katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
mojoman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014 17:57

katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring?

Bericht door mojoman »

Beste forumleden,
(het is mijn eerste post op het forum en heb dit nog nooit gedaan dus als ik iets verkeerd doe sorry)


Het is gewoon dat ik wat radeloos wordt. Nu het hele verhaal...
Donderdag toen ik thuiskwam van werk kwam mijn gecastreerd katertje ichi (1j2m binnenkat 5kg) me niet echt groeten en had niet zoveel interresse in wat ik deed gedurende de avond. Hij was nog altijd lief als je erop wreef en at en dronk goed.(was het enigste dat hij deed buiten slapen) Ook ontlasting en plassen was ok dus niets verder over gedacht buiten misschien wat luiheid.(normaal is hij zoals een echt hondje overal volgt hij mij) Nu vrijdag viel het me op dat hij nog altijd zo sloom deed. Toen ik op hem wreef (van kopje naar achteren) begon bij te grollen naar mij als ik over de laatste helft van zijn rugje wreef. Hij zag er ook zo futloos uit. Ik betrouwde het niet en had zoiets van better safe dan sorry en direct naar de dierenarts. Eenmaal bij de dierenarts zijn temp gemeten en had 40.5graden. Toen de dierenarts over zijn rug voelde serieus uitgehaald naar de dierenarts. (Het is specifieker ongeveer ter hoogte van zijn bekken dat hij grolt). Dierenarts zei wel dat hij er uiterlijk nog goed uitziet dus dat hij nog niet lang ziek zal zijn.
De dierenarts heeft hem verdoofd(slapen) voor hem grondiger te onderzoeken.
Hij heeft hem gelijk een aapje helemaal uitgepluist op een eventuele beet (heb nog een andere kat, ze komen overeen maar je weet nooit) maar vond niets
heeft geheel zijn ruggengraat afgegaan en voelde niets speciaal
gewrichtjes bewogen en voelde ook niets specifiek
plasje uit hem geduwd en ging ook
nekje geschoren en bloed genomen (natuurlijk morgen maar resultaat door weekend)
de dierenarts vond geen specifieke aanwijzing waarom hij die koorts maakte en zeker in combinatie met het grollen als je naar het achterste gedeelte kwam.
Hij heeft hem een spuit antibiotica gegeven en nog een pijnstillende spuit.
zaterdag ochtend middag leek hij al wat opgeknapt. Hij liep rond en volgde me terug overal. Dacht yess het is aan het beteren. Dus achter het medicijn geweest vanaf de apotheek open was 'metacam' en moest dit om 17uur geven naar zijn lichaamsgewicht. Nu naar de avond toe leek hij me terug zo futloos aan het worden. Samen met mijn vriend zijn temperatuur genomen en had 40gr. Ik was alweer in alle staten en naar mijn dierenarts proberen bellen maar neemde niet op. Een uurtje later weer genomen en was 39.2( was toch blij dat het gezakt was)
Hij eet niet zoveel en ook drinken is bitter weinig. Gisteren rond 9uur stoelgang gemaakt en zag er goed uit. Deze ochtend in de kattenbakken gaan kijken en er lag wel plasjes in maar ook zeer weinig (maar kan van mijn andere poes geweest zijn). Sebiet komt een vriend om me te helpen met temp te meten want hij zou me openhalen als ik alleen probeer.

Iemand een zelfde ziektebeeld had in het verleden. Ik ben al bang dat het iets ernstig is (ben wel een beetje een panikeur als het over mijn katten gaat :oops: ) maar hoop via deze weg toch aan wat antwoorden te komen of tips... :?:
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
even op de uitslag van het bloedonderzoek wachten.. en het urineonderzoek. zou kunnen zijn dat er bloed in de urine zit en dan is hij misschien gevallen of hard terecht gekomen..
kan niet goed zien hoe oud hij is... 6 maanden?
wat ik uit je berichtje lees is koorts en zeer pijnlijke onderrug.

verder lees ik 'metacam', zoek (zoekfunctie zit rechtsboven) even op onze berichten over metacam en als het mijn katertje was dan zou ik hem dat niet geven. kan ernstige nierschade veroorzaken en nierschade herstelt niet.
heb je de indruk dat hij pijn heeft?
en verder gaat het sinds het bezoek aan de dierenarts eigenlijk niet beter met hem....
maandag heb je de uitslag bloedonderzoek zonder metacam en bespreek dit even met je dierenarts of een hernieuwd bloedonderzoek zinnig is.

veel dierenartsen zeggen dat het geen kwaad kan, maar we hebben een aantal nare gevallen op het forum na een metacam-injectie en het zou kunnen zijn dat zijn nieren er een oplawaai van gekregen hebben. mocht hij slechte(re) nierwaardes hebben, vraag dan/overleg dan over een infuus om te spoelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Rik »

Ja, dit lijkt wel ernstig te zijn (pijn). De reden waarom hij weer 'goed' leek na het DA-bezoekje is dat hij die injectie heeft gehad. Als dat overigens een metacam injectie was dan MAG je er NOOIT de metacam suspensie (spuitje voor de mond) achteraan geven (dat staat ook in de bijsluiter van de injectie). Ook mag metacam niet gegeven worden aan nierpatiëntjes (staat ook in de bijsluiter van de suspensie) dus het was altijd beter geweest om die waardes af te wachten (hoewel het dan nog de vraag is of metacam verstandig is). Beter was dus een andere pijnstiller geweest. Het feit dat hij gaat grommen bij het aaien over zijn rug geeft wel aan dat hij pijn heeft. Als morgenochtend de bloeduitslag (en urineuitslag) geen uitsluitsel geven dan zullen er denk ik fotos en/of echos gemaakt moeten worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mojoman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014 17:57

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door mojoman »

Hij is een 1j en 2maanden. Het is inderdaad een lompe kater, onze ichi en niet zoals ons andere kat qua sierlijkheid. Hij valt wel regelmatig eens ergens van maar het is nog altijd een binnenkat en heeft, volgens mij, niet zoveel gevaren.
Ik weet dat er niets anders opzit dan wachten maar geduld is niet mijn beste kant in zo'n situatie wanneer je kat duidelijk afziet...:( ik heb juist zijn temp gemeten en heeft 39.4 nu.(weet iemand of dit enorm slecht is qua temp??)
Inderdaad lees ik nu dat metacam serieuze gevolgen kan hebben maar wat raad jij dan aan? want nu is het natuurlijk zondag. Zal dit zeker morgen eens aankaarten bij de dierenarts maar morgen lijkt nog zo lang. Ik zou toch zeggen dat hij pijn heeft want je mag echt niet aan hem komen en normaal is hij een tjolleke(zeer gemakkelijke kat waar je alles mee kan doen) naar mij toe.
als je nog eens bloed neemt, moet hij dan opnieuw in slaap gebracht worden want is het niet belastend want hij is nog maar vrijdag onder verdoving gebracht.

antwoord op rik:
ja inderdaad lijkt me ook ernstig. Ja inderdaad hij leek weer goed maar was redelijk naif van mij. ik weet ook niet welke spuit hij gekregen heeft als pijnstiller (welk merk bedoel ik). ik weet enkel dat ik metacam moest geven als nabehandeling. Ja ik had de bijsluiter ook gelezen maar vertrouwde in de kennis van de dierenarts en geloofde dat dit goed was voor mijn kat (wat nu ook blijkt NIET te kloppen..)inderdaad foto en echo zal zeker genomen worden maandag is het niet door hem dan door een andere dierenarts. had het hem al gevraagd maar vond dit nog niet nodig... domme ik, had beter aangedrongen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Rik »

Tsja... DA's en metacam. Het blijft een hele aparte combinatie. Op de bijsluiters staat het allemaal duidelijk aangegeven maar ze schijnen er niet zo "aan te tillen". Het probleem is dat nierfalen pas bij 75% falen te meten is dus niemand heeft met 100% zekerheid aan kunnen tonen dat metacam slecht is voor de "gezonde" nieren. Maar er zijn wel sterke aanwijzingen hiervoor vandaar dat het in de bijsluiter gezet moest worden. En als het slecht is voor nierpatiënten dan kun je er zeker van zijn dat het zwaar is op de nieren voor gezonde katten. Het is dan nog maar de vraag of het permanente schade achterlaat (wat dus niet gemeten kan worden) en als je over die 75% falen heen gaat krijg je die niet meer terug.

Nu voor het weekend (of eigenlijk nog alleen voor deze zondag)... Je zou even moeten kijken naar Ichi. Als je denkt dat hij pijn heeft (wat katten overigens heel moeilijk laten zien) dan zou ikzelf toch (hoezeer ik het ook zou haten) nog éénmaal de druppels geven. (Je zou e.v. een lagere dosis kunnen geven maar ik weet niet hoe effectief dat is met metacam) Morgen weet je meer met de uitslagen en verdere onderzoeken. Dan zou ik wel in het metacam verhaal in het achterhoofd houden en vragen of er voor een andere pijnstiller gekozen kan worden.

Als zijn nierwaardes verhoogd zijn (crea en urea) dan is het volgens mij zaak (zoals Adriana al aangaf) om te overleggen of een infuus nog zin heeft. Bij bijvoorbeeld een trauma (val of ongeluk) helpt een infuus n.l. de nieren nog te herstellen. Dit had dan eigenlijk vóór het weekend al moeten gebeuren. Ik weet niet hoe effectief een infuus nog is als er al een weekend voorbij is gegaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Adriana »

geen metacam meer geven dus. ik lees je niet over pijnklachten zolang je niet aan zijn onderrug zit.
vraag maandag even of hij zijn staart zwaar kan hebben gekneusd, dat is erg pijnlijk bij aanraking weet ik van Bolle.

en ja, spoelen ook een paar dagen later heeft nog wel zin en dan is het vervolgens de vraag hoeveel nierschade er intussen is aangericht. maar dit weten we nog niet en anders even lezen bij bv Kasper. die is dagen gespoeld en daarmee zijn zijn hoge crea-waardes behoorlijk verlaagd en redelijk laag gebleven maar voor zover ik weet nog niet binnen de referentie.

ik ben geen klant van dierenartsen die geen bloed kunnen afnemen zonder het zogeheten roesje. en er wordt bij voorkeur ook niet geschoren. dat is heel goed te doen, hangt van de handigheid en ervaring van de betr. dierenarts af. en nee, iedere keer weer narcose is niet gezond..
als je pijn stillers wilt, vraag dan naar tolfedine of onsior en missch heeft je da een weekend dienst. maar alleen als het dus heel erg nodig is. met deze pijn zal hij zich heel rustig gedragen om zijn achterlijf zo veel mogeijk te ontzien.

probeer goed in de gaten te houden of hij plast/poept/eet/drinkt en hoeveel..
belangrijk is te weten als hij helemaal niet wil eten.. en als hij ook niet drinkt, dan zelf spuitjes water geven aan de zijkant bekje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mojoman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014 17:57

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door mojoman »

Ja inderdaad pijn.. als je kan afgaan op het grollen dan zou ik zeggen ja hij heeft nog pijn (inderdaad als ik eraan kom). Ik hoopte(en nog steeds) eerder op een ziektebeeld van een ontsteking(koorts) op een gewricht(pijn) dat gewoon moest genezen maar nu begin ik toch erger te denken... maar als ik hoor 'overleggen of een infuus nog zin heeft' panikeer ik nog meer dus denken jullie dan meer in de richting van de nieren of is dit gewoon 1 van de denkpistes.

Ik moet wel toegeven ondanks dat ichi als ik alleen ben een tjolleke is, zo is hij niet naar andere mensen. Eerder zou ik zijn gedrag beschrijven als agressief naar anderen buiten mij en mijn andere poes mizu. eten doet hij nog maar veel minder dan ik van hem gewoon ben, heb al een paar spuitjes water gespoten in bekje omdat ik hem nog niet echt zien drinken heb. Indien ik hoor krabben loop ik direct naar kattenbak maar met 2poezen en 2bakken die in random bak gaan weet ik niet altijd of het van ichi is of van onze meid mizu. foto en echo's moeten ze daarvoor in een roes gebracht worden of hangt dit ook van de dierenarts af?
mojoman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014 17:57

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door mojoman »

Beste forumleden,
bedankt voor de reacties maar heb vandaag de uitslagen gekregen van bloed en lijkt op ziektebeeld FIP hij direct een sneltest gedaan om dit te kunnen bevestigen ja of nee maar heeft hem nog niet ontvangen. Hij zei is het ja dan is het Fip is het nee dan is er nog altijd een kleine kans dat hij het heeft! maar heeft al gevraagd of het mogelijk is indien nee om het uitgebreider te onderzoeken. aangezien bloedwaarden perfect zijn buiten 1 bepaalde stof(weet even niet meer welke stof was gelijk in een roes) die maar 4 mag zijn maar boven de 200 zit (dit is typerend voor FIP volgens hem) pffffffff bang afwachten......
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Jantina »

Is er in de buik geprikt?
Niet met een kluitje in het riet laten sturen, en niet zomaar van FIP uitgaan. FIP is nooit met zekerheid vast te stellen, behalve als er geel dradentrekkend vocht uit de buik komt.
Wat voor sneltest is er gedaan, weet je dat?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
mojoman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014 17:57

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door mojoman »

Neen via het bloed concludeerde hij dit. alle waarden van ichi zijn perfect buiten 1bepaalde waarde (weet de naam niet meer van die waarde) wel gehoord dat het maar 4mag zijn en hij boven 200zit (das enorm veéél meer he) petan lijkt hij wat actiever, plast wat meer, eet en drinkt wat meer maar niet zoals hij normaal doet. Neen hij zei juist dat het een sneltest is en zoals ik al zei 'positief is positief' negatief is eventueel toch een kleine kans positief.
Moest eerst bellen vandaag voor het resultaat:het eerste dat hij zei 'jaaa zéér slechte resultaten' pff maar wou hem toch zien en antibiotica geven voor de minimale kans dat het geen fip is maar een zeeeeer ernstige ontsteking. heeft momenteel 39.6 temp
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Rik »

Ik kan me voorstellen dat er nogal wat op je afkomt met zo'n mededeling. Mijn advies is wel om geen overhaaste beslissingen te nemen en zo snel mogelijk de bloedtest-uitslagen op papier te krijgen (ik neem aan dat je ervoor betaald hebt dus dan heb je altijd recht op de uitslagen op papier). Ik neem altijd een gespecificeerde rekening en uitslagen op papier mee bij betaling. Je weet zelf nooit wanneer je het nodig hebt. En mocht je besluiten voor een second opinion dan komen ze handig van pas. FIP is een waarschijnlijkheids diagnose. Zonder autopsie na het overlijden is er nooit 100% zekerheid over de diagnose. Dus is het verstandig dat echt alle andere mogelijkheden uitgesloten zijn. Raar dat dit al een conclusie is na één bloedtest. (Typerend voor fip?? Er zijn veel dingen die typerend zijn voor fip maar ook nog een andere oorzaak kunnen hebben.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Jantina »

Wat Rik zegt, FIP is nooit met 100% zekerheid te zeggen.
Bella* zou ook FIP hebben, "zeker weten, er past geen ander beeld bij.""
Mooi niet dat ze dat had. Ze was dan wel erg ziek, maar ik zou nooit meer genoegen nemen met ; "het is FIP", terwijl er nog andere opties zijn.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
mojoman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2014 17:57

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door mojoman »

ja heb daar inderdaad om gevraagd. Hij ging de uitslag van de bloedtest doormailen zei hij maar tot nu toe elke 5 sec mijn email aan het checken voor een eventueel bericht van hem (uitslagbloed + ev al de uitslag fiptest. Had opnieuw gevraagd voor echo en/of foto's maar vond dat we eerst het resultaat van die test moesten afwachten en dan (indien negatief) verder moesten kijken. (en indien nodig inderdaad een andere dierenarts) Ik weet gewoon even niet meer wat te doen want ondanks zijn sloomheid toch nog zoo lief of probeert toch zo hard. Hij maar kopjes geven als ik mijn ogen aan het uitwenen was door het telefonisch gesprek met de dierenarts. Zelf na het bezoek eropvolgend zo lief en blij dat hij thuis was maarja... pfft

Wat had jouw kat als ik vragen mag jantina? het rare bij ichi zijn uitslag is dat op alles perfect was buiten die 1 zeeeeer slechte waarde
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door Jantina »

Waarschijnlijk had zij een tumor in haar lever, maar dat heb ik niet meer verder laten onderzoeken.
De symptomen konden FIP zijn, maar was uiteindelijk niet waarschijnlijk.
Bij mij werd meteen FIP geroepen en daarmee wil ik alleen maar aangeven dat het nog zoveel meer kan zijn bij jouw katje. Bij twijfel vraag een seconde opinion. Ook als je gevoel niet goed is. Ik heb dat, met hulp aan de forummers hier gedaan, en alhoewel ze niet meer te redden was, ben ik wel heel blij dat ik alles wat in mijn macht heb gedaan voor haar.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: katertje onbekende ziekte heeft iemand dezelfde ervaring

Bericht door nellebel »

fip is inderdaad niet officieel via het bloed vast te stellen, maar ik weet van mijn kleine odie (ook fip) dat langs het draden trekkend geel vocht, en een echo, ook in het bloed waardes afwijkend waren. echter die waardes ware nte laag ipv te hoog. bij fip (natte vorm) lekken de bloedvaatjes en loopt het de buikwand in. volgens mij de bloedplaatjes maar weet het niet zeker. hierdoor krijg je ontstekingswaardes die mogelijk ernstig verhoogd zijn en bloedplaatjes ernstig verlaagd. (volgens mij hoor). maar is de enigste aanwijzing verhoogde ontstekingswaardes dan wil dat niet zeggen dat het fip is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie