Meenemen van twee 8-jarige katten naar Spanje

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
agold1982
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:44

Meenemen van twee 8-jarige katten naar Spanje

Bericht door agold1982 »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en zoek jullie mening over het meenemen van twee katten (Joep en Klara) naar Spanje. Het zijn broer en zus van 8 jaar die al als kittens bij mijn moeder thuis zijn gekomen. Ze zijn nooit lang vervoerd, alleen een paar keer naar de dierenarts in de auto.
Mijn moeder ligt sinds een paar weken en na een ziekenhuisopnamen in een verpleegtehuis. En als ze daar weg kan, kan ze niet meer terug naar haar oude huis. Ze vindt het heel jammer, maar denkt dat het beter is als we een ander plekje zoeken voor de katten. Ik zou ze graag meenemen, alleen woon ik nu in Spanje (al zo'n 6 jaar).
Ik heb al het een en ander gelezen over het reizen met katten naar het buitenland en heb gevonden dat ze:
  • - moeten worden ingeënt voor rabiës en dat ze pas 21 dagen daarna mogen worden vervoerd;
    - een chip moeten hebben;
    - een europees 'paspoort' moeten hebben.
    - en ingeënt moeten zijn tegen de kat- en niesziekte (ik weet niet zeker of dit moet).
Beide katten zijn alleen als jong zijnde ingeënt, en zouden dus de hele 'behandeling' (inenten + chip) moeten hebben. Verder heeft de poes, Klara, last van kristallen in de urine waarvoor ze nu special voedsel en medicijnen krijgt.

De katten zijn gewend om overdag in buiten te zijn en te lopen (hoewel ze in de koudere tijden meer binnen zitten). Verder is de kater, Joep, erg schrikachtig.

Ik zou ze heel graag meenemen, maar ik wil doen wat het beste is voor de katten. Zijn de katten misschien te oud voor een lange reis? De reis met vliegtuig zou zeker wel zo'n 8 uren duren (inclusief naar en van het vliegveld en de wachttijden). Ook weet ik natuurlijk niet hoe ze hier gaan reageren. De ruimte waar ze binnen kunnen zijn is ongeveer even groot, maar naar buiten toe waarschijnlijk alleen een afgesloten gebied achter het huis. Aan de andere kant is het natuurlijk ook afwachten hoe de katten reageren op een nieuw baasje in Nederland.

Wat denken jullie ervan? Hebben jullie ervaring met dit soort verhuizingen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen van twee 8-jarige katten naar Spanje

Bericht door Adriana »

welkom op het forum.
zoek even via de zoekfunctie naar emigratie katten oid. we hebben een aantal gevallen vanuit een aantal landen naar Nederland.
je dierenarts weet precies wat er nodig is met welke termijnen en overleg ook even met de luchtvaartmij over wat en hoe.
overleg ook over zachte kalmering (van te voren beginnen! niet zijnde clomicalm) om de reis wat makkelijker te verdragen (bv telizen, zylkene of destress bv)
niemand kan denk ik een afweging maken wat het beste voor ze is.
ze krijgen in alle gevallen een ander baasje en een andere omgeving.
voor je moeder is het prettig als ze met jou meegaan want dan heeft ze nog informatie over ze en het is een vertrouwde gedachte, denk ik.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Meenemen van twee 8-jarige katten naar Spanje

Bericht door Cari »

Katten van 8 jaar zijn zeker niet oud, maar twee 8-jarigen samen herplaatsen is behoorlijk lastig. Er zijn niet veel mensen die dat willen en de kans is groot dat een asiel ze na verloop van tijd toch apart zal plaatsen. Maandenlang asiel is sowieso veel meer stress voor ze dan een reis naar Spanje van 8 uur. Als jij ze een goed thuis kan en wil geven, lijkt me dat de mooiste oplossing, ook voor je moeder.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
agold1982
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:44

Re: Meenemen van twee 8-jarige katten naar Spanje

Bericht door agold1982 »

Bedankt voor jullie antwoorden. Uiteindelijk is het zover en gaan ze mee naar Spanje. Het plan was om ze beide mee te nemen in de cabine. Helaas, door familieomstandigheden, kon mijn vriendin niet mee en moet ik ze beide meenemen naar Spanje. Omdat je maximaal één huisdier in de cabine per persoon mee mag nemen (Transavia), moet de ander in het bagageruim. Is dit een groot probleem? Gaat de kat hier erg traumatische ervaringen door hebben door het lawaai en de (extra) stress?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meenemen van twee 8-jarige katten naar Spanje

Bericht door Rik »

Ik heb geen idee hoe luidruchtig het bagageruim is. Ik neem aan dat je deze pagina wel hebt gevonden: http://www.transavia.com/hv/main/service?id=huisdieren
Dus ruim van te voren laten wennen aan de kennel (misschien ook eens vervoeren in de auto voor het geluid hoewel een vliegtuig wel wat luidruchtiger zal zijn) en van te voren niet meer eten e.d.
Ik neem ook aan dat je de minst angstige in het bagageruim gaat plaatsen. (Inderdaad jammer dat ze niet beide in de cabine mogen)
Spannend...

Ps.
Geef uw huisdier geen kalmerende middelen. Tijdens de vlucht kan de lichaamstemperatuur van het dier dan namelijk dalen; bovendien heeft het dier meer tijd nodig om aan zijn nieuwe omgeving te wennen.
en
Dieren kunnen bang zijn en eigenaren overwegen daarom vaak het huisdier een rustgevend of verdovend middel te geven. Wij raden u aan dit niet te doen. Het kan juist het tegenovergestelde effect hebben en bovendien kan uw dier onderkoeld raken tijdens de vlucht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie