zou het wel kunnen zijn. Maar dat geeft niet want waarschijnlijk zal het gedrag stoppen wanneer de stressfactor verdwijnt. Het zal een combinatie van omstandigheden zijn denk ik. En de onderburen die aan het klussen zijn en jij gaat weg. Ze weet niet hoe ze zich hierin moet uiten. Je zou aan de onderburen kunnen vragen hoe lang het nog gaat duren voor ze gaan overhuizen. Wat ook kan helpen is bijvoorbeeld een "kong" speelgoed aanschaffen met katnip. Dat werkt ook ontspannend. Onze katten rollen er helemaal mee over de grond. Ik weet niet of dat babsie een goede eter is? Anders zou je haar ook
Voedselverijking aan kunnen bieden. Een voedertoren bijvoorbeeld of een activity board. Zodat ze ook afgeleid is wanneer jij op je werk bent!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
BabsienMila
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:27

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door BabsienMila »

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Is er misschien iets wat ik op het plekje achter haar oor kan doen? Het is niet open en bloed niet, alleen wat kleine korstjes. Heb het al eens gedept met afgekookte kamille thee.

Net een leuk voer-speeltje (voertoren), kattenkruid en een lekkere pasta voor haar gekocht!
Ik schat in dat de feliway nog wel een weekje of 2 meegaat, dan komt daar ook een nieuwe van!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door Ms Maaike »

Korstjes duiden toch vaak op een (voedsel)allergie, al helemaal als ze bij het oor zitten. Waarom denkt de dierenarts dat het geen allergie is? Welke tests zijn uitgevoerd? Puur en alleen vanwege je beschrijving kan hij/zij namelijk niet zeker weten waar het poetsen/krabben aan ligt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door Sifra »

Als het toch stress is, vraag je dierenarts dan eens om Telizen (of bestel het bijvoorbeeld bij Medpets). Je moet het vaak wel een paar weken gebruiken voor je resultaat ziet.
Bijsluiter zie: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 52-telizen
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
BabsienMila
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:27

Re: kat wast/krabt extreem

Bericht door BabsienMila »

Er is een bloedonderzoek gedaan. Ik ga ervan uit dat ik mijn dierenarts wel kan vertrouwen, maar ben best bereid een seconden opinion te doen.
Ik zal eens kijken op medpets, bedankt!
Plaats reactie