Kat voelt minder?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Kat voelt minder?

Bericht door EliekeTips »

Het valt mij al een tijdje op dat mijn jongste kat Purre, nu 9 maanden ongeveer, minder reageert op bepaalde dingen. Bijvoorbeeld als ik per ongeluk op zijn staart ben gaan zitten, als hij dan weg wil lopen dan lijkt hij niet te merken dat zijn staart vast zit.
Het gebeurd ook nog weleens dat hij 's nachts op de trap ligt te slapen. Hij is zwart net als de trap, als ik dan 's nachts naar de wc moet en ik dan per ongeluk op hem ging staan (is gelukkig nog maar één keer gebeurd) geeft hij geen kik, haalt niet uit zit me alleen maar aan te kijken zodra ik bij het lichtknopje ben.
Het derde voorbeeld ik heb ze laatst ontwormt met een druppel in de nek, mijn andere katten reageerde hier best fel op door boos te worden en weg te rennen, alsof dat spul prikte (kan ik me goed voorstellen overigens) en Purre keek niet op of om.

Voelt hij nou minder? of is het een extreem goed aardig beestje? Hebben jullie dit ook meegemaakt of eerder gehoord?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat voelt minder?

Bericht door Cari »

Druppels in de nek kunnen wel genegeerd worden, maar op staart staan of helemaal op de kat gaan staan :shock: ? Ik weet niet hoor, vind dat wel heel vreemd...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat voelt minder?

Bericht door Rik »

Ik neem even aan dat het incident op de trap ook op de staart was (?). Kan me niet voorstellen dat je vol op een kat kunt gaan staan zonder consequenties. Heb je al eens gekeken of er nog gevoel in de staart zit. Doet ie de staart nog omhoog en bewegen alle delen in de staart nog?

Misschien is de staart dood.
http://pets.thenest.com/causes-dead-tai ... 10060.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Kat voelt minder?

Bericht door EliekeTips »

ja, hij beweegt zijn staart wel gewoon. Dus neem aan dat die niet dood is. Ik ga wel even naar die site kijken.
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Kat voelt minder?

Bericht door EliekeTips »

En ik weet niet precies waar ik op gestaan heb ;) het was donker. Denk dat het de staart of een poot was. Het enige wat ik weet is dat hij niet reageerde.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat voelt minder?

Bericht door Rik »

Je zou zijn staart eens vast kunnen houden (lichtjes). Als ik dat bij mijn poes doe dan zwiept ze altijd even met d'r staart tot ie los is (ze voelt dan dat ik hem vast heb). Er kan wat met de zenuwen zijn in de staart. Dan kan het n.l. nog steeds zo zijn dat de staart wel goed schijnt te bewegen maar hebben ze er geen gevoel meer in. De eventuele zenuwschade kan ook halverwege de staart beginnen. Dan zou het bewegen dus ook redelijk goed gaan. (Probeer dat vasthouden dus op verschillende plaatsen om te bepalen waar het gevoel begint)

Ik weet eigenlijk niet wat het advies is bij zenuwschade in de staart als de staart nog wel goed bewogen kan worden. voor een buitenkat kan het een risico zijn als hij ergens blijft zitten met de staart dat er grotere schade kan ontstaan. Maar of er al gedacht zou worden aan amputatie als hij er geen last van heeft weet ik niet.

Ik neem aan dat het plassen e.d. nog allemaal prima gaat.

Ik zou gewoon even de DA opbellen (ze hebben meestal telefonisch spreekuur en bellen kost dan niets). Hij kan misschien beter inschatten (of heeft er ervaring mee) wat het zou kunnen zijn. Als zijn advies dan wel is om even langs te komen dan lijkt me dat toch verstandig. De staart moet toch nog een heel leven mee, hopelijk.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij wel gevoel heeft maar inderdaad gewoon zo goedaardig dat hij niets laat merken (hoewel in het donker op een poot of staart gaan staan normaal toch echt wel een reactie zou moeten geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Kat voelt minder?

Bericht door EliekeTips »

Hij ligt nu tegen me aan te soezen en als ik de staart vrij kort bij de wortel pakt begint hij gelijk te trekken en hoe verder ik naar het puntje gaat hoe minder dit word maar als ik de lichtjes knijp dat trekt hij hem uiteindelijk toch wel uit mijn hand.

Inmiddels denk ik wel als ik naar de rest naar zijn karakter kijk dat het gewoon een ongelooflijk goedaardig beestje is.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat voelt minder?

Bericht door Cari »

Lijkt mij ook - een cool cat 8-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie