Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Katelijne »

Wij hebben hier - sinds woensdag - vier poezen: Osiris, Astérix, Obélix en onze nieuwkomer Juul (geadopteerd, ongeveer 6 maanden). Sinds woensdag hebben we dan ook een vierde kattenbak (twee grote en twee kleine); dit gewoon even om de situatie te schetsen.

Onze Osiris lijkt wel een heel vreemde manier te hebben om op de bak te gaan, en dat is eigenlijk al maanden, zo niet jaren, zo. Hij gaat met zijn achterwerk tegen de rand van de bak hangen en wanneer hij dan plast, is het er meer over dan erin.
Nu vroeg ik me af of er soms oplossingen zijn om dit te vermijden. Het is namelijk niet gezellig - en al helemaal niet proper - om de bakken te moeten uitscheppen, terwijl je eigenlijk meer in een plas urine staat ondertussen.
Gisteren was Juul in de bak geweest en toen ik hem daarna oppakte om even te knuffelen, waren zijn pootjes nat en rook ik helemaal naar kattenplas. :icon_shifty: Hij was blijkbaar doorheen een plas van Osiris gelopen.
Ik had al aan uitloopmatten gedacht, maar dat verandert uiteindelijk niets aan het probleem; Osiris gaat dan gewoon op die matten plassen en dan wordt het wel een heel smerig gedoe.

Iemand ideetjes?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Adriana »

hier heb ik grote slugis/ikea-opbergbakken van 52 x 36 cm. zonder deksel oid.
je zou denken dat 52 cm lengte wel genoeg is om binnen de bak te blijven en plassen maar met name Enzo denkt daar anders over, gaat soms met zijn achterpoten tegen de wand kopse kant staan en jawel, deels over de rand.

we hebben hier veel varianten uitgeprobeerd tot en met exacte locatie van de bak.. en wat blijkt......
als de bak te dicht tegen iets of een muur aanstaat, dan plast Enzo meer achteruit dan wanneer er 10/15 cm ruimte tussen paal of wand en kopse kant bak is. dan blijft hij meer binnen de bak en plast dan soms wel tegen de wand van de kopse kant maar niet meer er overheen. slugis bakken zijn vrij hoog en dat is in dit geval handig om het binnen boord te houden.

soms vergeet ik het en dan zet ik een bak te ver naar achteren en jawel hoor! dom vrouwtje denk ik dan altijd maar.
trouwens: bakken wel dagelijks zeven en klonten/ontlasting verwijderen en plasplekken op het plastic even afsoppen.
en wat hier ook goed werkt is hoe meer bakken, hoe schoner ze blijven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Katelijne »

Wat je daar zegt van die bakken te dicht tegen de muur... Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Die ene kleine bak waarbij het meestal gebeurt, is zo'n 'hoekbak' en die staat dus gewoon in de hoek in onze wasplaats. Misschien vindt hij het inderdaad niet leuk om als het ware tussen 2 muren te moeten zitten. Ik ga straks alles verversen, leg er dan een plastic zeil onder en zet die ene bak wat meer achteruit.

De bakken worden hier trouwens elke dag uitgeschept, hoor. Ontlasting gaat eruit, plas hoeft niet, omdat we silicaatvulling gebruiken en er dus geen klonters worden gevormd. Het is er gewoon even doorscheppen/roeren om de korrels wat te verspreiden en wanneer de vulling niet meer stuift, is het tijd om (helemaal) te verversen.

Bedankt voor de tip, Adriana!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door castratenkoor »

Je zou een cement/specie - bak kunnen proberen, daar moeten ze wel echt inzitten.
Dat is hier verreweg de meest gebruikte bak (van 10 - de echte kattenbakken worden zelden gebruikt - als goede tweede zijn de grote opbergbakken van Blokker).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Katelijne »

Oké, de testfase is van start gegaan. Ik heb eerst alles goed geschuurd - eerst met Urine-Off, dan met bruine zeep en uiteindelijk met allesreiniger. Manlief deed ondertussen routineus de bakken volledig en we hebben twee vuilniszakken onder de bakken gelegd. De 'hoekbak' staat nu ook een stuk verder van de muur af. Als dit niet lukt ga ik andere bakken proberen.

Maarreuh... Jullie spreken over Ikea- en Blokkerbakken. Zijn die dan niet te diep om erin te gaan? Of gebruiken jullie dan van die ondiepe?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Catfish »

Maakt niet uit hoor, ze komen er wel in. Ik heb de (grote) bakken zelfs op Ikea tafeltjes staan, omdat ik af en toe een logeerhondje heb die dol is op kattendrollen... Ze springen er gewoon vanaf de grond in. Ik heb ze daarop laten staan omdat het wel zo fijn is voor mijn slechte rug en de katten er geen problemen mee hebben.

Ik heb ook een randplasser, heb er speciale bakken voor waarvan het deksel (haal het deurtje er altijd uit) een dubbele rand heeft, waardoor het ook aan de binnenkant over de rand valt. Kan ze even niet meer vinden bij Zooplus.

Maar een cementbak vind ik zeker om aan te raden! Als ik ze ooit ga vervangen wordt dat het.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Adriana »

we hebben het hier intussen in de groep gegooid.....
ongecastreerde katers plassen recht achteruit tegen iets aan.
ik zie dat Streep (poes en gecastreerd) soms ook nog wel eens doen.
poezen hurken doorgaans en gecastreerde katers ook.

Enzo is op tijd gecastreerd maar is een angsthaas
en in onzekere tijden doet hij het vaker dan wanneer ik zie dat hij goed in zijn vel zit.

mijn mensenuitleg is dat het territorium afbakenen nog altijd wel ergens in het gedrag zit,
gecastreerd of niet.
en als ze zich onzeker over bv rangorde voelen,
dan hebben ze missch meer behoefte om staand en achteruit te plassen
en een bak tegen een muur nodigt daar zeker toe uit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door artemis »

Ik zie dat Osiris 14 is. Zou het eventueel kunnen dat hij bv wat last heeft van artrose (of gewoon wat stijver is geworden door de leeftijd) en daarom niet meer goed/graag hurkt?
Dat was namelijk bij Piwi het geval de laatste jaren en zij plaste ook over de bak, iets wat ze vroeger niet deed.
Grondige observatie wees uit dat wanneer ze ging plassen, ze in een normale hurkpositie begon maar dat ze tijdens het plassen haar achterpootjes meer en meer strekte tot ze helemaal rechtop stond en de straal natuurlijk over de rand vloog.
Zij was een ongelooflijke gewoontepoes die haar eigen bak op haar eigen plekje prefereerde (kakjes deed ze dan wel soms in de bak van Pappie) en altijd plaste richting muur/hoek zodat ze een goed uitzicht en overzicht rond zich heen had terwijl ze haar gevoeg deed. Ze plaste werkelijk nooit in de andere richting.
Omdat ik geld kon inzetten op haar plasrichting heb ik dan deze bak voor haar gekocht
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... bak/330514
en het probleem was daarmee helemaal opgelost.

Hogere opbergbakken kunnen natuurlijk ook een oplossing zijn, maar voor Piwi (redelijk kleine poes) zouden die haar uitzicht teveel beperkt hebben. Elke kat is daarin anders en vraagt een oplossing op maat ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik hoge opbergbakken van Blokker en een cementbak is zelfs nog hoger. Als ik een kitten in huis heb zet ik er een opstapje voor. Want ook al staat er ook een lage echte kattenbak, kitten van 6 weken moest en zou in de hoge, zijn vriendjes achterna.
De echte officiële kattenbakken worden hier zelden gebruikt. Voor mij duidelijk dat katten graag een grote ruime hoge bak gebruiken. Achteruit - piesers heb ik hier ook, ik zie duidelijk de sporen tegen de rand van de donkere speciebak. Elke week even een sopje en klaar. Het gaat er nooit overheen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Osiris plast over de kattenbakken - tips?

Bericht door Katelijne »

Oké, de testfase is voorbij en dit zijn de resultaten:
- Osiris plast nog steeds over de bak. ;-)
- Ik had eerst vuilniszakken onder de bakken gelegd, maar de urine drong erdoor en nog altijd in de voegen van onze tegels.
- Mijn man heeft het dan eindelijk begrepen ;-) en hij heeft onze wasplaats voor een derde bedekt met plastic folie. Er wordt nog steeds over geplast, maar manlief houdt de plastic folie nu proper - mij lukt dat niet meer, aangezien ik ondertussen met 2 hernia's zit. :-/
- De bakken staan verder van de muur, maar veel lijkt het nu niet te helpen. Ach ja, met die folie stinkt het nu niet meer. Anders drong het in voegen en tegels.


Ik heb even aan hoge bakken gedacht, maar Osiris is al 14,5 en ik weet niet of hij er nog zou in willen. Kunnen dat wel, hij is nog erg beweeglijk. De laatste week heb ik enkel het gevoel dat hij doof aan het worden is.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie